• Xava

    Estelle eller Molly?

    Snart är det dags att bli trebarnsförälder! Pojknamn har vi klart, men tjejnamn är svårare... Kan ni inte tycka till lite om våra förslag? Storasystrarna heter Rory (Aurora) och Freja. Våra favoriter är helt klart Estelle och Molly men några uppstickare har kommit i form av;


    Ellen
    Ester
    Simone

    Tack för svar!
  • Svar på tråden Estelle eller Molly?
  • Xava
    Tines skrev 2015-03-02 20:56:30 följande:

    Estelle är för starkt kopplad till prinsessan.... så det hade jag inte valt alls.


    Ja det är jag lite "rädd" för också. Och det är synd för det är ett SÅ fint namn (och det enda pappan gillar, haha...) Å andra sidan är det ju inget fel på prinsessan... Skrattande
  • Donum

    Jag hade valt Ellen eller Ester.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • DenNamnbitne

    Nästan beredd att säga vad som helst utom Estelle men det säger jag inte Tungan ute

    Jag röstar på Ellen, vackert och passar fint med systrarnas namn. Estelle balanserar på ett olyckligt vis mellan att vara trashigt och fisförnämt. 

  • Madmoiselle

    Jag gillar Estelle, det spelar ingen roll att prinsessan heter det tycker jag. Kungafamiljen har inte patent på det. Ester är också fint.

  • Donum

    Vad har ni för slags efternamn?

    Är det typiskt svenskt eller mer internationellt?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • fluu

    Estelle - "Joey, it's Estelle!" Det har ruter i sig och är samtidigt vackert. Inte riktigt min grej, men jag gillar det ändå faktiskt! Och att det är kopplat till prinsessan gör väl inget!

    Molly - För vänt, för barnsligt, för sött, för oseriöst, för platt. Fint på hundar och småbarn, men inte mer.

    Ellen - Älskar mitt namn Vackert och lite ljuvt, men samtidigt både kaxigt och rivigt, seriöst och gångbart på alla sätt, enkelt och smeknamnsfritt.

    Ester - Gillar skarpt! Så vackert och ståtligt. Gångbart och enkelt, låter lite mystiskt. "Essy" sött smeknamn. Bra på alla sätt!

    Simone - Har svårt för. Mycket för att det känns prinsessigt, men också för att jag har en vän som heter så och hon får höra de mest kreativa uttal... Dessutom kallas hon "Simme"..

    1. Ellen
    2. Ester
    3. Estelle
    4. Simone
    5.  Molly


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • patriciaaah

    Estelle är ju helt klart vackrast och förknippar det med min hund, tycker det är otroligt synd att det är så starkt förknippat med prinsessan. men när man väl döper sitt eget barn kommer man knappast förknippa namnet med prinsessan, det gör jag aldrig med min hund.

    Ta det ni tycker är finast och strunta i vad andra tycker!

  • Fenna

    Estelle är rätt fint. Jag tycker bara att det är positivt att man tänker på prinsessan. Molly har jag däremot lite svårt för även om jag brukar tycka om -y flicknamn.

    Ellen och Ester är helt ok, även om jag som kemist kopplar Ester till en kemisk förening. Simone med tydligt e är jag inte så förtjust i, annars är det också fint.

  • Xava

    Jag vill tacka så jättemycket för era åsikter! Inget bestämt ännu men Ellen har hoppat upp på top 3 Skrattande.

  • race

    Estelle - Tänker på prinsessan. Ett starkt namn som passar till någon som tar för sig, med mycket personlighet.
    Ellen - Fint, enkelt. Kanske blir FÖR enkelt ibland.
    Molly - Jag tycker att det oseriöst och som ett smeknamn. Men det är ju inget ovanligt namn så det måste vara många som inte tycker så.
    Ester - Fint, men kanske lite hårt. Också ett stark namn för någon som vet vad denna vill.
    Simone - Kommer nog få frågan om e:et uttalas, för jobbigt att säga. Det blir säkert ett smeknamn som används ofta i så fall.

    Freja, Aurora och Estelle passar bäst.
    Rory, Freja och Ester passar bäst.

    Andra namn:
    Elise, Elsa, Essie, Tuva, Tyra, Ronja, Nora, Nova, Jasmina, Andrea, Amanda, Elisa, Alisa, Sigrid, Siri, Noomi, Liv, Hilda, Tilde, Emmy, Ella, My, Nellie, Ellie.

  • Jorunn2

    Molly gillar jag inte alls. Det är både en engelskspråkig smeknamnsform, ett trashnamn och ett hundnamn. Dessutom undrar jag om det inte är lite fel generation nu..? De Molly jag vet är 20-30 år gamla. Men det (om namnet är modernt eller omodernt) är det minsta problemet.

    Estelle är väldigt sött, fint och flickaktigt. Dessutom internationellt gångbart. Men kanske blir det konstigt att heta som den framtida kronprinsessan och drottningen..? Speciellt som namnet är så pass ovanligt.

    Ellen är sött och fint men inte ett namn som jag skulle ta själv, p.g.a. att det är för mycket smeknamn än så länge. Varför inte Eleonora? Eller åtminstone Ellinor?

    Ester är ju ett rejält och bra gammalt bibliskt namn, ingen kan hitta på något fult om det. Men personligen tycker jag att det är fult rent ljudmässigt...

    Simone är ett namn av samma stuk som Estelle (franskt och feminint) och jag tycker att det är väldigt fint! Frågan är dock om folk kan uttala det, eller om det alltid kommer att bli ett problem?

  • Fem barns morsa

    Jag älskar namnet Estelle. Ståtligt, vackert, redigt och bra. Samtidigt gulligt och mjukt. Tänker inte på prinsessan.

    Namnet Molly har jag lite svårt för. Tycker att det är lite för gulligt och tänker direkt på Molly Mus. Kan inte tänka mig en stark kvinna gå runt och heta Molly. Förlåt om komentaren gör någon upprörd, bara min åsikt.

    Så jag tycker Estelle!

  • Fem barns morsa

    Ellen gillar jag bara inte. Ingen speciell anledning.

    Simone tycker jag är sådär. Gillar det dock mer än Simona. Jag tänker tyvärr på en tjej som gick i min klass på mellanstadiet. Hon var sådär jobbig och retade och drog alla i håret. Men namnet i sig är vackert.

    Ester gillar jag. Skulle inte döpa mitt barn till det men tycker det är ganska vackert, funkar på både en redig kvinna och en söt liten flicka.

    Om jag ska ranka:

    1. Estelle

    2. Ester

    3. Simone

    4. Ellen

    5. Molly

Svar på tråden Estelle eller Molly?