• Daz
    Äldre 2 Mar 21:52
    2649 visningar
    12 svar
    12
    2649

    Imorgon ska jag börja med 5:2

    Hej!
    Imorgon är det dag. Då ska jag starta min 5:2 diet. Vill tappa 5 kilo, fast helst 10 och jag har verkligen prövat allt. Nu tänker jag ge mig på den här nya varianten med fasta två dagar i veckan. Jag har valt måndag och onsdag som fastedagar. 

    Finns det någon som kan inspirera mig och delge framgångshistorier? Har ni lyckats med 5:2? svårt, lätt, snabbt? Bästa tipsen? 

    Tacksam för att ni vill dela med er

  • Svar på tråden Imorgon ska jag börja med 5:2
  • Äldre 2 Mar 22:11
    #1

    Faaast.... imorgon är det tisdag =P

    Min syster kör med 5:2 nu, för viktnedgång. Jag har testat 5:2, men inte direkt för viktnedgång utan enbart för att jag är intresserad av mat och mathållning. Syrran har dock gått ned 10 kg sedan hon började i November, och då gjorde hon ändå uppehåll över jul och nyår.

    Om man bara vet VAD man ska äta och NÄR man ska äta det är det inte så svårt att hålla.  Hur snabbt du går ner, om du alls gör det, kan ju ingen sia om, det hänger ju på hur din kropp reagerar. 

    Mina och syrrans tips för att hålla 5:2:
    Drick vatten! Gärna smaksatt med något och gärna väldigt kallt.
    Ät större frukost och mindre middag. (Egentligen borde detta gälla alla alltid. Du behöver inte energi när du ska sova.....)
    Ät protein
    Lyssna på kroppen! Om du får riktig yrsel, svår huvudvärk eller riktigt svårt illamående som inte går bort när du druckit ett stort glas vatten (minst 3 dl) så SKA du avbryta fastan den dagen. 


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 2 Mar 22:11
    #2

    Jag körde 5:2 till jag hade gått ner det jag ville i vikt och gick ner ca 20 kg på ca 10 månader, nu fastar jag bara ibland och håller vikten ändå. Det var lite jobbigt i början, sedan vande man sig och blir inte ens hungrig de dagarna. Jag äter helt vanlig husmanskost nu och gjorde även när jag körde 5:2.

  • Äldre 2 Mar 22:13
    #3
    Aniiee skrev 2015-03-02 22:11:20 följande:

    Faaast.... imorgon är det tisdag =P

    Min syster kör med 5:2 nu, för viktnedgång. Jag har testat 5:2, men inte direkt för viktnedgång utan enbart för att jag är intresserad av mat och mathållning. Syrran har dock gått ned 10 kg sedan hon började i November, och då gjorde hon ändå uppehåll över jul och nyår.

    Om man bara vet VAD man ska äta och NÄR man ska äta det är det inte så svårt att hålla.  Hur snabbt du går ner, om du alls gör det, kan ju ingen sia om, det hänger ju på hur din kropp reagerar. 

    Mina och syrrans tips för att hålla 5:2:

    Drick vatten! Gärna smaksatt med något och gärna väldigt kallt.

    Ät större frukost och mindre middag. (Egentligen borde detta gälla alla alltid. Du behöver inte energi när du ska sova.....)

    Ät protein

    Lyssna på kroppen! Om du får riktig yrsel, svår huvudvärk eller riktigt svårt illamående som inte går bort när du druckit ett stort glas vatten (minst 3 dl) så SKA du avbryta fastan den dagen. 


    Man ska äta 500 kalorier på fastedagen, äta lite saltgurka eller dricka resorb om man får huvudvärk.
  • Äldre 2 Mar 22:56
    #4
    summer63 skrev 2015-03-02 22:13:43 följande:
    Man ska äta 500 kalorier på fastedagen, äta lite saltgurka eller dricka resorb om man får huvudvärk.
    Jag skrev ingenting alls om hur mycket man ska äta och jag skrev ingenting om "huvudvärk" utan om "svår huvudvärk", så jag vet inte varför du kommenterade mitt inlägg.

    Men visst kan det vara bra att dricka resorb/vätskeersättning om man får huvudvärk - oberoende av värk"grad"
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 3 Mar 22:13
    #5
    Aniiee skrev 2015-03-02 22:56:46 följande:

    Jag skrev ingenting alls om hur mycket man ska äta och jag skrev ingenting om "huvudvärk" utan om "svår huvudvärk", så jag vet inte varför du kommenterade mitt inlägg.

    Men visst kan det vara bra att dricka resorb/vätskeersättning om man får huvudvärk - oberoende av värk"grad"


    Jag bara förtydligade att man skulle äta på fastedagen.
  • Äldre 3 Mar 22:16
    #6
    summer63 skrev 2015-03-03 22:13:56 följande:
    Jag bara förtydligade att man skulle äta på fastedagen.
    Ja? Skrev jag att man inte skulle det eller?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 3 Mar 22:24
    #7
    Aniiee skrev 2015-03-03 22:16:12 följande:

    Ja? Skrev jag att man inte skulle det eller?


    Vad är det med dig, jag skrev så att TS inte skulle missuppfatta för på dig lät det som det var farligt med 5:2.
  • Äldre 3 Mar 22:27
    #8
    summer63 skrev 2015-03-03 22:24:27 följande:
    Vad är det med dig, jag skrev så att TS inte skulle missuppfatta för på dig lät det som det var farligt med 5:2.
    Tycker du det så läste du bara sista stycket.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Daz
    Äldre 3 Mar 22:36
    #9

    å, det låter som en dröm att gå ner 10 kg! Hoppas att min kropp svarar bra på det här. 

    Japp, började med en ätardag, imorgon ons blir alltså första dagen med 500kcl. Följer Lifesums upplägg på 5:2. Enligt den appen ska jag äta ca 2200 kcl på ätardagarna och 500kcl på fastedagarna. 

    Läste lite på nätet och det står att det är vanlligt att gå ner ca 5 kg på 4-5 veckor. Låter perfekt tycker jag. Hoppas verkligen att detta funkar!

  • Äldre 3 Mar 22:45
    #10
    Daz skrev 2015-03-03 22:36:09 följande:

    å, det låter som en dröm att gå ner 10 kg! Hoppas att min kropp svarar bra på det här. 

    Japp, började med en ätardag, imorgon ons blir alltså första dagen med 500kcl. Följer Lifesums upplägg på 5:2. Enligt den appen ska jag äta ca 2200 kcl på ätardagarna och 500kcl på fastedagarna. 

    Läste lite på nätet och det står att det är vanlligt att gå ner ca 5 kg på 4-5 veckor. Låter perfekt tycker jag. Hoppas verkligen att detta funkar!


    Det låter lite väl optimistiskt, man brukar gå ner rätt mycket första veckan.

    Hur lång är du och vad väger du? Vilka dagar ska du fasta om din första dag är onsdag?
  • Daz
    Äldre 3 Mar 23:05
    #11

    jag ska fasta mån och ons. Jag är 172 lång och väger 80 kilo.

  • Daz
    Äldre 24 Mar 21:24
    #12

    Nu har jag ätit enligt 5:2 i en månad och jag tycker att det funkar bra. fastedagarna känner jag mig full av energi och har lite svårt att sova på kvällen. Har inte tappat i vikt nämnvärt, kanske ett kilo. Men att kunna äta som vanligt 5 dagar gör det värt att fasta 2. 

    Känner mig aldrig hungrig, har inte dåligt samvete som jag hade med tex viktväktarna, för att man fuskade när man blev hungrig och pointsen var slut.

    Det känns som att den här kosthållningen gör att jag får ett sundare förhållande till mat. En vinst för mig bara det!

Svar på tråden Imorgon ska jag börja med 5:2