• Swek

    Tvångssluta med CB efter 10 års bruk.

    Tja. Är en kille på 24 år som har "beslutat" mig för att sluta röka. 


    Bakgrunden till detta är egentligen att jag blivit av med körkortet då jag blev stoppad av polisen en dag och urinprovet visade positivt på THC (inte rökt den dagen) och körkortet klipptes. 
    Detta innebär att jag kommer behöva lämna prover i 6 månader innan jag får chansen att ta om mitt körkort. 

    Det är alltså inte på eget initiativ som jag vill sluta utan det är under "tvång" då jag behöver mitt körkort  för diverse saker, och detta gör det så otroligt mycket svårare för mig att verkligen sluta, då det mesta sitter i psyket. 
    Delvis är det för att jag känner att när jag väl slutat, så slutar jag för gott, då jag har "beroende genen" och vet att jag kommer falla tillbaka i gamla vanor igen relativt enkelt om jag börjar igen. Kommer alltså inte klara av att röka någon gång ibland, utan det är för gott som gäller, vilket gör att det är ännu svårare att tvingas ta sin sista holk någonsin. Speciellt när jag vet att jag lever ett helt normalt liv i övrigt. Började alltså röka som 13-14 åring, men har gått ut gymnasiet, aldrig varit arbetslös och både jobbar och pluggar i nuläget.

    Så behöver lite tips på hur jag ska klara detta. Den största utmaningen för mig är att jag vissa dagar är ledig, vilket kommer leda till att jag kommer bli extremt uttråkad på kvällarna (jag somnar vid 4-5 tiden på natten om jag inte har jobb/skola och annars vid 2 tiden) och då jag alltid haft sömnsvårigheter (hade det redan innan jag började röka) så kommer jag sitta ensam i min lägenhet på nätterna och ha ångest. 

    Jag pluggar/jobbar ca 40-50 timmar i veckan och tränar gym, men det räcker inte till att fylla ut alla dygnets 24 timmar (speciellt när man sover max 5h/dygn) så jag behöver lite tips på hur jag ska göra resterande timmar för att överleva den psykiska abstinensen. Jag har liksom så långt jag kan komma ihåg alltid rökt cannabis och det har liksom blivit en del i min vardag som har gjort alla "tråkiga" moment som att sitta hemma och inte göra någonting så mycket behagligare. 

  • Svar på tråden Tvångssluta med CB efter 10 års bruk.
  • Carnitas

    Tog dom ditt kort, pga rattfylla eller pga du hade THC i urinen?
    Då rattfylla inte går påvisa utan blodprov, så därför frågar jag.

    Du får hitta nått skoj att göra, som inte är kopplat till cannabis.
    Så man inte associerar det man gör med cannabis hela tiden.
    Men en dag måste man ta tag i hornet också, och göra saker man kopplar ihop med röka.

    Du som i övrigt lever ett normalt liv, så kommer du alldeles säkert ha motivationsproblem till att sluta.
    Så hitta nått sätt att motivera dig.
    Bra fråga i hur detta ska gå till(för utom det uppenbara med körkort och få tillbaka detta  då).

  • Swek
    Carnitas skrev 2015-03-02 22:06:51 följande:

    Tog dom ditt kort, pga rattfylla eller pga du hade THC i urinen?
    Då rattfylla inte går påvisa utan blodprov, så därför frågar jag.

    Du får hitta nått skoj att göra, som inte är kopplat till cannabis.
    Så man inte associerar det man gör med cannabis hela tiden.
    Men en dag måste man ta tag i hornet också, och göra saker man kopplar ihop med röka.

    Du som i övrigt lever ett normalt liv, så kommer du alldeles säkert ha motivationsproblem till att sluta.
    Så hitta nått sätt att motivera dig.
    Bra fråga i hur detta ska gå till(för utom det uppenbara med körkort och få tillbaka detta  då).


    Ursäkta, blev lite fel där. Dom hittade minsta möjliga spår i mitt blodprov (fick detta bekräftat av en läkare, som sa något i stil med "oj vad otur du hade för du hade riktigt låga värden i blodet och uppenbarligen inte var påverkad") vilket ändå räckte för domen drograttfylla. 

    Jo jag vet att jag måste hitta något som motiverar mig, men jag har så svårt att se vad detta ska vara. 
    ALLA mina vänner röker, så det är förmodligen uteslutet att träffa dessa kvällstid då det garanterat kommer att rökas. 
    Jag har egentligen inga direkt hobbies vilket gör att det känns lite hopplöst. Har alltid idrottat under min ungdom, så det har varit mina hobbies. Men när juniortiderna var slut och det skulle bli dödsseriöst la jag ner med idrotten och har istället bara tränat på gym. 
  • Januaribarn11

    Jag känner med dig! Precis samma sak hände min pojkvän som också är min sambo. Eftersom att han inte kunde röka längre så har jag också blivit tvungen att sluta. Det har gått 4 veckor nu. Jag saknar det fortfarande men tänker jag tillbaks riktigt noga så tänker jag bara på jaget när det tog slut, att inte njuta av maten fullt ut för att gåsen efteråt är dunder. Vi stila oss också när vi rökte, skötte våra jobb. Men i utbyte när man slutar får man mer pengar i fickan och lär sig uppskatta saker i vardagen. Sen får man aldrig glömma att det är OKEJ att ha tråkigt ibland och vara uttråkad. Läs samma bok 10 gånger eller börja spela! Nu spelar vi diablo (haha) varje kväll. Himla löjligt men det tar bort tankarna från suget! Till sist om du röker cigaretter så gör det! Massor! 10st i timmen om du vill. Det hjälper. Drick mycket te. Och ge dig fan på att NU räcker det. Min pojkvän har precis som du sömnsvårigheter men det kommer man över. Lägg dig i sängen samma tid varje kväll. Oavsett hur lång tid det tar att somna, ligg där! Sätt på lite ljud, delfiner som skrattar fan vet jag. Men det här är konsekvenserna, du körde med thc i kroppen. Now you deal with it. Bit ihop det här fixar du. Kallsvettningar kommer, mardrömmar kommer, känsla av tomhet kommer, men fixar jag det (!!!!) haha då fixar du det också. Kram

  • Swek
    Januaribarn11 skrev 2015-03-02 22:29:42 följande:

    Jag känner med dig! Precis samma sak hände min pojkvän som också är min sambo. Eftersom att han inte kunde röka längre så har jag också blivit tvungen att sluta. Det har gått 4 veckor nu. Jag saknar det fortfarande men tänker jag tillbaks riktigt noga så tänker jag bara på jaget när det tog slut, att inte njuta av maten fullt ut för att gåsen efteråt är dunder. Vi stila oss också när vi rökte, skötte våra jobb. Men i utbyte när man slutar får man mer pengar i fickan och lär sig uppskatta saker i vardagen. Sen får man aldrig glömma att det är OKEJ att ha tråkigt ibland och vara uttråkad. Läs samma bok 10 gånger eller börja spela! Nu spelar vi diablo (haha) varje kväll. Himla löjligt men det tar bort tankarna från suget! Till sist om du röker cigaretter så gör det! Massor! 10st i timmen om du vill. Det hjälper. Drick mycket te. Och ge dig fan på att NU räcker det. Min pojkvän har precis som du sömnsvårigheter men det kommer man över. Lägg dig i sängen samma tid varje kväll. Oavsett hur lång tid det tar att somna, ligg där! Sätt på lite ljud, delfiner som skrattar fan vet jag. Men det här är konsekvenserna, du körde med thc i kroppen. Now you deal with it. Bit ihop det här fixar du. Kallsvettningar kommer, mardrömmar kommer, känsla av tomhet kommer, men fixar jag det (!!!!) haha då fixar du det också. Kram


    Problemet med att jag måste lära mig att "ha tråkigt" är att så fort jag har tråkigt/inte behöver fokusera på saker så får man istället en himla massa tid att tänka istället. Och detta resulterar ofta i att jag istället ligger och grubblar över min uppväxt (fylld med våld, alkoholism, övergivenhet etc. etc.) och då får jag ångest istället. 
    Spela dator gör jag väl lite titt som tätt men har spenderat rätt mycket tid framför datorn i min ungdom vilket ledde till dåliga vanor så det är inget beroende jag vill ersätta det jag har nu med.  
  • Carnitas
    Swek skrev 2015-03-02 22:38:29 följande:
    Problemet med att jag måste lära mig att "ha tråkigt" är att så fort jag har tråkigt/inte behöver fokusera på saker så får man istället en himla massa tid att tänka istället. Och detta resulterar ofta i att jag istället ligger och grubblar över min uppväxt (fylld med våld, alkoholism, övergivenhet etc. etc.) och då får jag ångest istället. 
    Spela dator gör jag väl lite titt som tätt men har spenderat rätt mycket tid framför datorn i min ungdom vilket ledde till dåliga vanor så det är inget beroende jag vill ersätta det jag har nu med.  

    Du menar du har en grundläggande ångestproblematik.
    För det kommer ju göra ditt problem svårare att hantera.
    Finns det någon psykisk diagnos eller misstänkt sådan(förutom ångesten)?


    Associationen att göra saker och även röka cannabis när man  gör det(alltid), är inte lätt att bryta.

  • Kfkhkfhkkg

    Efter ditt sista inlägg så drar jag denna slutsats:

    Du har rökt av flera anledningar, men också som flykt av de de du ovan beskriver, din barndom. Att du håller igång - tankarna är inte lika närvarande. Inget o göra/tråkigt= tankarna kommer = röker jag är dem inte där på det sättet. En flykt. Hoppas du förstår vad jag försöker komma fram till. Mitt råd är att bearbeta din barndom för att stå ut i att "bara vara jag" ensam o trivas i det.

    Jag är utbildad samtalsterapeut och fd drogmissbrukare, så jag förstår o kan sätta mig in i detta då jag gått igenom i princip samma sak själv. Skrev lite slarvigt då jag har lite bråttom just nu. Säg till om du vill bolla tankar! Mvh

  • Swek
    Carnitas skrev 2015-03-02 22:46:41 följande:

    Du menar du har en grundläggande ångestproblematik.
    För det kommer ju göra ditt problem svårare att hantera.
    Finns det någon psykisk diagnos eller misstänkt sådan(förutom ångesten)?


    Associationen att göra saker och även röka cannabis när man  gör det(alltid), är inte lätt att bryta.


    Ja, det finns misstankar om ADD/ADHD men har inte gjorts någon utredning. Min bror har diagnosen ADHD och det är troligt att jag också har det. 

    Kort beskrivet om min uppväxt så omfattar den, daglig fysisk misshandel (av min storebror), en alkoholiserad pappa som i regel inte funnits med under uppväxten mer än att vi träffat honom en dag i månaden (varpå han alltid var påverkad).
    En sjuk mor som inte riktigt haft orken att ta tag i mig och min bror, utan har istället varit sängliggande. 

    Därför har jag så otroligt svårt att bara acceptera att "livet är tråkigt" då det ofta leder till att jag får tid över till att tänka på uppväxten som resulterar i mer ångest. 
  • Swek
    Kfkhkfhkkg skrev 2015-03-02 23:01:34 följande:

    Efter ditt sista inlägg så drar jag denna slutsats:

    Du har rökt av flera anledningar, men också som flykt av de de du ovan beskriver, din barndom. Att du håller igång - tankarna är inte lika närvarande. Inget o göra/tråkigt= tankarna kommer = röker jag är dem inte där på det sättet. En flykt. Hoppas du förstår vad jag försöker komma fram till. Mitt råd är att bearbeta din barndom för att stå ut i att "bara vara jag" ensam o trivas i det.

    Jag är utbildad samtalsterapeut och fd drogmissbrukare, så jag förstår o kan sätta mig in i detta då jag gått igenom i princip samma sak själv. Skrev lite slarvigt då jag har lite bråttom just nu. Säg till om du vill bolla tankar! Mvh


    Yes, förstår precis vart du vill komma. 
    Jag är förmodligen en psykologs våta dröm. Har provat vid ett flertal tillfällen, privata psykologer, kbt etc. Men har sällan lett någonstans och jag har alltid slutat efter ett tag då det bara känts som pengar i sjön. 
    Något jag inte har möjlighet att återuppta igen då det inte är billigt att gå till dessa människor. Och inte heller blir man tagen på allvar när man vänder sig till vården för hjälp. Då får man istället dessa "lyckopiller" utskrivna och efter att ha provat dessa en kort period bestämde jag mig för att jag hellre är en instabil människa, än en programerad robot som varken är glad, ledsen, arg eller glad. 
  • Swek
    Carnitas skrev 2015-03-02 22:46:41 följande:

     


    Kan tillägga att jag även har misstankar om bipolär sjukdom typ 2.
    "Bipolär sjukdom typ 2

    Många som får återkommande depressioner har också perioder med lindrigare maniska symtom, så kallade hypomanier. Symtomen kan då vara att man får ökad energi, större kreativitet, skämtsamhet och ett allmänt glatt humör som kan vara svårt att uppfatta som ett sjukdomstillstånd.


    Depressionerna har inte alltid samma symtom som en vanlig depressionssjukdom. Man kan till exempel ha ett ökat sömnbehov och sug efter sötsaker. Ofta fungerar inte vanlig behandling mot depressioner. I stället måste man få medicin som stabiliserar stämningen.


    Ungefär en av tio med denna form av bipolär sjukdom utvecklar senare riktigt maniska sjukdomsperioder."

    Detta stycke är något som kan beskriva mig ganska bra. Det kan finnas perioder då jag kan vakna upp ur sängen och må skitbra. Jag är mycket glad, skämtsam med extremt mycket energi osv. Det händer ibland att mina vänner tror att jag är påverkad (av typ tjack, kokain eller diverse uppåtdroger) bara för att jag är all over the place och har onormalt hög energinivå och är gladare, socialare etc. än vad jag normalt brukar (en vanlig dag när jag inte är nedstämd).

  • Carnitas

    Du har en hel del framför dig som måste lösas, för kunna vara framgångsrik att varaktigt avsluta din cannabiskonsumtion.
    Men när det kommer vård för dessa olika saker, så kommer man stöta på stora problem om det finns en drogkonsumtion med.
    Vilket sätter dig i ett moment 22, då du kan aldrig få hjälp innan du är fri från droger under en lång tid.

Svar på tråden Tvångssluta med CB efter 10 års bruk.