• Karrro

    Utomkvedshavandeskap

    Hej, hade mitt första x 28.1 och blev av med vänster äggledare, nu undrar jag ni som haft ett utomkveds hur snabbt blev ni gravida och hur länge fick ni vänta på första mensen efter op?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • pandoraDiem

    Hej!

    Opererade bort mitt x den 22 jan i år och fick tillbaka min mens i torsdags, så alltså precis 5 veckor efter operationen. Blev av med min högra äggledare. Nu ska sambon och jag försöka igen denna månad och kan ju inte låta bli att hoppas lite trots att det är första försöket efter xet. 

    Hoppas du mår bra efter omständigheterna

  • Dr to be

    Hej! Jag blev urakut op pga x och blev av med en äggledare 12/5-11. Mensen kom i juni. Blev gravid i juli. Så två månader efter op var jag gravid igen. Dottern föddes i mars-12.

    Är nu gravid med nr 2 med bf juni-15.Hann ha en mens efter p-pillerstopp (mensen kom 3v efter pillerstoppet).

    Så här har det inte spelat någon roll att en äggledare är borta.

    Lycka till

  • GlitterLina

    Jag fick oxå ett x & fick ta bort högra äggledaren 19 feb????.. Undrar oxå när mens & ägglossning kommer igång...?

    Fick en blödning 22 feb som varade i fyra dar, tror dock inte det va mens..

  • Mamori

    Fick mens drygt en månad efter, blev oplanerat gravid några månader senare, och blev det sedan igen några månader efter det... så fertiliteten verkar inte ha blivit påverkad alls.

  • GlitterLina

    Är ju skönt att höra att det e vissa som blivit gravida rätt fort trots bara en äggledare. Man måste ju ha tur att man just har ägglossning på den äggledaren man har kvar..

  • pandoraDiem

    Till mig sa läkaren att den kvarvarande äggledaren kan kompensera genom att "suga" upp ägget från äggstocken som inte har nån äggledare om äl skulle ske från den. Visst sjunker sannolikheten men inte så mycket som man kanske kan tro.

  • GlitterLina
    pandoraDiem skrev 2015-03-12 08:51:32 följande:

    Till mig sa läkaren att den kvarvarande äggledaren kan kompensera genom att "suga" upp ägget från äggstocken som inte har nån äggledare om äl skulle ske från den. Visst sjunker sannolikheten men inte så mycket som man kanske kan tro.


    Åh låter ju toppen

    Känner dock fortfarande av ÄL känningar på högra :(

    Hoppas det blir på vänstra framöver
  • Mamori
    GlitterLina skrev 2015-03-12 13:06:40 följande:
    Åh låter ju toppen

    Känner dock fortfarande av ÄL känningar på högra :(

    Hoppas det blir på vänstra framöver
    Jag har också hört det, det spelar ingen roll var man ägglossar, den äggledaren som finns kvar plockar upp ägget. De sitter liksom inte fast vid äggstocken utan kan röra på sig annars också, så de måste hursomhelst göra det för att ta upp ägget även om man har två. Har hört att enda anledningen varför fertiliteten blir sänkt överhuvudtaget är att det är lite ökad risk för nytt utomkvedes och tar man bort den också så har man ju ingen, och att man är mer utsatt om det blir något fel på den kvarvarande vilket räknas in.
  • GlitterLina
    Mamori skrev 2015-03-12 17:48:27 följande:
    Jag har också hört det, det spelar ingen roll var man ägglossar, den äggledaren som finns kvar plockar upp ägget. De sitter liksom inte fast vid äggstocken utan kan röra på sig annars också, så de måste hursomhelst göra det för att ta upp ägget även om man har två. Har hört att enda anledningen varför fertiliteten blir sänkt överhuvudtaget är att det är lite ökad risk för nytt utomkvedes och tar man bort den också så har man ju ingen, och att man är mer utsatt om det blir något fel på den kvarvarande vilket räknas in.
  • frestelsen

    Får jag fråga hur ni upptäckte det? Börjar allt som en vanlig grav? Eller ser man på en gång och måste opereras?

  • GlitterLina
    frestelsen skrev 2015-03-12 20:37:17 följande:

    Får jag fråga hur ni upptäckte det? Börjar allt som en vanlig grav? Eller ser man på en gång och måste opereras?


    Man upptäcker utomkvedshavandeskap oftast i de flesta fall väldigt tidigt i v 6 7

    På mig började det som vanlig grav. Utebliven mens.. Pos gravtest ömma bröst.,

    Men fick väldiga smärtor på endast högra sida.. Och brunaktiga blödningar.. Dem två sistnämnda är väldigt vanliga tecken på utomkvedshavandeskap
  • pandoraDiem

    Började blöda en vecka efter pos gravtest så trodde på missfall. Blödde inte så mycket i början men ytterligare en vecka senare satt det igång så var helt övertygad att jag hade missfall. Bara det att jag inte slutade blöda och ytterligare 2 veckor senare testade jag fortfarande positivt. Gjorde ett vul i v 9 där de såg xet så fick operera bort det samma eftermiddag. Hade inte speciellt ont, kan bara komma ihåg att jag hade ont typ en dag och då trodde jag att det var nåt med tarmarna. Kunde till och med löpträna, så här efteråt förstår jag att det håll jag fick i sidan berodde på xet men hade inte en tanke på det då, hade ju hört att smärtan skulle vara så svår att man inte ens kunde stå upp.

    Är glad att jag tog mod att kolla upp det jag trodde var missfall men ångrar att jag inte vågade mig dit tidigare.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap