• Äldre 2 Mar 22:58
    8258 visningar
    16 svar
    16
    8258

    Glowsticks eller inte?

    Nu ska våra åttaåring få sin dröm uppfylld. Disco för hela klassen. Han vill dela ut glowsticks armband (sådana som lyser) till alla. Jag köpte ett paket och han fick prova ett. Han har haft på sig det sen i lördags men idag började det läcka och lukta illa. Vi tvättade hans händer och ingen skada var skedd.

    Men nu är frågan, vågar jag fortfarande dela ut dem på festen och ta det ansvaret? Vad tycker du? Finns det någon annan som har erfarenhet från glowsticks och barn?

  • Svar på tråden Glowsticks eller inte?
  • Äldre 2 Mar 23:05
    #1

    Det stårej för barn mellan 0-5 år på paketet. Det marknadsförs på vissa sajter som kul på barnkalas. Det är irriterande på hud och inte bra för ögon. Allt är så motsägelsefullt. Jag hade det som barn själv. Har aldrig varit med om problem. Men kanske man inte ska ha på armbandet tre dagar i sträck... Vågar jag ta ansvaret. Sonen vill så gärna. Vad hade du gjort?

  • Äldre 2 Mar 23:09
    #2
    +1

    Armbanden lämnas tillbaka innan de går hem. Problemet löst. De är inte gjorda för långtidsanvändning, man har dem ett par timmar sen slängs de.

  • Äldre 2 Mar 23:20
    #3

    Här är någon som delat ut glowsticks (lysstavar) metrobloggen.se/sannof/tjooohooo/

  • Äldre 2 Mar 23:21
    #4

    Jo, det var smart! Kanske man skulle köra på. Armband mot godispåse eller nåt. Men kanske ska förvarna innan att de inte kommer få behålla dem sä de inte böir besvikna...

  • Äldre 3 Mar 03:04
    #5
    +1

    Klart du kan ha glowsticks. Och låta barnen ta med dem hem.

    Klarar du av att ta ansvar over dansande barn? Tänk om någon ramlar och bryter benet?

  • Äldre 3 Mar 04:36
    #6

    När barnen får med dem hem så blir det föräldrarnas ansvar att se till att de tar av dem som man skall, om du vill så skicka med varje barn en lapp hem och att armbanden kan spricka och då läcka så föräldrarna kan avgöra vad som skall göras själva. 


    Tycker själv du gör en kulle av en sorkhög, det är inte första gången man får hem saker som kan gå sönder. Oroa dig helt enkelt inte i onödan!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 3 Mar 05:57
    #7

    Det är det att min pojke är ny i sin klass och jag vill inte stöta mig med nån. Om de får en sån lapp kanske nån undrar varför jag gav barnen armbanden alls. Jag kanske ju säga att armbanden är till låns annars.

  • Äldre 3 Mar 09:15
    #8

    Säg inte att de är till låns, det verkar snålt. Då är det bättre att avstå. Mitt barn skulle tycka det var jättekonstigt att behöv lämna tillbaka det, och är alternativet att byta in armbandet mot godispåse skulle han avstå godiset : )

    Säg bara åt barnen att de ska kasta dem nästa dag när de slutat lysa, och oroa dig inte. Tror dessutom ni haft otur, för vi har haft sådana i veckovis (fast inte på armen hela tiden där de antagligen böjs och bänds tills de får hål) och aldrig haft nån som läckt.

  • Äldre 3 Mar 11:00
    #9

    Egentligen vill jag inget hellre an att dela ut dem men jag googlade efter gårdagens händelse och fick bla fram denna sidan:www.ncpoisoncenter.org/body.cfm

    Olyckor med glowsticks har framförallt att göra med att det ger fläckar på kläder och är farligt för ögonen.

  • Äldre 3 Mar 11:02
    #10

    Kanske ska skriva en lapp att glowsticks inte får gå sönder och därför bör kastas när de slutat lysa? Eller fråga föräldrar när de kommer om det är okej att deras barn har glowsticks. Jag tycker sånt här är så svårt

  • Äldre 3 Mar 11:15
    #11

    Kanske ett alternativ är att inte sätta drm på armen då det borde vara mindre risk att de går sönder?

  • Äldre 3 Mar 11:22
    #12

    Eller så talar man om för barnen att vätskan inte får komma ut och att de ska slänga dem när de kommer hem. De är ju ändå åtta år.

  • Äldre 3 Mar 23:46
    #13

    Nu känner jag mig bara förvirrad. Vad hade du gjort om du vart i min situation?

  • Äldre 3 Mar 23:57
    #14

    De är inte giftiga iaf, min son stoppade en i munnen och den läckte så kontaktade giftinformationen. Han blev bara lite bortdomnad i munnen och vi behövde inte åka och kolla upp det.


    Föräldrarna kan själv se till att de slängs. Jag hade slängt den direkt om han kom hem med en. Men det hade ju varit roligt på ett kalas. Jag tror de flesta förstår att de ska slängas och att de inte håller speciellt länge.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Äldre 4 Mar 08:04
    #15

    Vad bra. Det låter här som alla tycker det är generellt okej att någon dela ut lightsticks till åttaåringar på ett barnkalas?

  • Äldre 8 Mar 22:54
    #16

    Skulle du tycka det var okej att någon delade ut lightsticks till din åttaåring på ett barnkalas?

Svar på tråden Glowsticks eller inte?