• Villhahjälp123

    Mitt ex verkar stalka mig

    Hej!
    Jag har haft ett destruktiv förhållande med en man som har narcissistiska/psykopatiska drag. Vi var i kontakt med polisen ett flertal gånger och jag var totalt nermald som människa. Bland händelserna fanns hot av olika slag, jag var värdelös - förstörde min sambos liv, var ivägen/besvärlig samt massvis med bråk där jag själv ofta stod på mina knän och bad om förlåtelse för något jag inte gjort - "bara han förlåter mig blir allt bra". Förhållandet tog slut efter att jag börjat gå till terapeut som stärkte mig. Jag fick droppen och insåg vad jag egentligen levde med efter en händelse som var för, rent ut sagt så knäpp, så jag inte kunde missa mitt que att lämna honom.  
    Då jag inte hyste känslor för denna man hittade jag en ny partner rätt snabbt och mitt ex tog detta väldigt hårt. Jag har i efterhand fått mer hot och kalla kårar vid kontakt. Rätt så snabbt började konstiga saker hända mig och min sambo. I snart 2 år har vi fått konstiga saker satta på vår dörr och på vår bil. Saker som inte alls har menat någonting men helt klart vart ditsatta av samma person. Det äckliga är att händelserna har följt med från ena staden till den andra, helt klart av samma person. Detta kan hända varje månad med mer uppehåll ibland.
    Jag har gått med känslan av att något mer kommer att hända ett bra tag och här i dagarna fick vi en ny typ av upplevelse. Istället för bara saker så har vi fått brev där det blivit klart för oss att personen vet att vi bott ihop i 1 år - vilken då ännu mer övertygar oss att det är mitt ex. Jag har polisanmält alla händelser men polisen vill inte ta tag i någon undersökning pga för lite bevismaterial. 
    Jag känner mig orolig och även lite rädd. Har svårt att slappna av utomhus på kvällarna och vill inte öppna dörren när klockan ringer.. Är detta ett typiskt beteende för någon som vill något mer? Eller varför gör denna person såhär? Någon kompis är det inte, det har vi redan spånat i.Vad ska jag göra.. Någon som har erfarenhet?
  • Svar på tråden Mitt ex verkar stalka mig
  • Anonym (Jobbigt)

    Polisanmäl varje gång du upptäcker något nytt och var försiktigt.
    Lägger han inte av så kontakta Trolljägarna.

  • Anonym (F)

    Håller med, ge inte upp bara för att polisen gör det. Händer det något allvarligare (Gud förbjude) så skulle det i alla fall för mig kännas bättre om jag hade fler anmälningar att anvisa till.

    Tittar på stalkers och anser visserligen att att de får för snälla straff när det gått så långt till rättegång men får känslan av att alla åtgärder som gjorts tidigare hur små det än är ändå tas upp. För dagbok på sånt som känns misstänksamt.

    Sen får vi verkligen hoppas på att det inte behöver gå så långt såklart!

  • Villhahjälp123

    Jag ska kämpa på! Funderar på om det finns någon annan som känner igen detta beteende? Just så konstiga saker som händer och att det kommer med veckors mellanrum.. Kan det vara en plan eller är det något annat? Vad är bakom allt? Känns ju nästan som att det borde finnas sen plan och mening med dessa konstiga händelser.

Svar på tråden Mitt ex verkar stalka mig