• RockaTot

    Snälla, hjälp mig välja köksassistent!

    Kan ni hjälpa mig att hitta den köksmaskin som jag vill ha om jag berättar vad jag söker?

    Jag behöver den mest till matlagning i vardagen.
    Skära potatis, strimla kål, hacka grönsaker, lök, göra slät soppa, pajdeg, vispa ägg, etc.
    Även för brödbakning, förhoppningsvis blir det ofta.

    Går det att göra smoothies i någon så vill jag det, så jag sliper ha en extra maskin. Ska kunna ersätta både stavmixer och elsvisp.

    Om man kan göra egen pasta, andra roligare saker så vill gärna ha den möjligheten att köpa till saker för det. Vet  inte helt vad det finns ...

     
    Har tittat på
    Assistent - verkar mest vara till baka?
    KitchenAid - mer dyr och mest för att vara snygg?
    Electrolux - klassisk, inte så mycket tillbehör, eller?
    Kenwood ?

    Priset är inte det viktigaste utan vad den gör. Ska vara stabil, praktisk, stark, hållbar.

    Vilken har ni och hur resonerade ni när ni köpte den?
    Saknar ni något?

  • Svar på tråden Snälla, hjälp mig välja köksassistent!
  • Donum

    Jag har en Bosch. Kitchenaid har för liten bunke. Om du med Assistent menar Ankarsrum så valde jag bort den för att bunken roterar.

    Jag hade nog valt Electrolux av de du har på förslag, om jag inte fick välja Bosch igen. ;)


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • marlinire

    Jag har en Kenwood KM636. Används dock mest för degknådning då jag även har stavmixer, minimixer och elvisp - men det är mestadels för att jag är för lat för att ta fram den för småsaker som vispa grädde, mixa soppor etc. Följde med degkrok, K-visp och ballongvisp samt en "mixer-tillbringare" när jag köpte den. Finns hur mycket tillbehör som helst, inklusive för pasta. Lätt att sätta ihop, plocka isär och rengöra. Bunke och redskap går i diskmaskinen, stänkskyddet diskas för hand. Klarar drygt en liter degvätska vid bröd/bullbak. Känns som om det är bra kvalitet och den står stabilt. Lätt att reglera.

    Bäst i test 2013 och 2015: www.test.se/koksmaskiner/

    Rekommenderar den varmt, men kan som sagt inte uttala mig om alla användningsområden du är intresserad av. 

  • marlinire
    Donum skrev 2015-03-03 06:46:48 följande:

    Jag har en Bosch. Kitchenaid har för liten bunke. Om du med Assistent menar Ankarsrum så valde jag bort den för att bunken roterar.

    Jag hade nog valt Electrolux av de du har på förslag, om jag inte fick välja Bosch igen. ;)


    Kitchenaid finns med olika storlekar på bunkarna. Dock har modellerna med större bunke väldigt saftigt pris i mitt tycke, plus att själva maskinerna är mediokra. 
  • Ramborg

    Kitchen aid är bara snygg. Jag skulle inte köpa den igen. Men den var så dyr att jag känner mig tvungen att ha kvar den.


    42.
  • Anna74a

    Jag köpte en elektrolux som jag använder till bakning, den klarar ca fem dl degvätska och det tycker jag räcker.

    Är nöjd med den men tycker att den låter ganska mycket.

    Fördelen är att den är lätt att lyfta och flytta på men att den ändå står stabilt på plats medan den är igång.

  • Donum
    marlinire skrev 2015-03-03 07:14:11 följande:

    Kitchenaid finns med olika storlekar på bunkarna. Dock har modellerna med större bunke väldigt saftigt pris i mitt tycke, plus att själva maskinerna är mediokra. 


    Aha. Jag är inte så bevandrad i området. Jag använder dessutom bara assistenten för bak. Det är mannen som använder den för annat. Jag kände inte till Kenwood förrän jag fick en vattenkokare från dem. Den är väldigt snygg och säkert väldigt hållbar, men jag har lyckats bränna mig ordentligt på den så skönhet är ju inte allt. :)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Nightrod

    KitchenAid - finns flera olika storlekar på denna, kolla på tretti.se
    Vi kommer köpa hela deras serie, såååååå sjukt snygga och så jävla bra kvalite, håller föralltid :)

  • RockaTot

    Oj, det blev inte enklare att välja ;) Låter mest som det är kenwood jag söker?!

    Tänkte ha den framme och använda den ganska ofta, vill ersätta alla små maskiner och skär ju ändå något varje dag... Men det gör ju inget om den är en liten smidig en men starkast. Ska kolla bosch med!

  • RockaTot
    Donum skrev 2015-03-03 06:46:48 följande:

    Jag har en Bosch. Kitchenaid har för liten bunke. Om du med Assistent menar Ankarsrum så valde jag bort den för att bunken roterar.

    Jag hade nog valt Electrolux av de du har på förslag, om jag inte fick välja Bosch igen. ;)


    Är det bara den som har en bunke som roterar? Det låter lite märkligt...
  • RockaTot
    Ramborg skrev 2015-03-03 08:41:37 följande:

    Kitchen aid är bara snygg. Jag skulle inte köpa den igen. Men den var så dyr att jag känner mig tvungen att ha kvar den.


    Vad är det du inte tycker om? Vilken hade du tagit istället?
  • Aniiee

    Kenwood. Ever day of the week. Och då har jag handhaft mååååååånga köksmaskiner och assistenter i mina dar.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Donum
    RockaTot skrev 2015-03-04 19:52:32 följande:

    Är det bara den som har en bunke som roterar? Det låter lite märkligt...


    Säkert inte, men jag vill inte ha en bunke som roterar så Ankarsrum gick bort.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Scratt

    Jag har en hbo nordica.

    Fick i present så jag är inte så uppdaterad i hur dom andra fungerar, men Gud vad jag älskar min. Jag använder den flera gånger dagligen. Jag bakar bröd, kakor, hackar morötter, vispar grädde, skivar potatis, gör smoothie, ja säkert tusen andra saker... Jag har köpt till hack och rivningsredskapet och över mixern.

    Finns fler saker att köpa som tillbehör.

    Denna tycker jag ligger bra i pris också.

  • Aniiee
    Scratt skrev 2015-03-04 20:05:12 följande:

    Jag har en hbo nordica.

    Fick i present så jag är inte så uppdaterad i hur dom andra fungerar, men Gud vad jag älskar min. Jag använder den flera gånger dagligen. Jag bakar bröd, kakor, hackar morötter, vispar grädde, skivar potatis, gör smoothie, ja säkert tusen andra saker... Jag har köpt till hack och rivningsredskapet och över mixern.

    Finns fler saker att köpa som tillbehör.

    Denna tycker jag ligger bra i pris också.


    obh* nordica..... bara så ingen blir förvirrad.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Margaux

    Kenwood hade jag tagit. Jag har skickat två Kitchen Aid på reparation så SÅ himla bra är de ju inte!

  • Scratt
    Aniiee skrev 2015-03-04 20:20:36 följande:
    obh* nordica..... bara så ingen blir förvirrad.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Haha tack, gör samma misstag varje gång
  • Fia 28
    Margaux skrev 2015-03-04 20:25:44 följande:

    Kenwood hade jag tagit. Jag har skickat två Kitchen Aid på reparation så SÅ himla bra är de ju inte!


    Ja Kenwood verkar göra evighetsmaskiner. Mamma har en som är 35+ och still going strong. Min är kanske runt 10 år, men inga fel på den heller. 
Svar på tråden Snälla, hjälp mig välja köksassistent!