• Anonym (fundersam)

    Renoveringar - vilken ordning?

    Vi har fått beviljat ett "renoveringslån" på 350 000 kr från banken. 

    Huset vi köpt är i gott skick, men det är gammalt och behöver rustas upp för att undvika eventuella skador. Det är en lång lista med saker som behöver göras på huset inom en 5 årsperiod, men vi måste göra sakerna i "rätt" ordning för att maximera värdeökningen på huset för att på så sätt kunna bädda in renoveringslånet i bolånet. Jag skulle behöva era råd på vilka av de saker jag nedan räknar upp som höjer värdet mest på huset och som man därmed bör börja med. För information så läcker inte taket eller liknande, men det är gammalt och behöver enligt besiktningsmannen bytas inom 5 år för att undvika eventuella skador. 

    Köket ( är från sent 80/90-tal) - Kostnad ca 100 000 kr
    Taket ( är gammalt och mycket fult ) - Kostnad ca 150 000 kr
    Fönster ( gamla 2 glas) - Kostnad ca 150 000 kr
    Badrum ( är från -03, snyggt utfört och fungerar bra ) - Kostnad ca 120 000 kr
    Häck ( behöver anläggas för att dölja sikt över väg ) - Kostnad ca 30 000 kr
    Balkong och Altan ( gamla) - Kostnad ca 60 000 kr
    Tvättstuga ( skitful) - Kostnad ca 40 000 kr
    Alla ytskikt + garderober - Kostnad ca  80 000 kr

  • Svar på tråden Renoveringar - vilken ordning?
  • Anonym (fråga)

    Varför sökte ni inte för allt på en gång?

    Jag skulle prioriterat fönster och tak, därefter kök

  • Mandel

    Först taket sedan fönstren. Se till att spara undan så mycket pengar ni kan så får ni ta resten efter hand.
    Så länge saker och ting fungerar får man stå ut med att det är gammalt/fult.

    Ev kanske ni kan höja värdet på huset när ni gjort de två första jobben och på så sätt kunna låna mer till fortsatta renoveringar.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ramborg

    Tak.

    Fönster.

    Tvättstugan.

    Därefter spelar det ingen roll. Gör det i den ordningen ni orkar. Jag skulle inte byta badrummet om det inte är alldeles anskrämligt fult.


    42.
  • Anonym (häcken)

    Jag håller med ovanstående men hade också kollat upp det där med häcken omgående. Det tar ju ganska lång tid för en häck att växa upp och beroende på sort kan det också spela roll när på året den planteras. Kanske inte går att värdera upp huset jättemycket för att ni anlagt den men vid en ev försäljning spelar sånt större roll. Plus att som du beskriver det får ni en betydligt trevligare miljö att vara i.

    Råkar du bo i södra Sverige har jag hört att det kan löna sig att köra till Polen och köpa plantor.

  • Anonym (Inne)

    Vi har gjort i stort sett alla de renoveringar ni funderar på. Fast även nästan alla golv/tapeter inne.

    Vi har kvar fönster och ett garagetak, och sen ett par rum inne.

    Hade mäklare här för värdering härromdagen, och hon sa att vi tveklöst ska börja med golv/tapeter om vi vill ha ut så mycket som möjligt vid en försäljning.

    Folk tittar helt enkelt inte ordentligt på konstruktionen!

    Nu har vi ju gjort taket, vilket ju känns naturligt måste jag säg. Börja uppifrån och ner för att slippa läckor och annat som dyker upp fortare än man anar!

    Att byta fönster tjänar man sällan på sa hon, men det är ju naturligtvis bra att göra för energikostnaden framför allt.

    Vi har renoverat för ungefär 400 000 och fick upp värdet med 1 miljon ????

  • sextiotalist
    Anonym (Inne) skrev 2015-03-03 08:45:05 följande:

    Vi har gjort i stort sett alla de renoveringar ni funderar på. Fast även nästan alla golv/tapeter inne.

    Vi har kvar fönster och ett garagetak, och sen ett par rum inne.

    Hade mäklare här för värdering härromdagen, och hon sa att vi tveklöst ska börja med golv/tapeter om vi vill ha ut så mycket som möjligt vid en försäljning.

    Folk tittar helt enkelt inte ordentligt på konstruktionen!

    Nu har vi ju gjort taket, vilket ju känns naturligt måste jag säg. Börja uppifrån och ner för att slippa läckor och annat som dyker upp fortare än man anar!

    Att byta fönster tjänar man sällan på sa hon, men det är ju naturligtvis bra att göra för energikostnaden framför allt.

    Vi har renoverat för ungefär 400 000 och fick upp värdet med 1 miljon ????


    Så du menar att en mäklare säger så. Nu är mina vänner lite äldre så de faller inte lika lätt för ett putsat yttre.
    Men det är ytan som är minst intressant, den kan man ändra på. Som köpare är det tak, dräneringer, VA-arbete, elen som man ska vara noga med.
    Jag hade inte velat köpa ett hus via en mäklare som resonerade som din mäklare, känns väldigt oseriöst

    Men nu var det inte för försäljning som ts skulle renovera, utan för att bo där, då är det tak och fönster som är viktigast.
  • Frontline
    Anonym (Inne) skrev 2015-03-03 08:45:05 följande:
    Vi har gjort i stort sett alla de renoveringar ni funderar på. Fast även nästan alla golv/tapeter inne.
    Vi har kvar fönster och ett garagetak, och sen ett par rum inne.
    Hade mäklare här för värdering härromdagen, och hon sa att vi tveklöst ska börja med golv/tapeter om vi vill ha ut så mycket som möjligt vid en försäljning.
    Folk tittar helt enkelt inte ordentligt på konstruktionen!
    Nu har vi ju gjort taket, vilket ju känns naturligt måste jag säg. Börja uppifrån och ner för att slippa läckor och annat som dyker upp fortare än man anar!
    Att byta fönster tjänar man sällan på sa hon, men det är ju naturligtvis bra att göra för energikostnaden framför allt.
    Vi har renoverat för ungefär 400 000 och fick upp värdet med 1 miljon ????
    Konstigt här var det tvärtom, vår mäklare sa att tak och fönster är det viktigaste det kollar dom flesta.
    Våra fönster var ca 45 år gamla skitfönster där det var konstant kondens och tjuvdrag i dom så vi bytte till riktigt bra 3-glasfönster och det gjorde massor i en värdering...
    Vi har gjort alla dom stora bitarna i en renovering från tak till tvättstuga och nytt värmesystem och byggt till en del så vad som är kvar är lite nytt golv, tak, färg samt tapeter i några rum..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Inne)

    Nu heller jag ju inte med henne dock

    Men ja, så sa hon! Vi ska inte heller sälja men ville veta dagsvärdet.

    Frågade om vi skulle byta fönster eller renovera klart rummen för att tjäna mest pengar vid en ev. Försäljning och då sa hon tveklöst rummen.

    Nu är våra fönster ingen katastrof men ändå 45 år gamla.

  • FuckGoggleAskMe
    Ramborg skrev 2015-03-03 08:39:37 följande:
    Tak. Fönster. Tvättstugan. Därefter spelar det ingen roll. Gör det i den ordningen ni orkar. Jag skulle inte byta badrummet om det inte är alldeles anskrämligt fult.
    42.

    Precis. Ett nyrenoverad kök är ju jättebra och kan höja priset OM man nu gillar stilen det renoverats i. Annars vill man hellre ha lägre pris och få bestämma köket själv.
Svar på tråden Renoveringar - vilken ordning?