• Anonym (undrande)

    10 dagar

    Hej,

    jag och min sambo förstår inte hur han ska gå till väga för att anmäla de 10 pappa-dagarna, infon på er hemsida är inte så tydlig...

    Vi har BF i april och tänkte förbereda så gott det går, som vi har förstått ska han kunna anmäla om dessa dagar innan BF för att sedan ansöka om dagarna när han väl vet vilka dagar det kommer handla om. 

    När vi försöker anmäla på Mina sidor med e-leg får han bara upp att han inte är behörig till tjänsten. Kan ni förklara det exakta skedet hur han ska göra?

    Måste han skicka in och få en SGI fastställd så som jag har gjort för min fp?

  • Svar på tråden 10 dagar
  • Anonym (undrande)

    Som jag skrev så är infon på hemsidan otydlig. Skrev också att det står att han är ej behörig när vi försöker anmäla via den sidan med e-leg. Varför blir det så?

    Man ska väl inte behöva beställa en blankett när det går att göra online?

    Om man smsar så krävs ju barnets personnr vilket vi såklart inte har eftersom, som jag skrev, barnet inte är fött än.

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Det går inte för närvarande att göra sin anmälan om   10-dagar när man är inloggad på Mina sidor. Det beror på tekniska problem som vi arbetar på att lösa.


     


    Men det går bra att  registrera sin anmälan oinloggad på denna sida:


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/10_dagar/anmal_ansok


     


    Vi behöver inte barnets personnummer när man ska  anmäla 10-dagar via SMS:


    Saknar barnet personnummer skickar du ditt personnummer och barnets födelsedatum till 71020. Exempel: TIODAGAR 790102xxxx 150301

     


    Hälsningar


    Vera, handläggare

Svar på tråden 10 dagar