• LaFontaine

    Vad för varmrätt till många?

    På lördag ska vi ha fest hemma. Till kvällen kommer 15 personer på middag. Det hade inte varit nåt problem om vi inte haft ett pass med gäster på dagen också. Det innebär att vi har två timmar på oss att ordna med middagen.

    Problemet är också att jag inte vet vad jag ska laga. Ett tag funderade jag på nån form av högrevsgryta (jag har dessutom tryckkokare...) men det känns inte riktigt som säsong. Sambon föreslog stek, men det var jag inte alls särskilt på. Ett tag tänkte jag fisksoppa, men jag vill nog att man ska kunna dricka rött vin till.

    Till förrätt bestämde vi oss för en liten soppa på fänkål med fröknäcke till. Efterrätt blir en enkel ostbricka. Men vad tusan gör vi till varmrätt? Kravet är att det antingen går att göra på två timmar (glöm inte tryckkokaren!) eller att det går att göra dagen innan och bara värms upp till kvällen. Kom med era bästa tips här!

  • Svar på tråden Vad för varmrätt till många?
  • kioskvältare

    En klassisk oxfile provencale? Den kan du ju göra färdig dagen innan ända tills den lilla stunden i ugnen.

    Din högrevsgryta tycker jag inte heller är dum, det är väl bra säsong för det?

    Annars har jag en lite lättare gryta som består av kycklingfilé, kabanoss, bacon, röd paprika, sockerärtor, purjolök, syltlök och en massa grädde och en skvätt vitt vin. Mycket vitlök i också Väldigt uppskattad och lätt att göra

  • Dixie

    Beror ju på hur "fin" fest det är - men chili kon carne kan ju vara ett förslag, att göra kvällen innan, servera med nachochips, quacamole, majs - rödvin passar ju bra till detta! 

  • Forumvärd

    Bjud på någon pastarätt. Snabbt, smidigt och enkelt.

    Pasta Tjohosan!

    Du behöver:
    Lövbiff eller strimlat innanlår
    Paprika
    Cremé fraiche
    Grädde
    Lök
    Mjukost- vitlök alternativt några vitlöksklyftor
    Pasta

    Strimla lövbiffen och stek den i en gryta tillsammans med lök, paprika och eventuell vitlök
    Krydda med Kött-och Grillkrydda eller någon annan krydda som du gillar.

    Koka upp en sås på
    Grädde, creme fraiche och låt mjukosten smälta i vätskan.

    Blanda ihop pasta, sås och den stekta lövbiffen och krydda efter smak.
    Supergott och är mättande.

  • Prällen

    Jag tror på högrevsgryta. Har du provat texas chili?

  • Forumvärd
    Prällen skrev 2015-03-03 13:07:42 följande:
    Jag tror på högrevsgryta. Har du provat texas chili?
    Har du ett recept på texas chili gryta?
  • Gladskit

    Jag tycker att något på högrev låter bra, du är ju inne på det själv.
    Vill du inte göra gryta så gör långkok så att du får den här härliga "trådiga" konsistensen, pulled beef.
    Beroende på kryddning kan du variera tillbehören.
    Kryddar du med BBQ-sås kan du servera med gräddfil, pitabröd och/eller klyftpotatis, salsa, tärnad mango.
    Kryddar du åt taco-hållet kan du servera med tortillabröd, gräddfil, ost, guacamole mm.

  • Prällen
    Forumvärd skrev 2015-03-03 13:13:39 följande:
    Har du ett recept på texas chili gryta?
    Gör det enkelt:
    Vitlök
    koriander och kummin
    bacon
    högrev
    lite mjöl
    öl, koka det gärna bara i öl
    Olika typer av chili: Från mild till stark. Mycket chili. Det brukar bli en soppskål chili ungefär. Ta iallafall mer än du tror. Det blir inte så starkt i slutändan. En viktig chili att ha med är chipotle.

    Det finns massor av recept på texas chili, men jag gillar att hålla det enkelt. Sen får tillbehören kompensera.
  • Hanna Panna

    Pulled pork/ beef kanske? Ska ju bara stå i ugnen och tillbehör kan du fixa kvällen innan? Lätt att göra till många.
    Annars skulle jag köra på någon form av gryta, typ chili på högrev som någon ovan föreslagit.

  • Pinot noir

    Lasagne kan man göra i förväg. Man kan göra olika varianter måste inte vara den gamla vanliga. 
    Lax och spenat, getost och soltorkadetomater eller grillade grönsaker.

    Pizza kan vara väldigt gott, snabbt och lyxigt om man gör en ordentlig god deg dagen innan och sen är det bara att baka ut och dekorera med olika saker. 

    Men det bror ju också på vad du vill ha för nivå, grytor är ju oftast gott. 

  • Prällen
    Pinot noir skrev 2015-03-03 13:45:26 följande:

    Lasagne kan man göra i förväg. Man kan göra olika varianter måste inte vara den gamla vanliga. 
    Lax och spenat, getost och soltorkadetomater eller grillade grönsaker.

    Pizza kan vara väldigt gott, snabbt och lyxigt om man gör en ordentlig god deg dagen innan och sen är det bara att baka ut och dekorera med olika saker. 

    Men det bror ju också på vad du vill ha för nivå, grytor är ju oftast gott. 


    Det finns numera så många varianter på lasagne att man aldrig får käka en riktig längre..Tycker det är synd.
  • Gladskit

    Gillar man pasta, kan man göra pastastubbar. Det gjorde vi senast när vi hade gäster och det var klockrent.

    Man blandar färskost med riven ost, oregano, peppar och paprikapulver.
    Bred ut röran på färska lasagneplattor och lägg en skiva god skinka eller salami ovanpå. Rulla ihop och dela varje sån rulle i tre bitar som du ställer stående i en ugnsform. Sedan förbereder man en tomatsås, jag brukar köpa ta en som är färdigt smaksatt med ricotta och en "neutral".  Men där kan man ju ta vilken smak man vill.

    Sen är det bara att göra klart rullarna, och lägga plastfolie över och ställa in i kylen. Innan man sätter in formen i ugnen häller man över tomatsåsen och strör över lite riven ost. Vi såg till att när första laddningen var klar fick barnen äta och då ställde vi in form nr 2. Och så serverade vi med ett gott rödvin och en stor grönsallad.

    Vill man inte äta pasta går det alldeles utmärkt att göra en low-carb variant. Då hyvlar man zucchini med osthyvel till långa remsor och preppar med oströra och skinka, och ugnsbakar på samma sätt.

    Här finns ett bra grundrecept, vi har dock gjort om det lite då vi gärna har någon form av proteinkälla i maten samt att vi inte är så förtjusta i chutney:

    https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/v/vegetariska-pastarosor/

  • Solstråle00001

    Fast du kan ha rött vin till fisk Och så kan du baka nåt gott bröd till. Om det känns stressigt så kan du ju förbereda och låta brödet kalljäsa!

    Och högevsgryta är ju jättegott! Man kan ju koka potatisen och sedan ugnsbaka dem hela så går det snabbt och lite godare än bara kokt potatis till!

  • sirmalin
    kryddburken.se/tag/grekiska-biffar/

    Jag körde den här fast med hasselbackspotatis till 8 pers i helgen. Riktigt gott och jag gjorde det på en lite dryg timme bara (man då har jag en stor ugn där det får plats flera formar samtidigt)

    Och så hoppade jag själva den grekiska delen i biffarna för att vara säker på att de gästande barnen och gamla gubbarna skulle äta med. Så jag kryddade bara med salt, peppar och färsk persilja. men behöll paprikan uppepå för att de ska få den fina ytan som det ger.
  • Pinot noir
    Prällen skrev 2015-03-03 13:48:54 följande:
    Det finns numera så många varianter på lasagne att man aldrig får käka en riktig längre..Tycker det är synd.
    Ah kanske är därför sambon har förbjudit mig att göra annan lasagne än den vanliga om han ska äta. 
  • Drakgrodan

    Recept.nu kan du söka på "sannes kryddiga fiskgryta", jättegod med ett fint bröd till och det funkar alldeles utmärkt med rödvin till.

    Eller en klassisk Boeuf Bourguignon på högrev med presspotatis eller gratinerat mos!

Svar på tråden Vad för varmrätt till många?