• miomio54

    För mycket skolarbete

    Jag har en dotter som går i 6an. I den årskursen har man dels väldigt många Nationella prov. (vilket jag tror upplevs som lite press för vissa elever)

    Min dotter har nu den senaste veckan fått ovanligt mycket läxor. Jag har inget mot läxor men jag tycker att det blivit lite för mycket. Hon har inga större problem eller svårigheter i skolan men i nuläget känner hon mycket stress. 
    Nu de senaste dagarna har hon suttit uppe med läxorna till klockan 11 på kvällarna för att det blir så mycket.
    Sedan något jag inte riktigt förstår mig på är att ha ytterligare prov i veckan (alltså ej nationella prov) Jag förstår självklart att man måste förbereda med vanliga prov innan men jag tycker att det har gått för långt. Hon har inte ens tid att vara med sina vänner, eller någon annan fritid.

    Vad tycker ni, är detta för mycket?

  • Svar på tråden För mycket skolarbete
  • garib

    När man är i den åldern tycker jag att man ska fokusera på skolarbetet.Om man  studerat klart för provet,då  kan man umgås med kompisar.Varför har det blivit tvärtom i Sverige?

  • miomio54

    Hon fokuserar väldigt mycket på skolarbetet och tycker att det är viktigt.
    Det är hon själv som säger att hon t.ex inte har tid att rida eller vara med sina kompisar. Då jag vet att hon vill ha bra betyg osv så lägger hon ner
    mycket tid. Jag har sagt att det inte är hela världen om man svarar fel på en fråga eller så, men självklart vill jag ju att det ska gå bra för henne. Det jag tror är att hon ställer väldigt höga krav på sig själv och vill prestera till högsta grad hela tiden.

  • Fjärilslarv

    Att hon sitter uppe till kl. 23 säger ingenting, när börjar hon med läxorna, och hur många timmar sitter hon?


    Vanliga prov är inte en förberedelse för nationella, vet inte riktigt vart du fått det ifrån? Vanliga prov, är just vanliga prov för att examinera det man har gått igenom. 
  • miomio54

    Hon börjar redan vid 15-15.30 tiden när hon kommer hem från skolan. Givetvis äter vi ju middag där mellan också. Visst, hon tar pauser och gör något annat. Men det blir ganska många timmar!

    Vad vi har fått veta så är några av proven dels för att öva inför NP.
    "Vanliga prov" är ju självklart för att examinera det de gått igenom och det förstår jag ju.

  • scanmia

    Jag tycker att det låter som alldeles för mycket läxor. Eller tid lagd på läxor. Prata med henne om vad hon tycker är viktigt och vad ni tycker är viktigt. Skolarbetet är viktigt men inte det enda som är viktigt i livet. Är hon väldigt ambitiös akademiskt och vill så är det absolut inget fel i att satsa stort och gå in för skolarbetet med full fart framåt, men å andra sidan så skulle en lite mer balanserad insats kanske räcka? Hjälp henne också att lära sig effektiv studieteknik och studiestrategier som kan hjälpa till att minska tiden hon behöver lägga på skolarbetet. Och hjälp henne att planera sin fria tid så att hon hinner med att göra det andra hon vill hinna med (inklusive sömn!)

  • scanmia

    Jag tycker att det låter som alldeles för mycket läxor. Eller tid lagd på läxor. Prata med henne om vad hon tycker är viktigt och vad ni tycker är viktigt. Skolarbetet är viktigt men inte det enda som är viktigt i livet. Är hon väldigt ambitiös akademiskt och vill så är det absolut inget fel i att satsa stort och gå in för skolarbetet med full fart framåt, men å andra sidan så skulle en lite mer balanserad insats kanske räcka? Hjälp henne också att lära sig effektiv studieteknik och studiestrategier som kan hjälpa till att minska tiden hon behöver lägga på skolarbetet. Och hjälp henne att planera sin fria tid så att hon hinner med att göra det andra hon vill hinna med (inklusive sömn!)

  • Flickan och kråkan

    Det låter som om hon behöver hjälp med att fokusera på rätt saker när hon läser/gör läxor. Studieteknik rätt och slätt. Ambitiösa elever kan lätt lägga ner massor av tid på fel saker....hon skulle säkert klara samma kunskapsnivå med mindre läxläsningstid men med rätt fokus. Har ni pratat med hennes lärare om detta?

  • Stjärnfall76

    Stämmer det att det är så mycket? Hur mycket är det då, per dag? 
    Hon kanske fokuserar väldigt mycket för att hon satsar på mer än E?

    Min son har istället alldeles för lite, så vi måste handla eget material för att han ska lära sig tillräckligt.....

  • sextiotalist

    Visst är läxor viktigt, men det ska vara meningsfulla läxor, mer för att man ska lära sig att studera på egen hand.
    I den åldern så bör det inte finnas någon anledning att ha så tunga läxor. Min egen tonåring, som läser natur på gymnasiet har inte så mycket skolarbeten (han har inte superlätt för sig, men slöar inte heller)

    Ta upp läxfrågan med läraren och fråga efter syftet med denna läxbörda.

    När man är 12 år och går i sexan så ska det finnas tid över till nöje.


    garib skrev 2015-03-03 16:53:38 följande:

    När man är i den åldern tycker jag att man ska fokusera på skolarbetet.Om man  studerat klart för provet,då  kan man umgås med kompisar.Varför har det blivit tvärtom i Sverige?



    Vad som har hänt vet jag inte, men jag gick i skolan under 70-talet och då hade vi nästan inga läxor alls.
    När man är i den åldern så ska det finnas utrymme för att ha det roligt, nivån på skolan i 6:an kräver inte, för ett normalbegåvat barn, flera timmars läxläsning varje dag.
  • Dixie

    Om hon sitter varje vardag från 15 - 23 endast med paus för middag - ja, då låter det mycket!!
    Upplever hennes klasskompisar också det som så mycket, eller kan det vara så att hon behöver hjälp att lägga upp sitt arbete så det blir mer strukturerat? 

  • mammalovis

    Nu framgår det inte vilka ämnen hon har läxor i och hur en läxa kan se ut. Det hade varit väldigt intressant och då lättare att jämföra för andra lärare/föräldrar med barn i 6:an. Tiden som hon lägger per kväll låter vansinnig, så frågan är om hon eller ni missuppfattat vad som krävs?

    I år 6 och 3 ligger de nationella proven, i år 3 bara svenska och matematik med ett flertal delprov. Att man övar på gamla prov är för att eleverna ska kunna ha en uppfattning om hur det känns att göra ett prov, så de inte förstorar upp det till något övermäktigt, utan inser att de kommer kunna klara mycket.

    Nu går min bonusdotter bara i fyran, men de har som regel ett gäng engelskaglosor, matteläxa och någon form av so-läxa. Nu senaste veckan ska de läsa en kvart om dagen högt för att öva upp läsflyt och ordförståelse. Hon får läxorna på fredagar med inlämning olika dagar veckan efter.

  • miomio54

    Hennes klasskamrater upplever samma sak, så hon är inte ensam. De får alltså också sitta uppe sent på kvällarna.

    Det är lite olika läxor hon får men några exempel är: Franska läxa, engelska, Matte, Hemkunskap, SO, NO, Musik, och Svenska.
    Det är ju olika uppgifter på de olika läxorna. Alltså redovisningar, glosor eller en "uppsats" som man ska skriva. + hon också väljer att träna extra mycket inför prov vilket jag förstår.

    Det jag tycker är konstigt är att klassen har innan framgått som en "läxifri" klass. Därför reagerade jag när det kom hem en massa läxor som de ska få gjort på en vecka. Som jag nämnt innan har jag inget mot läxorna, men att det kommer så många läxor på en gång när de knappast har haft läxor innan förstår jag att eleverna känner press. Jag har ju även anat att det förr eller senare kommer att komma läxor, men inte 9 stycken på en gång!

  • Pescetarian

    Det låter ju lite mycket. Hur gammal är hon, 12 år?

    När jag gick i skolan, på gymnasiet, så fick inte exempelvis historieläraren, kemiläraren, osv lägga prov samma veckor som de nationella proven (svenska, engelska, matematik) inföll.

    Jag tog studenten år 2010. Kanske att det har ändrats sedan dess?

  • miomio54

    Ja hon är 12  år (fyller snart 13)

    Jag tycker också att det är konstigt att de lägger övriga läxor när de nationella proven infaller. 

    Det kan ju mycket väl ha ändrats. Men jag tycker inte att 6:or ska ha 9 läxor på en vecka, och jag tror inte heller att alla 6:or i Sverige har det. ;)

  • Pescetarian
    miomio54 skrev 2015-03-04 16:34:56 följande:

    Ja hon är 12  år (fyller snart 13)

    Jag tycker också att det är konstigt att de lägger övriga läxor när de nationella proven infaller. 

    Det kan ju mycket väl ha ändrats. Men jag tycker inte att 6:or ska ha 9 läxor på en vecka, och jag tror inte heller att alla 6:or i Sverige har det. ;)


    När jag gick på gymnasiet så upphörde man med läxor helt.
    Det som inte hanns klart under lektionstid, blev som en hemuppgift istället. Samt att många arbeten hade ett start- och ett slutdatum, och dessa arbeten jobbade man ju med mycket hemma. Men vi hade aldrig några uttalade läxor.
    Jag minns att man i min skola, på högstadiet, tjatade på jättemycket om varför man prompt skulle ha hemläxor varje dag; "det är för att ni ska träna er inför gymnasiet".
Svar på tråden För mycket skolarbete