• Madmoi­selle
    Äldre 3 Mar 19:22
    1696 visningar
    9 svar
    9
    1696

    pensionssparande- lönar det sig?

    Jag fick det orangea kuvertet idag och fick en chock. Går jag i pension vid 65 års ålder får jag 8500 kronor före skatt i pension. Jag funderar på vad jag kan göra för att höja det? Lönar det sig att pensionsspara? Vad jag har förstått är det väldigt höga avgifter så de tar i princip allt man sparat ihop. Jag skulle kunna spara 200 kronor/månad. Jag är mellan 25-30 om någon undrar.

  • Svar på tråden pensionssparande- lönar det sig?
  • Äldre 3 Mar 19:31
    #1

    Jag pensionssparar privat.

    Nu sedan ändringarna sparar jag 150 kr (som är avdragsgillt) i en särskild pensionsfond och utöver det 350 kr i en annan, vanlig, fond.

    Totalt 500 kr/mån.

  • Äldre 3 Mar 19:39
    #2

    Ja det är klart det lönar sig att spara. Däremot finns det inga bra anledningar att binda upp dina pengar i regelrätt pensionsspar. Det enda skulle vara om du absolut inte kan låta bli att talla på pengarna. Nej, öppna en ISK på Avanza, eller om du vill vara helt säker, öppna ett konto på någon nischbank som ger lite högre ränta. Det viktigaste är att du sparar. Spara i billiga, breda, indexfonder och gör det varje månad så är risken mindre att drabbas av marknadsjusteringr. Din ålder och dina ekonomiska förutsättningar bestämmer sparkapitalet, men var inte för mesig.

  • Anonym (visst­)
    Äldre 3 Mar 19:53
    #3

    Ja, det lönar sig alltid att spara för framtiden. Du är förståndig som tänker på det redan nu då du har många år på dig att skaffa en rejäl buffert till pensionsdagen. Som ovan eDantes skrev så skulle jag satsa på fonder.

  • Äldre 3 Mar 19:58
    #4

    Jag vill minnas att man inte tjänar på att binda upp sina pengar i bankernas pensionsparande om man tjänar mindre än typ 420 000/år.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Madmoi­selle
    Äldre 3 Mar 20:02
    #5

    Tack för alla tips och råd, jag ska boka ett möte med min bank redan den här veckan.

  • Äldre 3 Mar 21:27
    #6

    Jobbar du? Har du koll på om arbeysgivaren betalar in till tjänstepension? Den är i regel än viktigare än privat sparande.

  • Äldre 3 Mar 21:35
    #7
    Madmoiselle skrev 2015-03-03 20:02:59 följande:

    Tack för alla tips och råd, jag ska boka ett möte med min bank redan den här veckan.


    Tänk bara på att "rådgivare" = säljare. Var vaksam så du inte åker på bankens egna dyra skitfonder.
  • Madmoi­selle
    Äldre 4 Mar 00:55
    #8
    CarinaL26 skrev 2015-03-03 21:27:37 följande:

    Jobbar du? Har du koll på om arbeysgivaren betalar in till tjänstepension? Den är i regel än viktigare än privat sparande.


    Nej, jag jobbar inte just nu och kommer inte göra det på ett bra tag. Jag har just påbörjat en 5 1/2 år lång utbildning.
  • Äldre 5 Mar 16:01
    #9

    Hej Madmoiselle!


    Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på det.


    Trots att du fick en chock av ditt Orange kuvert så är jag glad att du tagit dig tid att öppna den och titta på din prognos.


    Dina prognoser kommer att hinna ändras i framtiden eftersom pensionen är ett långsiktigt sparande och bygger på hela livets inkomster.  Det viktigaste för pensionen är att du arbetar vitt, betalar skatt och helst har en arbetsgivare som betalar tjänstepension, då har du en bra grund för pensionen till framtiden.


    Gör gärna prognoser på webben för att få koll på hela pensionen: www.pensionsmyndigheten.se/prognos.


    Eget sparande är alltid en god idé men inte alltid ett krav för att få pengarna att räcka till som pensionär, utan att ha en låg bostadskostnad och att vara skuldfri är också bra förutsättningar till livet som pensionär.


    Om du börjar spara pengar finns det bra alternativ som till exempel Investeringssparkonto att välja på. Ett bra alternativ för långsiktigt sparande är att spara i globala aktiefonder med låga avgifter.


    En tumregel är att 0,40 procent är en billig avgift på fonder inom eget sparande. Undvik höga avgifter eftersom det minskar ditt sparande på sikt, även om fonderna ger hög avkastning/ att värdet ökar. 


    Läs gärna våra bloggar om pension och eget sparande för att få mer information!


    www.pensionsmyndigheten.se/UppmaningTillErSomSpararTillPensionen.html


    www.pensionsmyndigheten.se/AttLevaINuet.html  


    Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.


    Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.


    Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten

Svar på tråden pensionssparande- lönar det sig?