• Anonym (kantarell)

    Sex efter svampinfektion

    Hej!

    Jag har haft två svampinfektion efter relativt tätt efter varandra . Rådgjorde med en barnmorska på ungdomsmottagningen. Väldigt nonchalant kläcker hon ur sig:

    "Efter en svampbehandl bör man inte ha sex på två veckor. Det står ingenstans men så är det. Nu tycker jag du ska ha sexuppehåll några veckor."

    Har ni hört detta? Hur länge efter behandlingen väntar ni med att ha sex?

    Det är fyra dagar sedan jag tog tabletten och flytningarna och klådan är borta. Jag vill ha SEX nu!

  • Svar på tråden Sex efter svampinfektion
  • Mamori

    Risken finns väl att du smittar din partner som sedan smittar dig tillbaka? Gör du det ändå så var försiktig/använd glidmedel för slemhinnorna är sköra.

  • Anonym (kantarell)

    Är det större risk att man får en ny infektion om man har sex för tidigt efter behandlingen?

  • Anonym (kantarell)

    Killen har aldrig haft symptom på infektion. Det är en annan sak som barnmorskor verkar ha delade åsikter om. Vissa har sagt till mig att det är väldigt sällan som killar smittas. En del har sagt att killen måste behandla sig samtidigt- symptom eller ej.

  • Mamori

    Killar får sällan symptom men de kan smitta ändå så det är bra om han behandlar samtidigt ifall du har haft mer än en i rad för det är ett tecken på att du fått tillbaka det av honom så att säga. Första gången man får det så brukar man inte behandla killen tror jag pga att det är sällsynt som du säger. Har man sex med sköra slemhinnor så kan man i värsta fall få vestibulit så jag rekommenderar det inte.

Svar på tråden Sex efter svampinfektion