• Äldre 4 Mar 04:43
    2203 visningar
    20 svar
    -1
    20
    2203

    Student behöver akut hjälp

    Hej allihopa!

    Jag ska hålla tal 5 minuter framför klassen och jag behöver hjälp med texten som jag har skrivit med mer uttrycker. Min text kommer här.

    Tycker ni att det är rättvis att staten inte bestraffar dem som har brutit kontakt med sina föräldrar? Jag vet att det är många som upplever att det inte rättvis för att de inte har begått ett brott. Men samhället måste skydda om föräldrarna likadantbarnet. En vis ålder som man inte klarar av sig behöver man hjälp med allt och kanske mer än barnet.

    Det finns massa tragiska historia om föräldrar i svenska samhället men inte så många bryr sig. Jag har hört och läst många anledningar av unga men de är inte övertygande för mig t ex om någon slipper kontakten med sina föräldrar för att känna sig helt fri och avslappnad människa eller att de vill ha sitt eget beslut. Ett ganska onormalt beteende för en människa som försöker frigöra sig från sina föräldrar. Föräldrarna känner sig helt förlamad över sådana situation för att de inte har lösning. När unga vägrar antingen träffa eller kontakta dem på grund av fel friheten eller kaxiga besluter.

    Om lagen bestraffar folket som brutit kontakt med sina föräldrar, tycker ni att föräldrarna accepterardetta? Absolut inte. Föräldrarna vänder ut och in på sig själva för att vi ska bli nöjda. När vi blir sårad eller skyddsbehövande blir de oroliga för oss. Men tyvärr, Nuförtiden föräldrarna besvär mycket i livet.Föräldrarna som besvär mycket av massa psykiska sjukdomar av otacksamma ungdomar öskar ni världens bästa och friska liv som jag är säkert att ni har samma önskas. Och glömmer inte mina kära föräldrar om samhället inte bestraffar dem kommer Gud bestraffa dem med barn som de är.

    Hör gärna av er

  • Svar på tråden Student behöver akut hjälp
  • Äldre 4 Mar 05:16
    #1

    Vad är det du vill ha hjälp med exakt?

    Grammatik? Stavning? Synpunkter på innehåll? Retoriktips?

    Generellt sett tycker jag att din text är svårläst. Den flyter inte och är såpass inkorrekt att den blir svår att förstå.

    Av det jag förstod av din text så tycker jag att ditt budskap är onyanserat och att du som författare känns osympatisk. Vem är du att döma människor som brutit kontakt med en förälder? Det kan finnas alla möjliga förklaringar till ett sådant beslut - mer välgrundade förklaringar än de ganska barnsliga du anger i texten.

    Är det ett tilldelat ämne eller har ni fått välja fritt? Är tanken med uppgiften att ni ska debattera mot varandra i klassen eller helt enkelt hålla ett argumenterande tal?

  • Äldre 4 Mar 05:40
    #2

    Märkliga åsikter och väldigt dålig svenska.

  • Äldre 4 Mar 05:53
    #3

    Jag håller med MallaL. Slutklämmen med bestraffning av Gud spär på det ytterligare.
    Vad handlar det om? Ungdomar/unga vuxna som bryter med sina föräldrar eller vuxna barn som inte tar hand om sina föräldrar när de blir gamla?

  • Äldre 4 Mar 08:22
    #4

    Jag förstår inte heller vad du vill få fram. Du får tänka på att vi inte vet någonting om bakgrunden. Din text känns som om den är ett inlägg mitt i en diskussion, och den är svår att förstå när man inte vet vad som har sagts förut.


    42.
  • Äldre 4 Mar 09:35
    #5

    Eh fruktansvärt dåligt. Ärligt talat förstår jag inte vad du "pratar"om, vad vill du? Det känns förvirrat och rörigt. Det är ett dåligt språk med mycket fel. Jag förstår att det är något om föräldrar och Gud? Men vad får man inte begrepp om.

  • Äldre 4 Mar 11:32
    #6
    Eivie skrev 2015-03-04 05:16:52 följande:

    Vad är det du vill ha hjälp med exakt?

    Grammatik? Stavning? Synpunkter på innehåll? Retoriktips?

    Generellt sett tycker jag att din text är svårläst. Den flyter inte och är såpass inkorrekt att den blir svår att förstå.

    Av det jag förstod av din text så tycker jag att ditt budskap är onyanserat och att du som författare känns osympatisk. Vem är du att döma människor som brutit kontakt med en förälder? Det kan finnas alla möjliga förklaringar till ett sådant beslut - mer välgrundade förklaringar än de ganska barnsliga du anger i texten.

    Är det ett tilldelat ämne eller har ni fått välja fritt? Är tanken med uppgiften att ni ska debattera mot varandra i klassen eller helt enkelt hålla ett argumenterande tal?


    Allt möjligt

    Jag har inte skrivit att jag ska döma människor. Jag vill ha att staten stiftar en ny lag att skydda om föräldrarna. Kan du förklara till mig varför tycker du att mina förklaringar är ganska barnsliga. Det är informerande tal

    Landet som jag kommer ifrån bestraffar de som slutit kontakt med sina föräldrar med böter eller fängelse.
  • Äldre 4 Mar 11:43
    #7
    Aikido skrev 2015-03-04 05:53:43 följande:

    Jag håller med MallaL. Slutklämmen med bestraffning av Gud spär på det ytterligare.

    Vad handlar det om? Ungdomar/unga vuxna som bryter med sina föräldrar eller vuxna barn som inte tar hand om sina föräldrar när de blir gamla?


    De som har brutit kontakt med sina föräldrar. Man kan säga allihopa
  • Äldre 4 Mar 11:53
    #8
    -1
    MallaL skrev 2015-03-04 05:40:08 följande:

    Märkliga åsikter och väldigt dålig svenska.


    Jag förstår inte dig. På vilket sett skulle du hjälpa mig när du skriver så här
  • Äldre 4 Mar 11:55
    #9

    Språket är svårt att förstå, du har inga argument utan bara eget tyckande, och det är alldeles för kort.

  • Äldre 4 Mar 11:59
    #10
    Adel85 skrev 2015-03-04 11:32:12 följande:
    Allt möjligt

    Jag har inte skrivit att jag ska döma människor. Jag vill ha att staten stiftar en ny lag att skydda om föräldrarna. Kan du förklara till mig varför tycker du att mina förklaringar är ganska barnsliga. Det är informerande tal

    Landet som jag kommer ifrån bestraffar de som slutit kontakt med sina föräldrar med böter eller fängelse.
    Självklart ska barn ha rätt att bryta med sina föräldrar. Ett försök att införa en sådan lag skulle vara lika framgångsrikt som ett försök att införa lagar för dödsstraff, avskaffandet av alla sociala stödsystem eller att omyndigförklara kvinnor - dvs helt chanslöst.

    Om du vill försöka göra ett gott intryck och visa att du förstår det svenska samhället bör du byta ämne helt.
  • Äldre 4 Mar 12:03
    #11
    Adel85 skrev 2015-03-04 11:32:12 följande:

    Landet som jag kommer ifrån bestraffar de som slutit kontakt med sina föräldrar med böter eller fängelse.


    Vilket land är det?
  • Äldre 4 Mar 12:04
    #12
    Fiona M skrev 2015-03-04 11:55:35 följande:

    Språket är svårt att förstå, du har inga argument utan bara eget tyckande, och det är alldeles för kort.


    Jag behöver inte argumentera något för att det är valfri informerande tal.
  • Äldre 4 Mar 12:06
    #13
    Adel85 skrev 2015-03-04 12:04:03 följande:

    Jag behöver inte argumentera något för att det är valfri informerande tal.


    Du informerar om ditt tyckande? OK.

    Då är det språket och längden (åtminstone dubbelt så långt) att jobba med, för det är svårt att förstå.
  • Äldre 4 Mar 12:10
    #14

    Vilken nivå är studierna på och vilken kurs. Om talet ska vara informerande så får du informera om lagstiftningen i ditt hemland och nuvarande lagstiftningen i Sverige och försöka resonera kring varför man inte har en sån lagstiftning i Sverige.

  • Äldre 4 Mar 12:10
    #15
    MajaVira skrev 2015-03-04 11:59:26 följande:

    Självklart ska barn ha rätt att bryta med sina föräldrar. Ett försök att införa en sådan lag skulle vara lika framgångsrikt som ett försök att införa lagar för dödsstraff, avskaffandet av alla sociala stödsystem eller att omyndigförklara kvinnor - dvs helt chanslöst.

    Om du vill försöka göra ett gott intryck och visa att du förstår det svenska samhället bör du byta ämne helt.


    Tack för din kommentar . Vad ska jag byta det till? Kan du tipsa mig?
  • Äldre 4 Mar 12:12
    #16
    -1
    Fiona M skrev 2015-03-04 12:03:46 följande:

    Vilket land är det?


    Jag är en fint kille från Kuwait vadå ska du gifta mig eller?
  • Äldre 4 Mar 12:18
    #17
    aleydis skrev 2015-03-04 12:10:11 följande:

    Vilken nivå är studierna på och vilken kurs. Om talet ska vara informerande så får du informera om lagstiftningen i ditt hemland och nuvarande lagstiftningen i Sverige och försöka resonera kring varför man inte har en sån lagstiftning i Sverige.


    Tack för din värdefull kommentar
  • Äldre 4 Mar 13:43
    #18
    Adel85 skrev 2015-03-04 11:32:12 följande:
    Allt möjligt

    Jag har inte skrivit att jag ska döma människor. Jag vill ha att staten stiftar en ny lag att skydda om föräldrarna. Kan du förklara till mig varför tycker du att mina förklaringar är ganska barnsliga. Det är informerande tal

    Landet som jag kommer ifrån bestraffar de som slutit kontakt med sina föräldrar med böter eller fängelse.
    Det du har skrivit är en argumenterande text där du presenterar dina åsikter. Du har fått kommentarer tidigare på vad ett informerande tal borde innehålla.

    De åsikter du presenterar i denna text tolkar jag som att du dömer dessa människor. Det spelar ingen roll om du skriver att du dömer dem eller ej.

    En sådan lag vore absurd. "Barn" som betalar skatt under sitt liv bidrar till att ta hand om sina gamla föräldrar, mer än så har de absolut ingen skyldighet till.

    Du anger skäl i stil med att barnen inte har lust att ta hand om föräldrarna och därför ska straffas. Det är ett barnsligt sätt att resonera. Av min erfarenhet ligger mycket mer till grund för att man ska ta ett sådant stort beslut som att bryta kontakten med en förälder såsom exempelvis försummelse, misshandel osv. En kärleksfull relation innebär osannolikt ett avståndstagande. Även om så är fallet att man helt enkelt inte vill ta hand om sina föräldrar så räcker det också som skäl enligt mig. Föräldrar har valt att skaffa barn, inte tvärtom. Det innebär inte någon livslång skuld till föräldrarna att ha blivit född.
  • Äldre 4 Mar 18:03
    #19
    Adel85 skrev 2015-03-04 12:10:50 följande:
    Tack för din kommentar . Vad ska jag byta det till? Kan du tipsa mig?
    Det är nog ingen bra ide då vi verkar ha väldigt olika åsikter.
  • Äldre 4 Mar 18:29
    #20
    Eivie skrev 2015-03-04 13:43:29 följande:

    Det du har skrivit är en argumenterande text där du presenterar dina åsikter. Du har fått kommentarer tidigare på vad ett informerande tal borde innehålla.

    De åsikter du presenterar i denna text tolkar jag som att du dömer dessa människor. Det spelar ingen roll om du skriver att du dömer dem eller ej.

    En sådan lag vore absurd. "Barn" som betalar skatt under sitt liv bidrar till att ta hand om sina gamla föräldrar, mer än så har de absolut ingen skyldighet till.

    Du anger skäl i stil med att barnen inte har lust att ta hand om föräldrarna och därför ska straffas. Det är ett barnsligt sätt att resonera. Av min erfarenhet ligger mycket mer till grund för att man ska ta ett sådant stort beslut som att bryta kontakten med en förälder såsom exempelvis försummelse, misshandel osv. En kärleksfull relation innebär osannolikt ett avståndstagande. Även om så är fallet att man helt enkelt inte vill ta hand om sina föräldrar så räcker det också som skäl enligt mig. Föräldrar har valt att skaffa barn, inte tvärtom. Det innebär inte någon livslång skuld till föräldrarna att ha blivit född.


    Jag är helt besviken på den texten som obegriplig för er men Jag ska skriva om en annan föremål istället men tackändå
Svar på tråden Student behöver akut hjälp