• Anonym (WildCat)

    Hur i hela friden resonerades det här? (ADHD)

    En granne berättade att han ska påbörja en utbildning. Han har adhd och kommer få hjälp från arbetsförmedlingen med det dom har möjlighet att hjälpa med för att underlätta för honom att kunna genomföra utbildningen så smidigt och bra som möjligt.
    Så långt är jag med! Det är vettiga pengar, att lägga dom på att underlätta för någon med en funktionsnedsättning.

    Utbildningen ska tydligen vara upplagd 50% på ett verkstadsgolv vid en cnc-maskin, och 50% i klassrum där varje elev sitter vid en dator.
    Här tappar jag allt!
    Arbetsförmedlingen kommer betala och ge honom en dator. Den ska underlätta för honom att ta sig igenom utbildningen.
    Hur i h-vete resoneras det här? Han sitter vid en dator i skolan, men ska få en dator till utav arbetsförmedlingen.
    Jag kan inte komma på ett enda vettigt skäl till varför det skulle underlätta för honom, oavsett ifall man lider utav adhd eller inte.

    Någon som kan se detta på ett annat sätt än mig? Jag begriper bara inte hur ytterligare en dator, bortsett från den han redan kommer sitta vid i skolan, ska underlätta för honom.

  • Svar på tråden Hur i hela friden resonerades det här? (ADHD)
  • Anonym (va?)

    Har du mer kompetens är arbetsförmedlingen att avgöra det, menar du?

  • Anonym (Inget konstig alls)

    Vet du nåt om adhd? Att sitta i ett klassrum fullt med människor och jobba koncentrerat är svårt när man har adhd. Låter helt begripligt in mina öron att han ska få en dator och jobba ostört hemma.

  • Anonym (WildCat)
    Anonym (va?) skrev 2015-03-04 06:42:29 följande:

    Har du mer kompetens är arbetsförmedlingen att avgöra det, menar du?


    Nej, det har jag inte. Men oavsett vilket kan jag inte komma på ett enda vettigt skäl varför ytterligare en dator skulle hjälpa någon att ta sig igenom en utbildning smidigare än vad man gör med hjälp av enbart den dator man kommer sitta vid under tiden i klassrum.
  • Morkplats

    Kan vara så att de behöver utföra arbete hemifrån och får en dator anpassad för skolarbete med alla program som behövs.

    Enklare att ge ut en dator än licenser, då alla inte vet hur man installerar program, alla program inte finns att tillgå hur som helst och att folk kanske inte har en dator eller har plats på hårddisken för det som kan behövas.

  • Lena

    Det låter rimligt så han kan sitta i ett annat rum och jobba om det behövs eller jobba i kapp hemma.

  • Anonym (Stina)

    Det är faktiskt inte lätt att studera nör mAn har adhd( har der själv). Din granne kommer att behöva studera hemma på en dator såklart. Jag förstår inte varför du ifrågasätter eller verkar störa dig på detta!!? En dator kommer antagligen underlätta men om du själv hade adhd skulle du förstå att skolan även i vuxen ålder kan vara ett rent helvete och få man får stöd och hjälp är det så sjukt uppskattat då man är rädd för att misslyckas även fast man ger allt vad man kan! Stressen och pressen är enorm och pm jag blev erbjuden att lägga upp studierna på det viset så skulle jag bli jätteglad :) så du kanske inte behöver ifrågasätta dun granne. Adhd är inget man kan hjälpa och funktionshindret syns inte.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2015-03-04 07:42:27 följande:

    Det är faktiskt inte lätt att studera nör mAn har adhd( har der själv). Din granne kommer att behöva studera hemma på en dator såklart. Jag förstår inte varför du ifrågasätter eller verkar störa dig på detta!!? En dator kommer antagligen underlätta men om du själv hade adhd skulle du förstå att skolan även i vuxen ålder kan vara ett rent helvete och få man får stöd och hjälp är det så sjukt uppskattat då man är rädd för att misslyckas även fast man ger allt vad man kan! Stressen och pressen är enorm och pm jag blev erbjuden att lägga upp studierna på det viset så skulle jag bli jätteglad :) så du kanske inte behöver ifrågasätta dun granne. Adhd är inget man kan hjälpa och funktionshindret syns inte.


    Tillägger;

    Jag tar tex inte in mkt i skolan då jag blir stress av alla ljud och inte orkar lyssna aktivt i surrig miljö men det blir väldigt väldigt mycket studerande hemma för att prestera bra på prov.
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (WildCat) skrev 2015-03-04 06:36:20 följande:

    En granne berättade att han ska påbörja en utbildning. Han har adhd och kommer få hjälp från arbetsförmedlingen med det dom har möjlighet att hjälpa med för att underlätta för honom att kunna genomföra utbildningen så smidigt och bra som möjligt.
    Så långt är jag med! Det är vettiga pengar, att lägga dom på att underlätta för någon med en funktionsnedsättning.

    Utbildningen ska tydligen vara upplagd 50% på ett verkstadsgolv vid en cnc-maskin, och 50% i klassrum där varje elev sitter vid en dator.
    Här tappar jag allt!
    Arbetsförmedlingen kommer betala och ge honom en dator. Den ska underlätta för honom att ta sig igenom utbildningen.
    Hur i h-vete resoneras det här? Han sitter vid en dator i skolan, men ska få en dator till utav arbetsförmedlingen.
    Jag kan inte komma på ett enda vettigt skäl till varför det skulle underlätta för honom, oavsett ifall man lider utav adhd eller inte.

    Någon som kan se detta på ett annat sätt än mig? Jag begriper bara inte hur ytterligare en dator, bortsett från den han redan kommer sitta vid i skolan, ska underlätta för honom.


    Med Adhd följer ofta en oförmåga att hålla koll på hemuppgifter, lappar, läromedel mm. Om allt är samlat i EN dator så förenklas livet betydligt. Om han ska flytta material från den ena till den andra så kommer han missa- dvs om det ens går.

    Han kan behöva program som är licensierade ex specialprogram för utbildning och uppläsningsprogram. Dessa kan ingen skola låna ut till ev dator hemma. Då bryter de mot lagen.

    Koncentrationsproblemen gör att de ofta har svårt att läsa själva.

    Killen kommer behöva jobba extra hemma för att hålla tempot.

    Varför helskotta AF betala för en dator "som inte behövs"?

    Sluta döm i ett område du inget vet om!

    ADHD är en funktionsnedsättning
  • Anonym (Lärare)

    Har haft flera elever med ADHD genom åren och jag tycker anpassningen är rimlig. Både så han kan jobba hemma och gå undan och sitta själv. Personer med ADHD har svårt att sortera intryck. Därför kan det vara oerhört svårt att sitta och jobba med andra, X harklar sig, Y prasslar med en påse och A viskar med B, sådana småsaker kan rubba hela koncentrationen.

  • Anonym (Svarar)

    Jag tycker att ni är för hårda i era svar här; frågan som ställdes var uppriktig och inte dömande, som jag uppfattade den. Eller åtminstone inte mot grannen.

    Svar till TS: Jag har själv ADHD och har aldrig lärt mig något alls i skolmiljöer eftersom de är för stökiga för mig och jag inte klarar av att koncentrera mig där. Förhoppningsvis är datorn avsedd att användas i någon annan miljö än i klassrummet, så att han får sitta ostörd med sina studier, annars håller jag med om att det är bortkastat. Att sitta och plugga i en tyst miljö på egen hand kan dock göra underverk, det vet jag av egen erfarenhet. Jag har en högskoleutbildning och fick min diagnos först efter denna. All tid i skolan satt jag bara av, den gav mig absolut ingenting. Det hade räckt att ta anteckningarna från nån annan så att jag visste vad som skulle pluggas på. Fick sitta och plugga allt på egen hand efter skoltid, så jag hade ingen fritid alls förrän jag hade pluggat klart vid 26 års ålder.

  • Anonym (Hård ton)
    Anonym (Svarar) skrev 2015-03-04 08:18:17 följande:

    Jag tycker att ni är för hårda i era svar här; frågan som ställdes var uppriktig och inte dömande, som jag uppfattade den. Eller åtminstone inte mot grannen.

    Svar till TS: Jag har själv ADHD och har aldrig lärt mig något alls i skolmiljöer eftersom de är för stökiga för mig och jag inte klarar av att koncentrera mig där. Förhoppningsvis är datorn avsedd att användas i någon annan miljö än i klassrummet, så att han får sitta ostörd med sina studier, annars håller jag med om att det är bortkastat. Att sitta och plugga i en tyst miljö på egen hand kan dock göra underverk, det vet jag av egen erfarenhet. Jag har en högskoleutbildning och fick min diagnos först efter denna. All tid i skolan satt jag bara av, den gav mig absolut ingenting. Det hade räckt att ta anteckningarna från nån annan så att jag visste vad som skulle pluggas på. Fick sitta och plugga allt på egen hand efter skoltid, så jag hade ingen fritid alls förrän jag hade pluggat klart vid 26 års ålder.


    Jag tycker väl iof att ts ton är ganska hård och hen tom svär i tråddtarten så i mina ögon är det ganska så dömande och därför blir svaren därefter.
  • Anonym (Svarar)
    Anonym (Hård ton) skrev 2015-03-04 09:06:26 följande:
    Jag tycker väl iof att ts ton är ganska hård och hen tom svär i tråddtarten så i mina ögon är det ganska så dömande och därför blir svaren därefter.
    Ja, gentemot AF. Inte grannen! Och det är fullt förståeligt, för AF kan i princip ingenting när det gäller dessa diagnoser. Jag har varit i kontakt med dem själv och deras då kallade hjälpinsatser var sällan till nån större hjälp. Så jag förstår om hon ifrågasätter deras kompetens.
  • Anonym (Hård ton)
    Anonym (Svarar) skrev 2015-03-04 13:59:11 följande:
    Ja, gentemot AF. Inte grannen! Och det är fullt förståeligt, för AF kan i princip ingenting när det gäller dessa diagnoser. Jag har varit i kontakt med dem själv och deras då kallade hjälpinsatser var sällan till nån större hjälp. Så jag förstår om hon ifrågasätter deras kompetens.
    Hm ja fast här har ju AF agerat på ett bra sätt och är behjälplig mot personen med diagnos. Ts verkar inte ha kunskap om adhd eftersom hon reagerar så starkt på att grannen får en dator. Så därför känns det väldigt dömande. Och faktiskt lite missunnsamt. Att svaren blir lite dömande då tycker inte jag är konstigt.
  • Anonym (Anonym)

    Äh, TS, i Sverige älskar vi att ösa skattepengar på allt och alla. Människor som lever på bidrag är särskilt fina och ska tas i silkeshandskar. Människor som jobbar hårt och försörjer både sig själva och andra är giriga kapitalister som helst ska dö, men eftersom de drar in pengar till staten låter vi dem leva ändå. Det är svaret på din fråga och inte minst förklaringen till alla kränkta svar i den här tråden.

  • Anonym (***))
    Anonym (Anonym) skrev 2015-03-05 20:56:38 följande:

    Äh, TS, i Sverige älskar vi att ösa skattepengar på allt och alla. Människor som lever på bidrag är särskilt fina och ska tas i silkeshandskar. Människor som jobbar hårt och försörjer både sig själva och andra är giriga kapitalister som helst ska dö, men eftersom de drar in pengar till staten låter vi dem leva ändå. Det är svaret på din fråga och inte minst förklaringen till alla kränkta svar i den här tråden.


    Är det inte jobbigt att vara avundsjuk på de som har det mindre bra? 

    Att sparka på de som ligger, känns det bra nu? 
Svar på tråden Hur i hela friden resonerades det här? (ADHD)