• Mangowool

    Fördelning Morgonrutiner föräldrar

    Hej! Så jag och min sambo har en dotter på 1. Jag jobbar vanliga byggtider 0630-1530. Men ibland har jag jour hemma. Så ibland kan jag vara hemma 2-3 gånger i veckan och då kör vi varannan morgon med dottern så den ena får sova. Iallafall sambon min tycker vi ska köra varannan morgon varje dag. Helt ologiskt för mig då jag jobbar kliver jag upp 2 timmar före dem när jag jobbar.

    Men till frågan där jag söker era åsikter.

    Så måndag tar min sambo dottern på morgonen kl 07. Jag får sova. Tisdag jobbar jag upp 05, sambo tar dotter. obs att om jag var ledig tisdag var det min morgon med dottern. Så onsdag jag har jour dvs hemma och det är min sambos morgon men hon sköt fram tisdagen för jag tog inte dottern då för jag jobba. Är detta rättvist mot mig eller tänker jag helt fel tycker ni? Detta kanske ses som ett skitproblem för många som läser men vi stöter på det varje vecka

  • Svar på tråden Fördelning Morgonrutiner föräldrar
  • Malin8903

    Jobbar sambon också eller? Om inte så tycker jag att hon kan ta någon morgon även om du är ledig/har jour. Låter som att det inte går att ha varannan morgon för er.

    Om du nu är hemma 2-3 gånger i veckan så kan ju sambon få någon sovmorgon av dessa dagar. Kanke ena veckan så får hon 2 st sovmorgnar och andra veckan får hon en, beroende på hur mkt du är hemma. Ni har väl helger med?...Ni kanske behöver planera vecka för vecka istället för att nitiskt ha regler som ändå inte funkar.

  • Natulcien

    Det låter hemskt att inte kunna komma överens om så enkla saker..? Men måste ni ha regler eller scheman för det då? Kan ni inte vara så pass lyhörda för varandra att ni kan låta den andra få en extra sovmorgon om den är extra sliten. Variera lite, alltså, utifrån behov?
    Hur fungerar det på nätterna? Sover barnet då, eller är det någon som behöver upp då? Det är ju ganska väsentligt i sammanhanget.

  • Mangowool

    Jo självklart får sambon sovmorgon nör jag har jour vu försöker hålla varannan dag. Även helg kör vi varannan dag. Sambon är mammaledig. Händer att vi gör efter behov men även det kan krocka då båda känner att de behöver sova. Hon sover ofta hela nätter kan hända att hon vaknar till vid 03 behöver en flaska el napp sen sova vidare. Där är min sambo överlägsen, hon tar oftast det. Kanske orättvist men då tänker jag att hon är mammaledig och kan göra det, ombytta roller när jag är hemma sen.

  • Flickan och kråkan

    Men när vaknar ert barn och när åker du? Vi har tre barn. Jag är föräldraledig med yngsta. Sambon går upp tidigast - 6.15 då han ska åka 07.00. Oftast vaknar barnen vid 06.30. sambon som då är uppe fixar i ordning frukost till barnen. Jag går oftast upp en 10 minuter innan 07. Sambon borstar tänderna på de två barn som ska till skola och skola och åker sedan till jobbet. Jag tar vid där han slutat. Ser till att alla är påklädda, ser till att gympapåse är med om det behövs, skolväska med frukt och läxböcker etc. Kör barnen - bor på landet - till skola och förskola. Man måste ju inte göra allt eller inget en morgon .

  • Mammaslillaflisa

    Jag är föräldraledig = ledig/befriad från mitt ordinarie arbete för att ta hand om barn och det får JAG ersättning för från staten... jag tar barnen VARJE dag. Jag skulle aldrig drömma om att låta min man gå upp ens en lördagsmorgon med barnen som vaknar runt 6 (alla dagar) när han går upp alla vardagar skittidigt, åker iväg och arbetar byggtider plus sitter i köer osv hela dagarna, för att jag ska få sovmorgon?

    Inte hos oss, inte när jag är föräldraledig

    Jag kanske är old school vad vet jag, och visst är det trevligt att man kan dela upp och bjussa lite sinsemellan men kom igen?

  • Flickan och kråkan
    Mammaslillaflisa skrev 2015-03-04 10:37:24 följande:

    Jag är föräldraledig = ledig/befriad från mitt ordinarie arbete för att ta hand om barn och det får JAG ersättning för från staten... jag tar barnen VARJE dag. Jag skulle aldrig drömma om att låta min man gå upp ens en lördagsmorgon med barnen som vaknar runt 6 (alla dagar) när han går upp alla vardagar skittidigt, åker iväg och arbetar byggtider plus sitter i köer osv hela dagarna, för att jag ska få sovmorgon?

    Inte hos oss, inte när jag är föräldraledig

    Jag kanske är old school vad vet jag, och visst är det trevligt att man kan dela upp och bjussa lite sinsemellan men kom igen?


    Jobbar din man dygnet runt 7 dagar i veckan? I så fall håller ju din argumentation . Man delar ju vanligtvis på det man kan när man är hemma. Min sambo tar givetvis föräldraansvar för barnen på morgonen på vardagar och på eftermiddagar/kvällar när han inte är på jobbet. Det gör jag när jag jobbar också. Åker den som arbetar innan barnen är uppe så får ju den andre givetvis ta morgnarna.
  • Mangowool

    Kliver upp 05 käkar frulle fixar allt runtom med matlådan etc. 0545 drar jag hemifrån. Dottern och sambon kliver upp mellan 0630-0730. Du ligger lite före oss och ert system lät bra. Men hon är 1 och det finns inte så mycket jag kan förfixa innan jag åker.

  • Flickan och kråkan
    Mangowool skrev 2015-03-04 11:10:09 följande:

    Kliver upp 05 käkar frulle fixar allt runtom med matlådan etc. 0545 drar jag hemifrån. Dottern och sambon kliver upp mellan 0630-0730. Du ligger lite före oss och ert system lät bra. Men hon är 1 och det finns inte så mycket jag kan förfixa innan jag åker.


    Nej, och du åker ju innan de ens vaknar. Utifrån hur vi tänker så hade jag som föräldraledig tagit alla de morgnar då pappan åkt iväg tidigt och arbetat. Övriga dagar hade vi hjälpts åt med. För oss båda är det självklart att vi tar hand om barnen när vi är hemma - oavsett om vi är lediga för att vi är föräldralediga, har helg eller helt enkelt inte jobbar just den tiden. Däremot så är det också självklart att man som föräldraledig tar hand om barnen när den andra arbetar eller är på väg till eller från arbetet. 
  • Mangowool

    Så idag tex. Mån jobba jag. Tis hade jag jour och fick sova. Ons börjar jag jobbet 09. Dottern går upp 0630. Nu just denna morgon är vi av någon anledning båda väldigt trötta. Jag ska jobba så kände att jag kunde sova en timma till ist för ta vår dotter. Hon tvärneka sa att det är din morgon du går upp. Jag går upp äter frukost, leker lite osv sen ger mig av en smula tröttare till jobbet. Nu när jag läser detta låter det lite löjligt men fortfarande ett problem. är det jag som är helt dum i huvudet av att tänka som jag gör för det tycker min andra hälft.

  • Flickan och kråkan

    Jag tycker alltså att ni ska dela eller hjälpas åt (vad som passar er) på helger och de dagar då du har jour hemma . Jobbar du och inte är hemma så är det ju småknepigt för dig att ta hand om din dotter .

Svar på tråden Fördelning Morgonrutiner föräldrar