• dennis02

    Kvinnor, dags att förklara varför ni sällan kan vara raka och ärliga!

    Genomgående för de flesta kvinnor jag lärt känna i mitt liv är att de, när de är besvikna, arga eller ledsna, inte har förmågan att säga rakt ut var skon klämmer eller vad som är fel, om de känner att man sårat, lurat eller svikit dem osv

    Många återkommer till att kommunikation är väldigt viktigt i ett förhållande. Men kvinnor verkar överlag vara sämst på det.

    Hur ska vi män kunna veta vad eller hur vi gjort fel och hur ska vi kunna bättra oss om vi inte får veta VAD vi gjort (eller inte gjort), och när ni istället för att ta bladet från munnen och lägga korten på bordet går omkring och surar, är tystlåtna och fåordiga och tillochmed hämndlystna. Känns det inte skönare att bara vara öppen och rak och få ut skiten istället för att bara gå och hålla det inom sig, vilket ju gör att man bara mår sämre? Varför fungerar många kvinnor på det här sättet och vad är den personliga vinsten med ett sådant beteende? Förklara gärna.


    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Kvinnor, dags att förklara varför ni sällan kan vara raka och ärliga!
  • Utflykt i verkligheten

    Eller så kanske du inte lyssnar ordentligt. Eller inte vill förstå.

    Du generaliserar lite väl nu. Att du har tråkiga erfarenheter är trist. Men oftast brukar det låta tvärtom - att kvinnor beklagar sig över att deras män inte vill kommunicera. Kanske är det så att man pratar förbi varandra?

    En självhjälpsbok eller parterapi är bra alternativ skulle jag säga.

  • ummsumaya
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-03-04 09:48:21 följande:

    Eller så kanske du inte lyssnar ordentligt. Eller inte vill förstå.

    Du generaliserar lite väl nu. Att du har tråkiga erfarenheter är trist. Men oftast brukar det låta tvärtom - att kvinnor beklagar sig över att deras män inte vill kommunicera. Kanske är det så att man pratar förbi varandra?

    En självhjälpsbok eller parterapi är bra alternativ skulle jag säga.


    mycket handlar ofta om att mannen faktiskt inte vill tro att anledningen kvinnan kommer med, är varför hon är upprörd/ledsen.


  • glutten

    Säger som ovan: Du kanske måste lyssna bättre. Och inte förvänta dig att ständigt bli serverad allting utan också anstränga dig lite själv för att förstå vad som försiggår.

    Jag är helt för en rak och öppen kommunikation. Men det är sällan enbart den ena partens fel att det inte alltid blir så.

    För övrigt tycker jag att "sanningen" att män är raka och icke konflikträdda medan kvinnor inte vågar ta upp problem är bullshit. Min erfarenhet är att det snarare är tvärtom: Män är extremt konflikträdda och tiger hellre ihjäl saker genom att låtsas att det inte finns några problem. Men vi har alla olika erfarenheter, naturligtvis.

  • Heysoulsister

    Vilka kassa råd . Det gör mig så arg att till och med kvinnorna här i FL inte är ärliga !!!

    Jag är en kvinna och ska förklara detta för dig . Vi gillar att bli rövslickade tex. Att du går efter mig och frågar mig flera gånger om vad der är med mig och ifall du har gjort något ... När en kvinna inser att "ja det är dags att säga sanningen för nu har jag ju sugit ut all blod från hans kropp" så får du svaret ! Jag ät helt ärlig med dig här för jag har gjort samma sak.

  • audio

    Har ingen aning om varför en del gör så. Märker jag att killen i en relation är känslig kan jag låta bli att vara rak.

  • Utflykt i verkligheten
    Heysoulsister skrev 2015-03-04 12:06:34 följande:

    Vilka kassa råd . Det gör mig så arg att till och med kvinnorna här i FL inte är ärliga !!!

    Jag är en kvinna och ska förklara detta för dig . Vi gillar att bli rövslickade tex. Att du går efter mig och frågar mig flera gånger om vad der är med mig och ifall du har gjort något ... När en kvinna inser att "ja det är dags att säga sanningen för nu har jag ju sugit ut all blod från hans kropp" så får du svaret ! Jag ät helt ärlig med dig här för jag har gjort samma sak.


    Varför skulle det ligga i kvinnors intresse att vara oärliga?

    Att du fungerar så innebär inte per automatik att alla kvinnor fungerar så. Kom ner på jorden lite vännen...
  • glutten

    Vill påpeka att jag absolut inte påstår att detta beteende inte existerar överhuvudtaget. Finns definitivt människor som är icke-raka och oärliga utan egentlig anledning (och som går runt och surar som nåt slags maktspel). Gillar dock inte inställningen i TS samt ifrågasätter som sagt "sanningen" att kvinnor inte talar ur skägget medan män minsann gör det.

  • Batmamba

    Vad Pål säger om Per säger mer om Pål än Per.

    Det är förmodligen något i ditt beteende som fått de här kvinnorna att agera på det viset.

    Kanske finns det också något hos den här människotypen som du initialt attraheras av och att du därför ofta blir tillsammans med just dem.

  • Utflykt i verkligheten
    glutten skrev 2015-03-04 13:07:51 följande:

    Vill påpeka att jag absolut inte påstår att detta beteende inte existerar överhuvudtaget. Finns definitivt människor som är icke-raka och oärliga utan egentlig anledning (och som går runt och surar som nåt slags maktspel). Gillar dock inte inställningen i TS samt ifrågasätter som sagt "sanningen" att kvinnor inte talar ur skägget medan män minsann gör det.


    Precis. Det är ett mänskligt beteende snarare än ett typiskt kvinnobeteende. Dock uppfattar jag det som att majoriteten klarar av att ha en fungerande kommunikation.
  • KanDetHändaNu

    Sånt där är varierande, det beror helt på situationen. Sånt där med att inte vara rak brukar snarare handla om saker som ens partner har lovat göra, men som aldrig blir gjorda, eller att ens partner inte orkar ta initiativ över olika hushållssysslor och hur mycket man än tjatar så slutar det med att man måste göra allt själv medans ens partner bara glider fram i livet.
    Sen orkar man inte upprepa samma saker gång på gång när partner aldrig tar till sig de saker som man säger, t.ex om partnern envisas med att sladda med bilen fast man har sagt ett tjugotal gånger att man blir livrädd när hen gör så, tillslut så orkar man inte säga något.

    Sen så finns de ju med stort ego, som ger såna blickar så fort de inte får sin vilja igenom, som tycker att partnern ska göra allt.

    Såna situationer brukar uppstå när den ena har svårt att ta hänsyn och vara lyhörd mot sin partner. Om man bor ihop med någon så kan man inte alltid prioritera sig själv, ibland måste man offra sig. Det är inte bara den ena som måste anpassa sig efter den andra, utan båda måste anpassa sig lika mycket, oavsett om man är man eller kvinna, ung eller gammal.

  • asta66

    Sen tar väl kvinnor lite väl mycket ansvar för relationer. Tiger för att inte såra. Vilket inte alltid är så smart.

  • milkimi
    Heysoulsister skrev 2015-03-04 12:06:34 följande:

    Vilka kassa råd . Det gör mig så arg att till och med kvinnorna här i FL inte är ärliga !!!

    Jag är en kvinna och ska förklara detta för dig . Vi gillar att bli rövslickade tex. Att du går efter mig och frågar mig flera gånger om vad der är med mig och ifall du har gjort något ... När en kvinna inser att "ja det är dags att säga sanningen för nu har jag ju sugit ut all blod från hans kropp" så får du svaret ! Jag ät helt ärlig med dig här för jag har gjort samma sak.


    Jajamän. Har också gjort så flera gånger. Rövslickeri för det mesta Oskyldig

    Varför? Ja, i min relation är jag den som ger komplimanger, vill kyssas och alltid visar uppskattning. Min sambo är inte alls likadan och det är ju svårt att ändra på honom när han inte är så som person. Det är jobbigt och ibland blir jag orolig över att han är less på mig. Och när han går och undrar hur jag mår så blir det en slags bekräftelse på att han faktiskt bry sig. Helt fel, jag vet.
  • ica

    För att vi belönas för att vi är snälla och söta små flickor. Sen är vi fast.

Svar på tråden Kvinnor, dags att förklara varför ni sällan kan vara raka och ärliga!