• Anonym (Frust­rerad unders­ökters­ka)
    Äldre 4 Mar 10:59
    25846 visningar
    165 svar
    165
    25846

    Nekad fortsatt jobb pga av att jag var för kraftig.

    Som rubriken lyder så fick jag inte fortsätt jobb efter min praktik, detta pga att jag är för kraftig och deras arbetskläder inte passade mig. Enligt dom så måste all personal använda arbetskläderna som företaget erbjuder. 

    När jag varit på min praktik har jag fått använda egna kläder, pga att dem inte hade i rätt storlek till mig. Dom skulle beställa större, men bara sagt att det finns inte större att tillgå. Men detta godkänns allså inte längre och jag fick inget jobb pga att jag inte kan använda deras arbetskläder.

    Jag har haft en praktik i 2 månader via AF och det var sagt från första början att efter dom 2 månaderna skulle praktiken gå över i en 75% tjänst.

    Arbetsförmedlingen bara rycker på axlarna och säger att det är mitt problem, jag måste ta hänsyn till min vikt och anpassa jobb efter det. Så jag funderar på att ringa facket och se vad dem säger. För kan ju inte bara vara jag som jobbar inom vården som kräver större storlek än normalt (xxl-3xl). 

    Frustrerad undersökterska

  • Svar på tråden Nekad fortsatt jobb pga av att jag var för kraftig.
  • Anonym (:()
    Äldre 4 Mar 11:09
    #1

    Troligtvis så omfattas du inte av LAS eftersom du bara var praktikant men gränsen mellan vad som ska anses vara en arbetstagare eller inte kan vara svår att dra. Jag utgår ifrån att du inte erhållit någon lön ifrån företaget i fråga och skulle tyvärr därför inte tro att du är att anse som arbetstagare då, vilket innebär att du saknar skydd. Istället går de s.k §32-befogenheterna in vilket innebär att en arbetsgivare är fri att anställa och leda arbetet som denne vill. Om arbetsgivaren inte vill ha kvar dig pga din vikt (märkligt och kränkande absolut, men inte olagligt!) så tror jag tyvärr inte att du kan göra så mycket åt det. Hör med ditt fack, men jag tror inte du kommer komma någonstans. L



  • Anonym (..)
    Äldre 4 Mar 11:10
    #2

    Ja du kan ju alltid ringa och rådfråga men jag tror att de har rätt att neka dig jobb pga att du inte kan använda de kläder som de kräver, vet dock inte.

    Hör med facket.

  • Anonym (Frust­rerad unders­ökters­ka) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 11:13
    #3
    Anonym (:() skrev 2015-03-04 11:09:56 följande:

    Troligtvis så omfattas du inte av LAS eftersom du bara var praktikant men gränsen mellan vad som ska anses vara en arbetstagare eller inte kan vara svår att dra. Jag utgår ifrån att du inte erhållit någon lön ifrån företaget i fråga och skulle tyvärr därför inte tro att du är att anse som arbetstagare då, vilket innebär att du saknar skydd. Istället går de s.k §32-befogenheterna in vilket innebär att en arbetsgivare är fri att anställa och leda arbetet som denne vill. Om arbetsgivaren inte vill ha kvar dig pga din vikt (märkligt och kränkande absolut, men inte olagligt!) så tror jag tyvärr inte att du kan göra så mycket åt det. Hör med ditt fack, men jag tror inte du kommer komma någonstans. L


     


    Nej jag fick inte lön av företaget. Okej, men man kan tycka det är märkligt iom att dem var hur nöjda som helst med mig där. Har fått både skriftligt och muntligt omdöme. Så man tycker att dem borde kunna kompromissa lite iaf.
  • Anonym (Frust­rerad unders­ökters­ka) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 11:17
    #5
    Anonym (..) skrev 2015-03-04 11:10:24 följande:

    Ja du kan ju alltid ringa och rådfråga men jag tror att de har rätt att neka dig jobb pga att du inte kan använda de kläder som de kräver, vet dock inte.

    Hör med facket.


    Pratade med 1 person som inte var så insatt i sådana frågor på facket. Den rätta var inte inne idag. Men enligt den personen kan det handla om diskriminering alt. avtalsbrott mot AF. Fick som svar att det är upp till arbetsgivaren om den ska erbjuda arbetskläder, men då ska det finnas till alla. Annars ska man erbjudas ersättning för utlägg.
  • Äldre 4 Mar 11:19
    #6

    Går övervikt/fetma under diskrimineringslagen? I så fall under funktionshinder. Men klassas fetma som funktionshinder i Sverige? Eftersom du säger att du skötte dina uppgifter bra så har du nog inget funktionshinder egentligen, eller?

  • Anonym (Frust­rerad unders­ökters­ka) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 11:20
    #7
    Anonym (??) skrev 2015-03-04 11:16:39 följande:

    Du har inte funderat att göra nått åt din hydda framför att klaga på att du inte passar in?


     


    Okej, hur vet du att jag inte gör det? Men bara för att jag inte är av "normal" storlek så har jag inte rätt till ett jobb?
  • Anonym (:()
    Äldre 4 Mar 11:20
    #8
    Anonym (Frustrerad undersökterska) skrev 2015-03-04 11:17:08 följande:
    Pratade med 1 person som inte var så insatt i sådana frågor på facket. Den rätta var inte inne idag. Men enligt den personen kan det handla om diskriminering alt. avtalsbrott mot AF. Fick som svar att det är upp till arbetsgivaren om den ska erbjuda arbetskläder, men då ska det finnas till alla. Annars ska man erbjudas ersättning för utlägg.

    Det är  inte diskriminering om det inte har samband med en diskrimineringsgrund. Vikt/utseende är i dagens lagstiftning ingen diskriminering. Även om det borde införas.

  • Anonym (M)
    Äldre 4 Mar 11:21
    #9

    Det finns ingen lag mot diskriminering av feta/överviktiga människor.

  • Anonym (Frust­rerad unders­ökters­ka) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 11:24
    #10
    Rainbow gg skrev 2015-03-04 11:19:28 följande:

    Går övervikt/fetma under diskrimineringslagen? I så fall under funktionshinder. Men klassas fetma som funktionshinder i Sverige? Eftersom du säger att du skötte dina uppgifter bra så har du nog inget funktionshinder egentligen, eller?


     


    Nej det skulle inte klassas som ett funktionshinder heller sa dem. Men vad det skulle klassas som vet jag inte. Men eftersom att det finns ett flertal företag som tar fram kläder åt oss större, så finns det ingen grund i att jag inte ska få jobb enligt facket.

  • Anonym (Frust­rerad unders­ökters­ka) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 11:29
    #11
    Anonym (M) skrev 2015-03-04 11:21:38 följande:

    Det finns ingen lag mot diskriminering av feta/överviktiga människor.


    Nej, det är ju arbetsgivarens marknad och han tar den han vill. Det är väl bara att inse att bara för att jag är kraftig så duger jag inte.
Svar på tråden Nekad fortsatt jobb pga av att jag var för kraftig.