• Jenny 818

    Månadskostnad 2 vuxna och 2 blöjbarn

    Hej

    Vi är 2 vuxna och 2 blöjbarn, vi veckohandlar mat, hygienprodukter, tvätt/sköljmedel, toapapper, blöjor, ersättning, ja allt som kan tänkas gå åt i ett hem för 1500:- i månaden. Får ofta höra att det är mycket men har svårt att få ner kostnaden till mindre. Vi äter ute nån gång i månad och alltid matlåda på jobb. Gör alltid veckomatsedel ocv handlar efter den.

    Så vad tycker ni? Är 1500:- i veckan mycket? Och om det är det hur ska vi då få ner kostnaden?

  • Svar på tråden Månadskostnad 2 vuxna och 2 blöjbarn
  • Ensam hemma

    Du handlar alltså för 1.500 i veckan, inte i månaden som du också skrivit. Det har stor betydelse hur du handlar, om du utnyttjar extrapriser, säsongsprodukter, flerköp och hur du väljer de övriga produkterna. Lagar du storkok eller köper hel- eller halvfabrikat?  Kostnader kan man oftast kapa om man tänker till och matlåda blir alltid billigare.

  • got

    Mycket eller lite spelar väl egentligen ingen roll, har ni råd? 

    Vi är 2 vuxna och 1 blöjbarn. Vi sätter in 4000kr på ICA och handlar kanske för 500-1000kr utöver det. Vi skulle kunna få ner kostnaden genom att äta mindre kött,  inte köpa färsk fisk och sluta äta godis/chips/läsk men vi vill inte. Pengarna ryms i vår budget och vi tycker om att kunna äta det vi känner för. 

  • Dr to be

    Vi har en mat-och hushållsbugdet på 3000kr/ mån. Har en 3-åring å har haft denna kostnad i snart 3 år. Innan dottern kom var kostnaden 2500kr. Vi lagar mat 4-7ggr/v och äter rester från middagen till lunch på vardagar. Vi handlar på ica maxi.

  • Aniiee

    Det är väl upp till er om det är mycket eller inte (om eran ekonomi klarar av det eller inte). Om du vill ha något att jämföra med så jämför med Konsumentverkets budget. Här har du (Jag vet ju inte hur gamla ni eller barnen är, så jag satte att ni båda är 30 och barnen födda -14 och -13)

    Månadsbudget, alltså
    Livsmedel: 4580 (luncher ingår inte!)
    Kläder och skor: 2060
    Fritid och lek: 1640
    Mobil: 500
    Personlig hygien: 1770 (Även frisörbesök ingår här!)
    Förbrukningsvaror: 260
    Hemutrustning: 620

    Så, avgör själv om ni har högre eller lägre än snittbudgeten.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Jenny 818

    Självklart menade jag 1500:- i veckan och inte månaden.

    Vi lagar det mesta från grunden, dock inte storkok som räcker i flera dagar. Köper mycket frukt och grönt, lax oftast en gång i veckan, en del köttfärs som jag köper är det är extrapris och fryser in. Köper billigare kött till vardags men till helgen kan det bli dyrare istället för att äta ute. Godis, chips och läsk en gång i veckan.

    Råd har vi så inte det som är problemet, men man undrar ju om man köper massa onödigt när många tycker man ligger högt.

    Enligt konsumentverkets budget tycker inte jag att vi ligger så högt iallafall.

  • Dr to be

    Vi köper oxå mycket frukt och grönt. Köttfärs köper vi i storpack och fryser in i "middagsportioner".

    När barn nr 2 kommer till försommaren lägger vi väl till 500kr till matbudgeten som då ska täcka blöjor å ev nått paket ersättning.

    Vi har råd med en högre matbudget numera men efter att ha levt 5.5 år på en lön + csn så är vi vana att lägga 2500-3000kr/mån och vi äter inte dålig mat.

  • Jenny 818

    Har räknat ut att 6-800kr månad bara går åt till ersättning åt minstingen. 2-3 paket blöjor åt den större och ca 2 till minstingen. Det är nog där fet sticker iväg i så fall.

Svar på tråden Månadskostnad 2 vuxna och 2 blöjbarn