• Anonym (råd önskas)

    tolfte dagen tvååring inte äter

    För tolv dagar sedan drabbades sonen av en rejäl infektion med hosta och feber upp mot 41 grader. Han blev bättre efter ett par dagar och var tillbaka på förskolan efter en knapp vecka. Första dagen gick bra förutom att han fortfarande vägrade äta. Det har inte varit några problem att få honom att dricka men ätit har han i stort sett inte gjort sedan han blev sjuk. Dock har vi fått i honom cirka en flaska ersättning om dygnet. De senaste dagarna har han emellertid kräkts upp det lilla han har fått i sig. Han hostar inte så mycket men när han gör det så kräks han.Vi var på vc igår och träffade en stressad läkare som skrev ut hostmedicin. I natt kräktes han upp ersättningen som vi hade lyckats få i honom igår och idag kan han bara tänka sig äppeljuice vilket han naturligtvis också får. De senaste dagarna upplever vi att han är betydligt tröttare och gnälligare än vanligt. Han har avmagrat och var redan från början en mycket smal pojke.Kan tillägga att han har autism. Någon som har något tips.Vi börjar bli oroliga då han inte äter eller kan behålla det lilla men också för att han verkar må dåligt.

  • Svar på tråden tolfte dagen tvååring inte äter
  • Flickan och kråkan

    Min äldsta fick tredagarsfeber med den typ av feber som ni hade. Hög. 1-åring. Tog nog två veckor innan han började äta igen lite mer. Vi kunde dock få i honom liiiite mat som var helt slät - mos, yoghurt, kräm. Har ni testat allt sånt som han kan tänkas gilla? Smothie går också att dricka. Glass? Grädde? Ibland kan sådant fungera som lite "propplösare". Jobbigt att han kräks upp....

  • GrönaDruvan

    Med tanke på att jag läst två notiser om små barn som dött av uttorkning det senaste, så hade jag efter så lång tid gått till läkaren igen. Att han kräks upp vätskan är inte bra. Mat klarar man sig utan rätt länge, men inte vätska.

  • GrönaDruvan

    Försök få i honom gräddglass eller saft. Gräddglass är "matigt" och saft är det socker i, som kommer vara bra för honom.

  • Mamori

    Usch är i liknande situation med min åttaåring med autism. Han fick samma sjukdom (influensa?) i mitten av förra veckan och slutade äta. Vägrade vatten i ett dygn, kräktes sedan upp vatten och när vi fick i honom lite cola. Han är också liten och smal. Efter tre dagar började vatten funka, och nu funkar cola - lite. Utöver det max några chips, inget annat. Han har börjat hosta en massa nu också. Förra gången han var sjuk var det likadant, det tog lääänge innan han åt bra igen.

  • Anonym (råd önskas)

    Tack för era svar! Han dricker rätt mycket äppeljuice nu under dagen och kissar bra. Vi har fått i honom en halv smoothie i övrigt. Vi testar i stort sett allt vi kan komma på men inget som funkar. Han är i vaniga fall selektiv när det gäller mat men nu går inget av det som brukar funka. Det är mest på natten han kräks.

  • Anonym (Ra)

    Men dåså! Då får han i alla fall i sig någonting. Skippa att truga med mat. Ge honom det han vill ha om så är bara äppeljuice och glass eller vad som helst. Han kommer säkert igång med mat när han själv känner suget efter det. Mat är inget måste...

  • Anonym (råd önskas)

    Kanske jag som är nojjig men jag tycker två veckor utan mat är länge, särskilt på en gosse som redan innan väger lite. 
    Mamori, kräks din pojke också fortfarande?

  • Anonym (luras)

    Jag skulle sluta försöka så mycket utan låta olika saker vara tillgängliga för honom att ta när han känner för det. T ex placera ut små skålar och fat här och var i hemmet där han brukar röra sig så kanske han rent spontant tar någon bit här och där utan att tänka på det. Tex ett fat kex på något bord, ett glas med gurk- och morotsstavar någon annan stans, en liten skål med bär, några korvbitar, ett fat med äpplebitar osv osv. Välj saker som han normalt tycker om och gör ingen affär av det utan bara ställ ut dem.

  • Pastella

    Det är extremt jobbigt när man inte får i barnet mat, men man får verkligen inte visa hur angelägen man är om att han skall äta. Sluta erbjuda saker ofta om du gör det. Du kan ju göra små smörgåsbitar och sätta dig i soffan och äta själv, erbjud inte. Vem vet, han kanske blir intresserad. Ring bvc annars och benom att få komma in och väga, hjälp får man ändå inte förrän de faller ur kurvan:(

  • Mamori
    Anonym (råd önskas) skrev 2015-03-04 16:21:06 följande:

    Kanske jag som är nojjig men jag tycker två veckor utan mat är länge, särskilt på en gosse som redan innan väger lite. 
    Mamori, kräks din pojke också fortfarande?


    Han har inte kräkts idag men massor tidigare, fick inte behålla en klunk cola ens då.  Håller tummarna att kräkningarna är borta nu!!

    Kan din son tänka sig mjölk? Det kan man ju nästan överleva på...
  • Agentkia
    Anonym (råd önskas) skrev 2015-03-04 14:40:28 följande:

    Tack för era svar! Han dricker rätt mycket äppeljuice nu under dagen och kissar bra. Vi har fått i honom en halv smoothie i övrigt. Vi testar i stort sett allt vi kan komma på men inget som funkar. Han är i vaniga fall selektiv när det gäller mat men nu går inget av det som brukar funka. Det är mest på natten han kräks.


    Vad bra att ni får i honom någonting.

    Hur gammal är han? Jag skulle säga ge smärtstillande. Ipren tycker jag fungerat bättre än Alvedon. Så får du ge det kan du göra det ca 30 min innan du ger mat. Det brukar fungera bra för dåliga barn. Mår dom lite bättre så brukar dom ha lättare för att äta. Man kan också göra egen vätskeersättning. Det kan vara värt att testa om han återigen får svårt att behålla även vätska. Att inte äta är inte det värsta. Men att inte få behålla vätska är farligt.

    Tycker du gör helt rätt. Att erbjuda olika saker till ett barn som inte mår bra och inte vill äta är inte fel metod tycker jag.
  • Anonym (råd önskas)

    Tack för alla era råd! Det är nog klokt att inte truga och jag kämpar nu verkligen med mig själv för att låta bli. Han dricker mycket men svårt med maten fortfarande. Idag har han ätit två tuggor tunnare, ett par chips och en halv burk färska hallon. Har testat att låta det stå framme men då får han för sig att det att det är gammal mat som måste kastas. Annars tyckte jag det lät så smart. Han verkar inte ha ont någonstans men hostar rejält på morgonen, då hostar han ungefär en halvtimme. På dagen är det dock ingen hosta. Han inte Tack och lov inte kräkts sista natten.

  • Anonym (råd önskas)

    Vi har pratat med hab oxh ska väga honom innan nästa besöK.

  • pigglet

    Bara en tanke - kräkningar är ju en biverkning av (vissa?) hostmediciner. Dottern tål inte molipect tex. Började de nattliga kräkningarna när ni började med hostmedicinen?

    Man klarar sig utan mat väldigt länge. Våra barn har haft magsjuka i ett par veckor. Inte kul, och speciellt när de är så magra redan innan så blir man ju lätt stressad. Men får de i sig vätska så ÄR det ingen fara.

  • Anonym (råd önskas)
    pigglet skrev 2015-03-06 20:00:05 följande:

    Bara en tanke - kräkningar är ju en biverkning av (vissa?) hostmediciner. Dottern tål inte molipect tex. Började de nattliga kräkningarna när ni började med hostmedicinen?

    Man klarar sig utan mat väldigt länge. Våra barn har haft magsjuka i ett par veckor. Inte kul, och speciellt när de är så magra redan innan så blir man ju lätt stressad. Men får de i sig vätska så ÄR det ingen fara.


    Han började kräkas innan han fick hostmedicinen. Vi startade molipect kort men tyckte inte det hjälpte. Nu har han kräkts de två senaste nätterna igen, vilket gör att han både ma tvättat och kräkts i mer än två veckor. Är det vanligt att det fortsätter så här?
  • Agentkia
    Anonym (råd önskas) skrev 2015-03-08 07:43:13 följande:

    Han började kräkas innan han fick hostmedicinen. Vi startade molipect kort men tyckte inte det hjälpte. Nu har han kräkts de två senaste nätterna igen, vilket gör att han både ma tvättat och kräkts i mer än två veckor. Är det vanligt att det fortsätter så här?


    Det låter väl länge. Kräks han för att han hostar? Hur är han i magen? Är han slemmig? Jag brukar själv ta nässpray när jag är väldigt slemmig i halsen. Tycker det löser upp mkt. Kanske du skulle ringa sjukvårdsupplysningen?!
Svar på tråden tolfte dagen tvååring inte äter