• dessdess

    Min son börjar bli överviktig

    Har en son på 9 år som har blivit rätt rund i höst/vinter. Vi är noga med vad vi äter men problemet är att han tar stora portioner, äter snabbt och gärna flera portioner. Han äter lika mycket som min sambo som är 190 och väger 85 kg. Min son är nu 137 cm och väger 37 kg. Jag undrar nu vad jag skall göra/säga för att han inte skall äta så mycket. Han är inte så duktig att röra på sig, vill inte börja med någon träning. Vi simmar två ggr/vecka men han vill inte börja träningssimma. Utelek två timmar minst/dag är vad som gäller och även då går han mest runt eller sitter och pysslar med ngt. Jag är rädd för att såra honom om jag börjar säga ngt om maten. Jag har prövat försiktigt med att han skall äta mera långsamt för att magen skall hinna med etc. Kan det vara en fas? Han har bytt upp sig två storlekar på byxorna sedan i höstas.

    Tar gärna emot kloka tips och råd för hur vi skall hantera det, eller om man helt enkelt skall tro att det reder sig i tonåren :)

  • Svar på tråden Min son börjar bli överviktig
  • Prällen

    Jag tror på kött och grönsaker. Det är väldigt lätt att svulla på mjölmat och mjölkprodukter.
    Jag lagar bara mat utan mjöl eller mjölk(undantaget smör och ost), men när min dotter blir bjuden på exempelvis bullar så ser jag att det liksom inte finns någon gräns. 

  • MallaL

    De flesta som är överviktiga är det därför att de har starka hungerskänslor och äter för kalorität mat, men man kan bli överviktig på enbart nyttig mat om man äter för mycket. Tyvärr har nog din son haft otur i "aptit-lotteriet", han kommer nog alltid vara en hungrig typ. Det är lika bra han lär sig portionsstorlek redan nu. Lägg upp på tallrik (till alla i familjen) och säg att det är så här det är, är man fortfarande hungrig när detta är uppätet är det morot, gurka etc som gäller. Morotsstavar är bra att tugga på före maten, särskilt om man är en snabbätare, då hinner han få lite mättnadskänsla före maten.

    Och så måste han röra på sig förstås, lycka till!

  • Duckan

    Om han försöker att äta saktare så han hinner få mättnadskänslan kanske ni kan dra ner på antalet portioner? Låt han äta en portion och sen vänta 10 min innan han får överväga en portion till.

  • Suzzie

    Hej,

    Mitt tips som vi körde var att laga mindre mängd mat så att det tar slut innan någon hinner "överäta".

    Lycka till!

Svar på tråden Min son börjar bli överviktig