• Anonym (Paja)

    oförstående läkare på vårdcentralen!!!

    Jag lider sen många år tillbaka av ångest, generell samt panik. Jag hat venlafaxin som hjälper en del men inte fullt. På sista tiden har jag haft fler panikattacker och kan inte längre köra bil och knappt åka. Jag kan heller inte gå över broar eller stå på perronger. Jag har lergigan vid behov och de tar bott lite då jag blir slö av dem men ångesten finns kvar.

    Jag har en läkare på vc då psykiatrin tycker jag är såpass frisk att jag kan gå hjälp där.

    Det värsta i panikattackerna är hjärtklappningen och känslan av att hjärtat rusar, det känns som jag ska försvinna och falla ner i ett svart hål.

    Jag har läst att många med dessa symtom blir hjälpta av betablockerare och gick därför till vårdcentralen för att ta upp detta. Läkaren förstod inte alls och tog EKG samt blodtryck. Han malade på att jag ej har hjärtproblem och att mitt blodtryck är normalt så jag behöver inte dån medicin. Jag förklarade att jag inte trodde det heller utan det är panikångesten jag vill prova det för. Då sa han att han trodde mitt problem var psykiskt och att han kunde skriva en remiss till psykiatrin. När jag gång på gång upprepade att jag vet att det är psykiskt men vill se om det psykiska försvinner om jag testar medicinen så beslöt han att starta en stor hjärtutredning eftersom jag är så orolig för hjärtat.

    Gick därifrån med en bunt remisser till alla möjliga ställen. Jag känner mig nu uppgiven.

  • Svar på tråden oförstående läkare på vårdcentralen!!!
  • Anonym (....)

    Du blir erbjuden en stor utredning om ditt hjärta men är inte nöjd....? Det är väl alla gånger bättre än att stoppa i sig mer piller...?

  • Fundersam02

    Ja, det är konstigt att du ska bli utredd för fysiska besvär när det är panikattacker som gör att du får hjärtklappning. Både du och läkaren verkar ju tro att det är psykiskt så då borde du väl åtminstone erbjudas KBT-terapi som anses vara bra vid fobier.

  • Anonym (P)

    Tråkigt när det blir så fel. Hade jag varit du hade jag ringt till VC och bett att få komma till en terapeut istället och få hjälp på så sätt. Jag hade också bett att få träffa en annan läkare för att på så sätt få en annan läkares åsikt alt bytt VC.

  • Anonym (ideer)
    Anonym (....) skrev 2015-03-04 17:11:36 följande:

    Du blir erbjuden en stor utredning om ditt hjärta men är inte nöjd....? Det är väl alla gånger bättre än att stoppa i sig mer piller...?


    Men TS vet ju att hon inte har hjärtproblem, hon har ångestproblematik. Vad ska hon då med en hjärtutredning till?

    TS, jag tycker du ska be om ny doktor för att få prova betablockerare, och med dennes medgivande avboka hjärtundersökningarna.
    Sen kanske det finns mer hjälp att få för paniksyndromet. Internetpsykiatri, privat KBT, ACT?
    Göra koncentrationsbestämning av Venlafaxinet för att se att du har rätt dos?
    Vet du varför panikångesten blivit värre, kanske kan du göra förändringar i ditt liv som gör dig mindre ångestbenägen?
    Lycka till!
Svar på tråden oförstående läkare på vårdcentralen!!!