• Intuitiv

    Olycksfallsförsäkring?

    Har inte samhället skydd så det räcker?

  • Svar på tråden Olycksfallsförsäkring?
  • Kjell2

    Det kan bli t ex ett engångsbelopp till efterlevande vid dödsfall. För att klara begravning mm

  • Lejonpojken

    Samhället ersätter dåligt om du skulle få bestående men i en olycka som gör att din arbetsförmåga blir nedsatt och därmed dina framtida inkomster. Den täcker ju inte inkomstbortfallet men till någon slags omställning.

  • sportpappa

    Arbetsgivaren betalar ut sjuklön när du är sjukskriven och blir sjukpenning från FK efter 14 dagar. Samhället ger dig sjukersättning om du inte kan jobba mer och står för vårdkostnaderna utöver det så får du inte särskilt mycket.

    Samhället har ett grundskydd så det räcker, men om du inte har god ekonomi innan olyckshändelsen så kan du få det väldigt jobbigt ekonomiskt och kan behöva vända dig till soc.
    Här blir det lite dumt. De som behöver en försäkring är framförallt de med dålig ekonomi och de prioriterar ofta annat än en försäkring.
    Om du har en god ekonomi så är det lika bra att teckna en olycksfallsförsäkring för den kostar inte särskilt mycket.

    Olycksfallsförsäkring ger dig engångsbelopp för invaliditet, skador och ärr, ger ersättning för övriga kostnader vid en olycka, ex. trasiga kläder, glasögon m.m., krishjälp med psykolog, begravningshjälp, dagersättning för sjukhusvistelse och ännu fler saker. Kolla på vad de olika försäkringsbolagen ger dig.

    Jag har flera olycksfallsförsäkringar eftersom jag sysslar med tävlingar och riskfyllda sporter och arbetar som funktionär vid tävlingar. Först och främst en "vanlig" via mitt vanliga försäkringsbolag. Sen har jag en allmän tävlingsförsäkring. Via Klätterförbundet har jag en klätterförsäkring. Via Riksidrottsförbundet ingår även en olycksfallsförsäkring för funktionärer och tävlingsdeltagare. Flera av dem går att lösa ut samtidigt så jag kan få dubbla ersättningar.

  • Intuitiv

    Är man inte fattig och riskbenägen kan man alltså låta bli.

  • sportpappa
    Intuitiv skrev 2015-03-07 11:55:09 följande:

    Är man inte fattig och riskbenägen kan man alltså låta bli.


    Njae, det kan alltid hända något som du inte själv påverkar, ex. att du blir påkörd av någon, blir nedslagen, halkar...

    Om man är väldigt rik så behöver man inte bry sig, men då är det lika bra att försäkra sig för man har ju råd. Det är få personer som har så mycket kapital att man aldrig mer behöver jobba.
  • Intuitiv
    sportpappa skrev 2015-03-07 17:21:15 följande:
    Njae, det kan alltid hända något som du inte själv påverkar, ex. att du blir påkörd av någon, blir nedslagen, halkar...

    Om man är väldigt rik så behöver man inte bry sig, men då är det lika bra att försäkra sig för man har ju råd. Det är få personer som har så mycket kapital att man aldrig mer behöver jobba.
    Jag har slutat jobba men behöver några miljoner till ibland :)
Svar på tråden Olycksfallsförsäkring?