• Bebis1

    1månad

    Hej. Har en bebis som är 1månad och 4 dagar gammalt. Är super orolig för att nått ska vara fel, förstår att dom flesta är det med första barnet.

    Vår kille kom i vecka 37+5 med akut krjsarsnitt. Förlossningen hade inte startat utan vi åkte in pga minskade fosterrörelser. När han kom ut konstaterades lågt blodvärde så därför va han trött i magen. Vi fick ligga på neo. Nu är det bra med värdet :) vad kan era 1månaders bebisar göra? Ska på kontroll snart och vet då att dom ska kolla om dom kan följa en boll med blicken.. Vilket han inte kan. Vi får ögonkontakt i kort stunder men mer är det inte. Har heller inte fått nått leende. Känns inte som han är så intresserad av ansikten. Är nyfiken på vad era kan? Kan min vara lite sen också pga att han inte var färdig inne i magen? Tacksam för svar !!! / oroliga mamman

  • Svar på tråden 1månad
  • Donum

    De har då aldrig kollat om våra har kunnat följa en boll med blicken. Leende vid 1 månad är tidigt också. Våra har varit närmare 3 månader när de har börjat le medvetet.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • ullstrumpa

    Låter som en helt normal 1 månaders bebis! Följa med blicken tror jag de kolla på 6 veckors kontrollen här på BVC. Tror min pojk oxå var närmare 3 månader när han log medvetet.

  • Flickan och kråkan

    Barn är väldigt olika. Jag har tre barn. De är födda i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Sitt första svarsleende har de gett ungefär vid samma ålder. De har varit 8 veckor. Sedan har de varit lite olika. Äldsta var snål med leendena i flera månader efter att det första kom. Tvåan log dagarna i ända från första leendet. Trean var någonstans mittemellan .

    Ingen av dem kunde följa boll med blicken vid 1 månad. De har kollat vid 1 månad på bvc. De har varit runt 2 månader.....men olika villiga beroende på personlighet .

    Alla mina barn har haft starka och svaga sidor (ja, som vi alla). Tänk på att mallarna som finns är generaliserade. De bygger på ett snitt, ett medel och barn är inte stöpta i formar . Temperament och personlighet påverkar också.

  • Donum
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-05 09:32:24 följande:

    Barn är väldigt olika. Jag har tre barn. De är födda i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Sitt första svarsleende har de gett ungefär vid samma ålder. De har varit 8 veckor. Sedan har de varit lite olika. Äldsta var snål med leendena i flera månader efter att det första kom. Tvåan log dagarna i ända från första leendet. Trean var någonstans mittemellan .

    Ingen av dem kunde följa boll med blicken vid 1 månad. De har kollat vid 1 månad på bvc. De har varit runt 2 månader.....men olika villiga beroende på personlighet .

    Alla mina barn har haft starka och svaga sidor (ja, som vi alla). Tänk på att mallarna som finns är generaliserade. De bygger på ett snitt, ett medel och barn är inte stöpta i formar . Temperament och personlighet påverkar också.


    Sant.

    TS - min mellantös log så sällan att vi kallade henne butter-Fia. Hon föddes några dagar efter BF så det hade inte att göra med att hon inte var färdigutvecklad.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Bebis1manad

    Jo förstår att alla är olika, men är rädd eftersom han söker inte ögonkontakt, det ska ju vara supermysigt med amningen när dom gör det. Men han kollar bara rakt fram.

  • Flickan och kråkan
    Bebis1manad skrev 2015-03-05 11:06:22 följande:

    Jo förstår att alla är olika, men är rädd eftersom han söker inte ögonkontakt, det ska ju vara supermysigt med amningen när dom gör det. Men han kollar bara rakt fram.


    Jag har aldrig haft någon månadsgammal bebis som sökt ögonkontakt vid amning. Den typen av amning du beskriver....ja, då har mina varit bra mycket äldre . Nyfödingar som du har brukar kännetecknas av att vara allmänt flackiga i blicken och mina har tittat förbi mig. 
  • Minza83

    Tror det är högst individuellt. Vissa bebisar är såå medvetna väldigt tidigt medan andra mognar senare! :)

    Mitt första barn föddes på 39+1, log vid 3-4v, följde med blicken osv. :)

    Andra barnet föddes på 36+4, och han log vid 6v tidigast, var väl ungefär då han följde med blicken också

    Tredje barnet hon föddes på 39+5, log medvetet svarsleende vid 2v ålder! Följde med blicken då också! :O minns att jag skulle fota henne när hon liksom låg och tittade ut i tomma intet men det kunde jag ju glömma för hon följde kameran heela tiden ;)

    Så alla barn äro olika helt enkelt. :) tror inte ni behöver oroa er alls

  • tomsfru

    amning med ögonkontakt har jag då bara upplevt med tremånaders bebisar, o de e ju lite typiskt för den åldern.... tror dessutom att leenden möjligtvis kan kopieras vid en månad men ett medvetet leende kommer nog i samband med tremånadersåldern när de börjar undersöka o testa själva....

Svar på tråden 1månad