• Ric

    Virus i Iphone??

    Hej undrar om ngn kan hjälpa mig. Fick ett konstigt mail nyligen där det stog att jag är skyldig o betala en viss summa. Mailet var "proffsigt" skrivet och undertecknat av ngn advokat skulle det iaf se ut som.
    Längst ner fanns ett zip dokument med mitt namn och dum som jag är öppnade jag det innan jag googlar.
    Det hände inget, fick bara upp en blank sida när jag öppnade dokumentet men när jag googlar står det överallt att mail från denna avsändare innehåller Trojan virus när man öppnar zip dokumentet.

    Jag öppnade mail och länken från min Iphone 4s kan man ens få virus på sin Iphone? Har nu raderat mailet men jag hade ju redan öppnat det så är orolig nu..

  • Svar på tråden Virus i Iphone??
  • Ric
    driver28 skrev 2015-03-05 05:57:13 följande:

    Du behöver inte vara orolig. Du har inte fått virus på din iPhone.


    Okej tack för svaret. Hur vet man det säkert? Kan man inte få virus på Iphone?
  • Nerfherder
    Ric skrev 2015-03-05 06:03:01 följande:

    Okej tack för svaret. Hur vet man det säkert? Kan man inte få virus på Iphone?


    precis
  • Binary
    Nerfherder skrev 2015-03-05 06:34:48 följande:
    precis

    Ok, det var inte ett definitivt svar men jag är en av dom som är extremt petiga när det gäller teknik, virus i allmänhet och säkerhet i synnerhet.

    Jodå, deet går alldeles utmärkt att få virus i en iOS-baserad enhet. Attackerna "Masque" och "Wirelurker" är bevis på detta. Att säga att en Mac eller en iOS-baserad enhet inte kan få virus är tyvärr missvisande och ett invaggande i ett falskt säkerhetstänk. Nu är inte virus för vare sig mac eller ios särskilt vanliga, men de finns. Det har även funnits en hel del ganska stora säkerhetsluckor i iOS tidigare och jag låter det vara osagt om det är patchat eller ej, men möjligheten fanns tidigare att ta en iphone "som gisslan" dvs låsa skärmen och kräva något för att skicka en upplåsningskod (googla "Oleg Pliss ransom case" om du vill veta mer om just detta) samt olika svagheter i hur iOS hanterar SSL.

    Nu tror jag inte att just TS har råkat ut för ett virus av flera orsaker, bland annat för att det är en zipfil som öppnats, och om jag inte minns helt fel arbetar iOS lite grann som OSX att den normalt arbetar med dmg images.


    Så, nerfherder, jag vet att du kan bättre. Stay Strong.


    TS: Nej, jag tror inte att du har fått ett virus på telefonen, däremot tror att jag att du råkade på ett försök till att infektera en windowsbaserad dator. Den typen av attack fungerar inte på en iphone/ipad.


    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Nerfherder
    Binary skrev 2015-03-10 09:53:42 följande:

    Ok, det var inte ett definitivt svar men jag är en av dom som är extremt petiga när det gäller teknik, virus i allmänhet och säkerhet i synnerhet.

    Jodå, deet går alldeles utmärkt att få virus i en iOS-baserad enhet. Attackerna "Masque" och "Wirelurker" är bevis på detta. Att säga att en Mac eller en iOS-baserad enhet inte kan få virus är tyvärr missvisande och ett invaggande i ett falskt säkerhetstänk. Nu är inte virus för vare sig mac eller ios särskilt vanliga, men de finns. Det har även funnits en hel del ganska stora säkerhetsluckor i iOS tidigare och jag låter det vara osagt om det är patchat eller ej, men möjligheten fanns tidigare att ta en iphone "som gisslan" dvs låsa skärmen och kräva något för att skicka en upplåsningskod (googla "Oleg Pliss ransom case" om du vill veta mer om just detta) samt olika svagheter i hur iOS hanterar SSL.

    Nu tror jag inte att just TS har råkat ut för ett virus av flera orsaker, bland annat för att det är en zipfil som öppnats, och om jag inte minns helt fel arbetar iOS lite grann som OSX att den normalt arbetar med dmg images.


    Så, nerfherder, jag vet att du kan bättre. Stay Strong.


    TS: Nej, jag tror inte att du har fått ett virus på telefonen, däremot tror att jag att du råkade på ett försök till att infektera en windowsbaserad dator. Den typen av attack fungerar inte på en iphone/ipad.


    Visst. Om man jailbreakar enheten så kan man få virus. Inte annars.
  • Binary

    Nej, vare sig masque eller wirelurker kräver en jailbreak. Detsamma för de SSL felaktigheter som fanns tidigare. Ta tillexempel masque, där räcker det med en infekterad provisionering på ett företag för att bli drabbad. Så nej jailbreak krävs inte för att få malware på en iOS-enhet.


    Ett utmärkt exempel är just Oleg Pliss ransom case, där de fortfarande inte vet hur det hela gick till, men det troligaste är att en svaghet i icloud utnyttjats, men åter igen, folket i säkerhetsbranschen vet helt enkelt inte.

    Åter igen, att säga att det inte går att få ett virus eller liknande i en iphone är direkt fel. Att det sedan är extremt ovanligt är en annan sak. Jag måste bestämt hålla just den ståndpunkten.


    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Al3xandral

    Hej!

    Fick ett meddelnde från min iPhone när jag varit inne på swefilmer med följande.

    topmobile-app.com

    Varning! Virus i din Apple iPhone. Tryck ok gör att kontrollera.

    Vad är detta för något? Har aldrig sätt det innan och jag fann inget få jag googlade det. Kan det vara ett virus? Hur kan jag veta om jag har det på min telefon?

  • driver28
    Al3xandral skrev 2015-05-18 22:00:30 följande:

    Hej!

    Fick ett meddelnde från min iPhone när jag varit inne på swefilmer med följande.

    topmobile-app.com

    Varning! Virus i din Apple iPhone. Tryck ok gör att kontrollera.

    Vad är detta för något? Har aldrig sätt det innan och jag fann inget få jag googlade det. Kan det vara ett virus? Hur kan jag veta om jag har det på min telefon?


    Set är precis sånt som gör att man får virus, att klicka på sånt.
  • Whambatta10

    Håller med Binary. Att tro att det bara är Windows som kan drabbas att virus/malware är ju ren okunskap. Ju fler som använder andra operativsystem ju fler virus/malware kommer ju det till dessa också.

    Det som gäller är ju att slänga alla mail som kommer från någon som du inte känner till. Tro mig, det är ingen som skickar mail till dig och skänker dig miljoner. Klicka aldrig på de länkar som ploppar upp och erbjuder dig gratis saker när du surfar heller, för det ger dig fler problem än vad du vill ha.

  • filippaaaa

    Jag fick också ett sånt där "varning! virus.i din apple iphone, tryck ok för att kontrollera" och tröck ok utan att tänka på det.. Hur vet man om man fått virus??

  • BeccanS

    Hejj ! Jag har också varit med om samma sak angående swefilmer, vet någon något mer gällande det? Är det ett virus?

  • Jossannn

    Hej men iPhone 5s börjar bli jätte seg och den är jätte konstig är det ett virus? Jag har också varit med om det på swefilmer

  • Anonym människa

    Jag surfade lite på min mobil en gång och då kom det upp " varning 3 virus har hittats på din iPhone gå till hemskärmen och stäng ner sidan" (på ett ungefär), nu har konstiga saker börjat hända med våran familjs dator på min användare det stog att något laddades ner och va på 65% men jag förstår inte !!??? Sen kom massor av nakenbilder på rad !!! ???????? snälla hjälp mig jag vet inte vad det är för fel och jag är jätte orolig ??????

  • CarinaL26
    Anonym människa skrev 2017-08-12 11:03:19 följande:

    Jag surfade lite på min mobil en gång och då kom det upp " varning 3 virus har hittats på din iPhone gå till hemskärmen och stäng ner sidan" (på ett ungefär), nu har konstiga saker börjat hända med våran familjs dator på min användare det stog att något laddades ner och va på 65% men jag förstår inte !!??? Sen kom massor av nakenbilder på rad !!! ???????? snälla hjälp mig jag vet inte vad det är för fel och jag är jätte orolig ??????


    Hur går man ens på sånt? Vet inte alla vad sådana varningar innebär?

    Varningar kommer endast från ditt eget antivirusprogram om det upptäckt nåt. ALLT annat är bluff.

    Vad händer om du kör antivirusprogrammen?
Svar på tråden Virus i Iphone??