• pellepelle

    Felinställd inre väckarklocka

    Vår 11-månades vaknar 5.30 varje morgon. Du kan sätta klockan efter honom.

    Det sker osvsett om han:

    *Vaknat 22 eller 0 gånger under natten (oftast 2-3)

    *Somnat 18.30 eller 20.30 (oftast 19.30)

    *Ätit eller ammat innan läggning

    *Syskonet i samma rum vaknat eller ej

    * sovit två eller fyra timmar totalt under dagen (oftast 2,5)

    (För att inget missförstånd ska ske så kanske jag bör förtydliga att vi har tydliga kvällsrutiner, men då undantag sker blir det ingen förändring i någon riktning...)

    Han nattammar inte och han får vara kvar i sängen til 06.00 varje morgon. Därefter kör vi en "dramatic wake up" så han ska förstå att just då är det morgon.

    Numera är han knappt arg för att han inte får gå upp - det är som om han vant sig med att stå i sängen och gny 30 min varje morgon.

    Hans naturliga inre väckarklocka är ju uppenbart ställd på 5.30. Hur kan vi ställa om den? Känns som vinprovning allt!

  • Svar på tråden Felinställd inre väckarklocka
  • Lena

    Varför inte lyfta honom till dig och morgongosa? Lämna ett barn ensamt och missnöjt på princip förstår jag inte.

    Hans klocka kommer troligen ändras med tiden. Det är bara att vänta.

  • Annelie 76

    Eller så kommer den vara så tills han blir tonåring... Tror inte det går att göra nåt åt den inre väckarklockan, tyvärr. Min äldsta vaknade 10 över 7 varje morgon vilket är någorlunda men min yngsta vaknar som er och vägrar somna om. Drygt men man får vara glad att han inte gör morgon ännu tidigare eller är vaken flera timmar på natten.

  • pellepelle
    Lena skrev 2015-03-05 07:11:41 följande:

    Varför inte lyfta honom till dig och morgongosa? Lämna ett barn ensamt och missnöjt på princip förstår jag inte.

    Hans klocka kommer troligen ändras med tiden. Det är bara att vänta.


    Nej, vi lämnar honom alltså inte ensam. Gud nej. Jag lägger mig bredvid honom och klappar honom och stryker för att få honom att somna om. Ibland lägger han sig ner och gosar med min hand, men han somnar aldrig om...

    Att lyfta över honom till vår säng är dock inget alternativ eftersom han då direkt tar sikte på kanten (vi har prövat) och det blir inget gos av det- bara jakt. Dessutom sover hans storasyskon oftast i vår säng på morgonkvisten och då väcks hen av honom. Så det är i princip samma sak som att ge upp och stiga upp där mitt i natten. ;)

    Då är det bättre att jag lägger mig bredvid hans spjälsäng.
  • pellepelle
    Annelie 76 skrev 2015-03-05 07:20:12 följande:

    Eller så kommer den vara så tills han blir tonåring... Tror inte det går att göra nåt åt den inre väckarklockan, tyvärr. Min äldsta vaknade 10 över 7 varje morgon vilket är någorlunda men min yngsta vaknar som er och vägrar somna om. Drygt men man får vara glad att han inte gör morgon ännu tidigare eller är vaken flera timmar på natten.


    Problemet är ju att han ibland är vaken flera timmar på natten (lyckligtvis inte så ofta numera) men vaknar ändå samma tid- och sover lika mycket på dagen. det är som om någon slår en gonggong i huvudet på honom 5.30. Ska bli intressant att se vad som händer vid sommartiden...
  • Mrs Okänd

    Det ändrar sig kanske med tiden. Har en son som vaknar 5 eller 5.30 nu, och en dotter som också alltid vaknar 05.30 men det är ju för att jag brukar gå upp då men jag har accepterat att det är så bara. Jag är själv sån, vaknar samma tid varje dag.

  • Annelie 76
    pellepelle skrev 2015-03-05 10:20:07 följande:

    Problemet blir ju när varken vi föräldrar eller storasyskonet har samma klocka... ;)


    Då får man helt enkelt turas om att gå upp så man får sova lite iaf. En kompis till mig har en son som alltid vaknat 5-5.30 och som gjort så fram till tonårströttheten. Han hade verkligen en väckarklocka i sig. Bara att gilla läget, tyvärr.
  • pellepelle

    Det är märkligt detta. Allt annat kan man ju träna bort- ständiga vakningar på natten, krångliga läggningar, sova i egen säng osv. Jag hade hoppats på att även detta gick att träna bort som precis allt annat. :(

  • Mrs Okänd
    pellepelle skrev 2015-03-05 13:34:12 följande:
    Det är märkligt detta. Allt annat kan man ju träna bort- ständiga vakningar på natten, krångliga läggningar, sova i egen säng osv. Jag hade hoppats på att även detta gick att träna bort som precis allt annat. :(

    Tycker inte att det är så tidigt ändå, vet många som har gått upp vid 04.00 på morgonen. När de blir lite äldre så är det ju lättare att ändra. Vänta tills klockan skall ändras till sommaritd så blir det väl bättre...eller tänker jag fel?
  • liol1973

    Vår dotter vaknar 5-5.30 varje morgon, det var 6.00 fram till sommartidsommställningen förra året. Nu är vi utomlands med 5 timmars differens. Hon ställde om på ett väldigt långt dygn med lite sömn och vaknar nu igen 05.00 varje morgon. Då är ändå middagen sen här så hon är vaken mycket längre än normalt på kvällen, och är ute i solen hela dagarna. Vi har fått förlänga den middagsvila som vi höll på att ta bort hemma för att hon ska orka. Det är nog bara att gilla läget helt enkelt. Vi tar varannan morgon och lägger oss själva tidigt för att orka.

  • Annelie 76

    Äldsta sonen ställde om sin "klocka" på ett par dagar senaste vintertiden. Försökte verkligen hålla kvar "sommartiden" men det gick inte alls.

    Ja det är lustigt att vissa saker går att träna in men inte andra.

  • Natulcien

    Det är nog bara att gilla läget. Min systerson var sån. Han vaknade alltid exakt kl.5 oavsett vad hans föräldrar gjorde och provade. Ingenting funkade.
    Ni får turas om att kliva upp, helt enkelt.

    Idag är systersonen 7 år och vaknar kl.7, så det har blivit bättre, men han är fortfarande 1,5-2 tim tidigare än resten av familjen på helgerna.

  • Tallen

    Är det något ljud i huset/ i närheten som väcker? Vår dotter hade en period då hon varje morgon vaknade 06:30 på minuten oavsett när hon somnade kvällen innan etc. Efter ett tag insåg jag att det var elementet i hennes rum som började väsnas när värmen gick igång på morgon klockan halv sju. Jag ändrade då timern på värmen och hon började redan nästa morgon av sova till halv åtta.

Svar på tråden Felinställd inre väckarklocka