• Anonym (Ledsen)

    Kan detta vara tecken på npf eller är det mitt fel?

    Hej,

    Vår familj har haft det tufft under lång tid nu. Vi har tre barn, varav jag är föräldraledig med yngsta och de andra två är på fsk 20 h - ja jag har fått dispens på 5 h extra i veckan. De andra två är snart 4 och 6 år.

    Problemet gäller den äldsta, han fyller sex år och går således sista terminen på fsk. Saken är att på fsk fungerar allt toppen, jag får bara beröm för mina fina barn. Han kan vara lite stökig, men det beror snarare på att han har "vuxit" ur fsk och helt enkelt är lite uttråkad, kanske även lite hybris av att vara äldst. :)

    Det är hemma problemet är och det är därför jag egentligen inte tror på npf utan att det antagligen är mitt fel. Detta är problemen;

    - Han kan inte leka/sysselsätta sig själv, vilket leder till att han konstant bråkar med mellansyskonet, eller gör rena dumheter som målar på väggar, hoppar i sängen (i julas brakade vår sänggavel ihop, så våldsam är han), springer runt och skriker, kastar saker etc etc.

    - Ständigt trött, aldrig utsövd. Har aldrig sovit en hel natt i sitt liv, kommer till oss redan vid 22-tiden på kvällen. Går/pratar mkt i sömnen

    - Kan inte sitta still och koncentrera sig på en sak för länge, tex se på TV. Måste liksom hoppa lite i soffan, springa ett varv, sparka på syrran, gallskrika rakt ut.

    - Kan pga koncentrationen aldrig äta sig mätt, måste springa iväg vilket leder till att han vill äta jämt (nej det får han såklart inte men det är gråt och tandagnisslan ca en timme efter varje måltid fram till nästa)

    - Sjukt godisfixerad, smyger ner på morgonen och rotar efter godis i alla skåp (Nix finns inet men han ger sig aldrig)

    - Är aldrig nöjd, har han tex lekt med en kompis en-två timmar inkl utelek (alltså efter förskolans timmar) vill han ringa nästa, gå ut igen osvosvosv. Är aldrig tacksam för nåt utan måste hela tiden ha fullständig uppmärksamhet av alla.

    - Det finns tre lekar han gillar - skrika, springa, slåss. Helst en kombo då.

    Bvc ska ha möte med läkare samt barnpsykolog den 11 då hans "fall" ska tas upp ifall det behövs vidare utredning. Vad fan ska jag göra?! Beror detta på mig? Kronisk trots? Personlighet? Snälla hjälp, vi knäcker oss snart.

  • Svar på tråden Kan detta vara tecken på npf eller är det mitt fel?
  • Anonym (Flerbarnsförälder)

    Det kan ju vara typ adhd likaväl som att han är sjukt understimulerad och skriker efter uppmärksamhet..

    Tror dock att fsk borde ha reagerat också om en ev diagnos skulle ha funnits?..

    Hoppas oavsett vad, att ni får hjälp och stöd i att hantera äldsta sonen!

  • Oleg

    Det kan vara NPF, ta kontakt med BVC nu på en gång. Under tiden kan du läsa på om råd , tex "Explosiva barn" finns det en bok som heter. På biblan finns massor av litteratur, och sök t.ex. på ADHD på bokus, så får du massor av boktips, som passar alla barn med beteendeproblematik, vad det än beror på.
    Lycka till!

  • Aniiee

    Eftersom han funkar i skol/förskolemiljö, men inte hemma så tvivlar jag starkt på att det handlar om något annat än att han vill ha din/er uppmärksamhet. Har ni haft det jobbigt/svårt ett tag så har han säkert hamnat i skymundan hemma. Det är inte ditt FEL, för det där jobbiga har du väl inte gjort med flit? När satt du eller hans pappa ensam med din äldste son på en parkbänk och gjorde ingenting utan småsyskonen? 


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (Ledsen)

    Jag märker att han verkligen vill ha uppmärksamhet ja, men han vill ha allt, jämt. Han har ofta egentid med oss, tex följer med och handlar, vi var på simskolan förra terminen - egentid med mig två ggr i veckan i badhuset. Han är den hemma som får mest :( Men visst är det väl också så att han "först" hamnar i skymundan eftersom han ju är äldst och då klarar mer saker själv.

    Det jag tänker är att det kan vara nån lätt npf, att han liksom orkar hålla ihop på fsk i och med rutinerna osv. För visst hade ju personalen reagerat om det var nåt större.

    Jag vet ärlig talat inte hur mycket mer uppmärksamhet och egentid vi kan ge honom... Men jag ska verkligen försöka!

Svar på tråden Kan detta vara tecken på npf eller är det mitt fel?