• Anonym (Råd)
    Äldre 5 Mar 10:29
    656 visningar
    9 svar
    9
    656

    lämna barnen själva över natten?

    Min man arbetar natt sen 10 år tillbaka.Jag har jobbat sen jag var 16 år men är nu arbetslös sen 7 månader tillbaka.Och många jobb inom vården är kväll eller natt.Jag har haft turen att alltid fått jobba dagtid i alla år under flera olika arbetsplatser.Men nu är jag arbetslös och det är svårt att få jobb,enbart dagtid och helger.Våra barn är 13 år och 8 år.Om jag får ett jobb med 1-2 natt pass/vecka,kan jag lämna barnen själva då?Är det oansvarigt?Jag får ju inte tacka nej till jobb,då förlorar jag a-kassa.Jag har sökt in på skola men kom inte in.Är chansen större om jag studerar hemma?

  • Svar på tråden lämna barnen själva över natten?
  • Anonym (Mamma till 2)
    Äldre 5 Mar 10:43
    #1

    Spontant nej!
    Min snart 8åring hade inte klarat det, hon är för liten. Sen förstår jag ditt dilemma till fullo, ingen som de kan sova hos de nätter du och maken ev kommer att jobba samtidigt? ngn kompis, kusiner, farmor? Det kanske inte blir så många som krockar för maken jobbar väl inte varje natt?

  • Anonym (Fröke­n)
    Äldre 5 Mar 10:44
    #2

    Ja, det är extremt oansvarig, jag tänker främst på 8-åringen. Jobbar med barn i 13 års ålder och de är ensam hemma över natten ibland.

    Har du inte tillgång till barnomsorg måste det vara giltigt skäl att tacka nej. Men kommunen är väl skyldig att ordna barnomsorg?

  • Äldre 5 Mar 10:44
    #3

    Ja det funkar ju inte. Ska de då fixa allt själva med middag, läxor, kvällsmat, tandborstningen osv. En sak med 13-åringen men det funkar ju inte med en åttaåring. Kan ju inte begära att 13-åringen ska ta fullt ansvar heller. Tänk om det börjar brinna eller så? Detta måste väl arbetsförmedlingen ha förståelse för. Du kan ju eventuellt prova att hitta nån barnvakt som kan tänka dig sova över ett par ggr i veckan.

  • Anonym (13)
    Äldre 5 Mar 10:51
    #4