• Anonym (Råd)
    Äldre 5 Mar 10:29
    656 visningar
    9 svar
    9
    656

    lämna barnen själva över natten?

    Min man arbetar natt sen 10 år tillbaka.Jag har jobbat sen jag var 16 år men är nu arbetslös sen 7 månader tillbaka.Och många jobb inom vården är kväll eller natt.Jag har haft turen att alltid fått jobba dagtid i alla år under flera olika arbetsplatser.Men nu är jag arbetslös och det är svårt att få jobb,enbart dagtid och helger.Våra barn är 13 år och 8 år.Om jag får ett jobb med 1-2 natt pass/vecka,kan jag lämna barnen själva då?Är det oansvarigt?Jag får ju inte tacka nej till jobb,då förlorar jag a-kassa.Jag har sökt in på skola men kom inte in.Är chansen större om jag studerar hemma?

  • Svar på tråden lämna barnen själva över natten?
  • Anonym (Mamma till 2)
    Äldre 5 Mar 10:43
    #1

    Spontant nej!
    Min snart 8åring hade inte klarat det, hon är för liten. Sen förstår jag ditt dilemma till fullo, ingen som de kan sova hos de nätter du och maken ev kommer att jobba samtidigt? ngn kompis, kusiner, farmor? Det kanske inte blir så många som krockar för maken jobbar väl inte varje natt?

  • Anonym (Fröke­n)
    Äldre 5 Mar 10:44
    #2

    Ja, det är extremt oansvarig, jag tänker främst på 8-åringen. Jobbar med barn i 13 års ålder och de är ensam hemma över natten ibland.

    Har du inte tillgång till barnomsorg måste det vara giltigt skäl att tacka nej. Men kommunen är väl skyldig att ordna barnomsorg?

  • Äldre 5 Mar 10:44
    #3

    Ja det funkar ju inte. Ska de då fixa allt själva med middag, läxor, kvällsmat, tandborstningen osv. En sak med 13-åringen men det funkar ju inte med en åttaåring. Kan ju inte begära att 13-åringen ska ta fullt ansvar heller. Tänk om det börjar brinna eller så? Detta måste väl arbetsförmedlingen ha förståelse för. Du kan ju eventuellt prova att hitta nån barnvakt som kan tänka dig sova över ett par ggr i veckan.

  • Anonym (13)
    Äldre 5 Mar 10:51
    #4

    Min 13 åring har ibland sovit hemma själv på natten. Men då är det nåt hon själv velat och hon är van att ta hand om sig själv några timmar då och då. På natten sover man ju.
    Så det är ju hur van man är och om man vill samt inte är mörkrädd.

    Har även en som är 8 iår men hon har fått sova hos mina föräldrar de gångerna. Mest egentligen för att man inte velat att 13 åringen ska ha ansvaret på morgonen att komma iväg med lillasyster till skolan mm. Tror säkerligen hon hade klarat det om det hade varit nödfall osv men känns inte rätt samt så kan ju lillayster sätta sig på tvären och då kommer det ju kanske inte iväg till skolan alls osv.

    Just nu så jobbar jag enbart dag och kvällar så jag behöver inte tänka på det. Skulle jag börja jobba natt igen så har jag nu plats på en dygnet runt öppen Förskola till 8 åringen.

  • Anonym (Råd) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 10:59
    #5

    Barnen skulle bli själva 19 på kvällen till 6:30 på morgonen.Så alla kvällsrutiner är alltid klara då och det är jag eller min man som sköter väckning och frukost.Barnen är positiva till detta men varken jag eller min man är det dock.Det känns oansvarigt.Jag lovade mig själv att blir jag arbetslös ska jag studera,men jag kom inte in.Kanske om jag pluggar distans?Det är nog många arbeten som sållas bort om jag bara kan dagtid eller helger och jag tror varken arbetsförmedling eller a-kassa tar hänsyn till det.

  • Anonym (Råd) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 11:00
    #6

    Min man jobbar måndag till och med torsdag natt.

  • Anonym (13)
    Äldre 5 Mar 11:06
    #7
    Anonym (Råd) skrev 2015-03-05 10:59:56 följande:

    Barnen skulle bli själva 19 på kvällen till 6:30 på morgonen.Så alla kvällsrutiner är alltid klara då och det är jag eller min man som sköter väckning och frukost.Barnen är positiva till detta men varken jag eller min man är det dock.Det känns oansvarigt.Jag lovade mig själv att blir jag arbetslös ska jag studera,men jag kom inte in.Kanske om jag pluggar distans?Det är nog många arbeten som sållas bort om jag bara kan dagtid eller helger och jag tror varken arbetsförmedling eller a-kassa tar hänsyn till det.


    Låter långt att vara hemma redan från 19 själv. Annan grej om det var från 21 då hade de redan förmodligen kunnat somnat iaf 8 åringen.
    Fast hade ju varit bäst om det hade kunnat lösa sig med någon slags vakt iaf till den lilla.

    De allra flesta jobb idag är på skift
  • Anonym (helt ok)
    Äldre 5 Mar 11:11
    #8

    Jag var 10 när jag började bli lämnad med mitt yngre syskon som var då 3! Men det var den gamla goda tiden då barnen klarade av mycket mer än nu.

    Min pappa blev lämnad ensam när han var 13 och skulle ta hand om 2 yngre syskon och hela hushållet då hans mamma var tvungen att ta jobb andra städer för att klara ekonomin!

    Tycker det inte borde vara några problem och bra för 13-åringen att faktiskt börja lära sig ansvar och liknande.
    De kan faktiskt båda använda telefon ifall något skulle hända. 

    Känns det otryggt så finns det kameror du kan ha i huset och som skickar bilder till din telefon så du kan se vad barnen gör.

    MEN lite på att barnen klarar av det. Testa det någon fredag-lördag kväll, lämna barnen 19-22 så kan ni prata om hur det kändes för dem.

  • Äldre 5 Mar 11:37
    #9

    Vi har två tjejer som är 8 (i april) och 9 (10 i juli) och jag skulle inte lämna de själva nattetid. 


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden lämna barnen själva över natten?