• Pontus12345

    Drivkrafter bakom att köpa ekologiskt

    Hej,

    Jag undrar hur ni ställer er till ekologisk mat. Varför köper ni ekologiskt? Och hur ser ni på närodlat i förhållande till ekologiskt?

  • Svar på tråden Drivkrafter bakom att köpa ekologiskt
  • dps

    Jag köper eko för att jag vill att maten ska vara så ren och naturlig som möjligt. Köper nästan enbart frukt och grönt som producerats i Sverige (köper exempelvis inte tomater under halvåret då svenska inte finns att köpa).

    Dock finns ju tyvärr inte allt som eko, och allt finns inte producerat i Sverige, men jag har mina mål iaf.

  • Astarte

    När det gäller produkter med animaliskt ursprung köper jag KRAV för djurens skull, men med grönsaker slarvar jag ofta och tar det billigaste.


    På sommaren köper jag närodlat från gårdarna runt omkring, men på vintern blir det Coop och det som finns där.


  • Ensam hemma

    Odlar en del egna grönsaker och köper svenskt när det finns. Letar inte direkt efter eko, men i dagsläget brukar det alternativet ofta finnas. Vet inte om det är så stor skillnad på eko- eller massproducerat vad gäller t ex näring. Har läst att innehållet kan vara i stort sett detsamma, men samtidigt läst att pga den mindre mängd man får ut vid eko-odling tär det mer på jorden, men man ska inte alltid tro på det man läser. Som konsument är det inte alltid så lätt att göra rätt, men jag försöker köpa det jag tror är bäst både för hälsan och naturen.

  • Pescetarian

    När många ekologiska gårdar och odlingar ligger nästgårds med tungt trafikerade vägar, samt i vissa fall även i nära anslutning till stora fabriker, så ger jag inte mycket för ekologiska produkter.

  • oOOo  oOOo
    Pontus12345 skrev 2015-03-05 11:13:43 följande:
    Varför köper ni ekologiskt? 
    Jag har helt enkelt för mycket pengar för att bry mig om vad det kostar.
  • Butterscotch

    Jag köper gärna ekologiska frukter och grönsaker, men inte alltid. Vad gäller bananer och vindruvor letar jag dock aktivt efter ekologiska varianter.

    Är inte så noga med ekologiskt när det gäller kött, där ser jag hellre till KRAV-märkning.

    Närodlat köper jag också gärna, men jag väljer inte bort t ex tomater under vinterhalvåret utan då köper jag de som finns (och som är goda).  

  • micro113
    Pontus12345 skrev 2015-03-05 11:13:43 följande:

    Hej,

    Jag undrar hur ni ställer er till ekologisk mat. Varför köper ni ekologiskt? Och hur ser ni på närodlat i förhållande till ekologiskt?


    Säg till om du hittar någon saft eller sylt som inte är ekologisk och som inte innehåller äpple, natrionbensoat och kaliumsorbat.
Svar på tråden Drivkrafter bakom att köpa ekologiskt