• Anonym (Ylva)
    Äldre 5 Mar 12:36
    4991 visningar
    23 svar
    23
    4991

    Flickan far illa, men socialen lyssnar inte!

    Jag gör en väldigt lång och invecklad historia kort nu;

    En släkting till mig har ett barn som bor med sin mamma på heltid. De har fortfarande delad vårdnad om barnet men så fort min släkting (kan kalla honom Oskar) tar kontakt med mamman så hotar hon honom och skriker att hon ska göra en väldans massa skit om han så mycket som närmar sig. Oskar har backat för att han inte vill att barnet ska må dåligt på något sätt, men samtidigt vet han och alla andra att mamman inte tar hand om barnet.

    De gånger Oskar ringt till mamman för att prata med henne om situationen har han ringt på vardagskvällarna då han tagit för givet att barnet sover. Men trots att klockan har varit 22-23 har barnet varit uppe och mamman stupfull. (Barnet är under 6 år.)

    Mamman dricker väldigt mycket alkohol, nästan varje dag. Hon skriker på sina barn och misshandlar dem psykiskt. Hon är dömd otaliga gånger för olovlig körning, rattfylla, misshandel osv. Hon har även haft ett drogmissbruk.

    I omgångar har olika personer anmält denna mamma till de sociala myndigheterna. Jag är en av de som anmält, flera släktingar har gjort det, grannar, Oskar mf, men ingenting händer! Socialen har bara pratat med mamman i telefon en enda gång, vad vi vet och dessa anmälningar har strömmat in sen över 2 år tillbaka!

    Vad sjutton gör man nu?? Varför gör de sociala myndigheterna inte ens en utredning? Jag hade känt mig lugnare om de utredde saken, men de gör inte ens det. Jag vill inte att barnet far illa och är orolig.

  • Svar på tråden Flickan far illa, men socialen lyssnar inte!
  • Anonym (Agera­)
    Äldre 5 Mar 12:39
    #1

    Oskar stämmer på vårdnad och boende. Han ska kontakta en advokat idag!

  • Anonym (Anmäl igen)
    Äldre 5 Mar 12:43
    #2

    Hej. Enligt socialtjänstlagen är socialarbetare tvungna att göra en utredning när dom får in en anmälan. Anmäl igen och tala om att du vet om att det går till så. Dom begår tjänstefel om dom inte gör en utredning.

  • Äldre 5 Mar 12:53
    #3

    TS

    Tack att det finns såna människor som du! Jag skulle ringa flera gånger till socialtjänsten gör något.
    Själv blev jag omhändertagen i början av 1960-talet av att grannar anmälde till soc att jag och mina bröder for illa. så ring så mycket du kan, eller gå upp till soc och gör en amälan.

  • Anonym (Agera­)
    Äldre 5 Mar 12:59
    #4
    Anonym (Anmäl igen) skrev 2015-03-05 12:43:57 följande:

    Hej. Enligt socialtjänstlagen är socialarbetare tvungna att göra en utredning när dom får in en anmälan. Anmäl igen och tala om att du vet om att det går till så. Dom begår tjänstefel om dom inte gör en utredning.


    Oftast har soc ett möte och går det mötet bra så skriver dem av det och det går inte vidare-då har dem inte gjort något olagligt.
  • Anonym (soc)
    Äldre 5 Mar 13:01
    #5
    Anonym (Anmäl igen) skrev 2015-03-05 12:43:57 följande:

    Hej. Enligt socialtjänstlagen är socialarbetare tvungna att göra en utredning när dom får in en anmälan. Anmäl igen och tala om att du vet om att det går till så. Dom begår tjänstefel om dom inte gör en utredning.


    Det stämmer inte, soc måste INTE gör a en utredning vid varje anmälning.
    Fel fel fel så gör för all del inte som (Anmäl igen) säger!
  • Anonym (Anmäl igen)
    Äldre 5 Mar 13:04
    #6

    Då har jag fått lärt mig fel i min utbildning

  • Anonym (Anmäl igen)
    Äldre 5 Mar 13:09
    #7

    Jag tycker iaf att hon ska fortsätta att anmäla tills dom lyssnar och tar tag i ärendet.

  • Äldre 5 Mar 18:15
    #8

    Socialtjänstlag (2001:453)

    11 kap. 1 § Socialnämnden ska utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan, anmälan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.

    Socialtjänsten är skyldiga att utreda ifall man anmäler missförhållanden.

  • Anonym (Anmäl igen)
    Äldre 5 Mar 18:44
    #9
    Mitarashi skrev 2015-03-05 18:15:30 följande:

    Socialtjänstlag (2001:453)

    11 kap. 1 § Socialnämnden ska utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan, anmälan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.

    Socialtjänsten är skyldiga att utreda ifall man anmäler missförhållanden.


    Tack för det. Då var jag inte helt ute å cyklade som någon ovanstående påstod.
  • Anonym (soc)
    Äldre 5 Mar 18:47
    #10
    Mitarashi skrev 2015-03-05 18:15:30 följande:

    Socialtjänstlag (2001:453)

    11 kap. 1 § Socialnämnden ska utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan, anmälan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.

    Socialtjänsten är skyldiga att utreda ifall man anmäler missförhållanden.


    Skillnad på nämnden och tjänsten, just saying.

    Jag har erfarenheter inom detta och vet att jag har rätt.
    Sen kan ni googla och vinkla bäst tusan ni vill, så länge ni orkar.
Svar på tråden Flickan far illa, men socialen lyssnar inte!