• Misskittycat

    Gå ner i vikt med PCO

    Fick precis beskedet av gyn att jag har PCO. Har misstänkt ett tag och nu har jag fått det bekräftat och att jag skulle behöva gå ner i vikt. Jag har försökt gå ner i vikt länge men har väl inte gjort tillräckliga försök. 
    Kan tillägga att jag började gå upp i vikt när jag träffade min sambo för fyra år sedan. Då led jag av bulimi och hetsätning men lyckades bli fri från bulimin i alla fall. Däremot fortsatte jag äta nästan lika mycket och sköt rätt snabbt i vikt. Tippade över 100kg för två år sedan. Är idag fri från hetsätningen med tack och lov.
    Har tyvärr inga ursäkter varför jag ligger kvar här uppe mer än att jag har PCO och gillar mat lite för mycket. 

    Men det går väl att gå ner i vikt trots PCO?
    Någon som är ett solskensexempel? 
    Jag behöver lite uppmuntring nu tror jag.
    Kram på er!
  • Svar på tråden Gå ner i vikt med PCO
  • Bookworm007

    För mig har diabetesmedicinen metformin varit till stor hjälp. Läs på och prata sedan med vårdcentralen

  • Bookworm007

    Första ggn jag åt metformin gick jag ner 40 kg och var viktstabil länge efteråt. Jag fick som ett lugn i kroppen och kände inte längre samma matsug. Kilona rann av mig genom att äta 3 ggr om dan plus mellanmål. Hade en del besvär med magen, men det gick över.

  • Minza83

    Du har förmodligen pcos. Googla på det. Den bästa kosten för kvinnor med pcos brukar vara lchf! Eller ja undvika snabba kolhydrater och gluten.

  • Misskittycat

    Men metformin kan man väl inte ta om man inte har diabetes? Sambon har diabetes så jag har testat mitt blodsocker själv ofta och ligger perfekt.

    Lchf och minus gluten mat håller jag mig borta från så det är inte rätt för mig tyvärr. Men tack för tipset.

  • Mys mymla

    Som pcos så får du metformin utskrivning som viktnedgångs hjälp.

    Funkade för mig första gången men sen börja min kropp säga i från så jag fick sluta.

    Promenader Viktväktarna och simning är vad som har hjälp mig gått ner i vikt varje gång jag behövt så nu är jag på gång med det igen.

  • Misskittycat

    Men min läkare sa ingenting om PCOS eller någon riktig behandling även att vi pratade om de symptomen. Har alla på PCOS så det måste nästan vara det. Han ville sätta mig på p-piller men jag har så extremt dåliga erfarenheter av det + massor med blodproppar och liknande i släkten så jag tackade nej.

    Vet inte om det är någon idé att fråga om metformin när han inte ens sa at jag har PCOS. Åh jag är förvirrad, borde kanske ringa imorgon och be honom rabbla upp det han sa igen.

  • Bookworm007

    En vän till mig, som är läkare från ett annat europeiskt land, har berättat att man i flera länder skriver ut metformin även till överviktiga personer utan pco (-s) just för att det hjälper många att gå ner. Tycker att du ska ringa läkaren och diskutera saken.

  • Bookworm007

    En vän till mig, som är läkare från ett annat europeiskt land, har berättat att man i flera länder skriver ut metformin även till överviktiga personer utan pco (-s) just för att det hjälper många att gå ner. Tycker att du ska ringa läkaren och diskutera saken.

  • Mys mymla
    Misskittycat skrev 2015-03-05 21:51:00 följande:
    Men min läkare sa ingenting om PCOS eller någon riktig behandling även att vi pratade om de symptomen. Har alla på PCOS så det måste nästan vara det. Han ville sätta mig på p-piller men jag har så extremt dåliga erfarenheter av det + massor med blodproppar och liknande i släkten så jag tackade nej.
    Vet inte om det är någon idé att fråga om metformin när han inte ens sa at jag har PCOS. Åh jag är förvirrad, borde kanske ringa imorgon och be honom rabbla upp det han sa igen.
    jag fick mini piller, funkade inte alls jag blödde konstant hela tiden.så jag slutade.

    nu går jag ifos hos en pcos forskare på karolinska jag fick en remiss dit. där kan jag nämligen få hjälp när det är dags med barn, så som ägglossnings tabletter och dylik. 

    jag har pcos jag har aldrig haft normal mens, alltså när jag i början fick det så gick det flera månader i mellan, jag var run 21 och gått ner massor när jag fick varannan månad regelbunden mens, sen gick jag in i väggen och gick upp kilorna igen och mensen försvann så nu får jag primolut nor att äta var tredje månad så jag blöder. dock märker jag ju av ökade flytningar och värk runt äggstockarna varje månad i ungefär samma tids punkt så det kan ju vara så att jag har ägglossning utan mens..men om jag var du skulle jag rekommendera dig att be att få en remiss till en speciallist iaf. de har nämligen en bättre koll på hjälpmedel.

    metformin kan funka för viss att gå ner i vikt med! självklart men tänk på att det har med insulin att göra så din kropp kan reagera dåligt på det. jag fick tex diarrér av det och blev super dålig. så jag äter inte det något mer.

    ang vikt nergång jag tror mer på att typ börja på viktväktarna, nu vet jag inte om du har det där extrema kolhydrat och socker sug som många med pcos har. men genom att viktväktarna låter dig äta vad du vill men i rimlig mängd har det funkat för mig, jag behöver inte bli fly förbannad för att socker suget blir extremt. tex.. och man tappar ju vikten även om det är svårt och att man som pcos oftast behöver röra på sig ännu mer för att förlora vikten. 
  • Misskittycat

    Det kanske är värt då att ringa om metformin. Men föst ska jag nig i alla fall försöka gå ner i vikt på egen hand. Se hur duktig man är.

    Jag har inget speciellt sug, men som gammal hetsätare är mitt problem att om jag börjar äta så slutar jag inte. Om jag öppnar en chokladkaka så äter jag hela på en gång till exempel, samma med mat. Har inget stopp.

Svar på tråden Gå ner i vikt med PCO