• Anonym (Hjälp)

    Sökte hjälp på VC, nekades

    Jag har i flera år lidit av psykisk ohälsa.
    Jag har en tendens att stoppa huvudet i sanden och ignorera mina problem, men nu har problemen hopat sig så pass att det inte går att gömma sig längre.
    Jag har därför det senaste året mått fruktansvärt dåligt psykiskt och nu går det ut över mitt jobb.

    Jag har ingen livslust längre. Panikångest och oro, samt tårar och sömnbrist avlöser varandra.
    Däremellan funderar jag på att ta mitt liv.

    Idag sökte jag hjälp hos VC, efter att inte ha orkat gå till jobbet på hela veckan. Jag behöver hjälp. Nu.

    Kvinnan jag fick prata med sa att en sjukskrivning inte är aktuell. Inte heller medicinering. Hon anser helt enkelt inte att jag är sjuk.
    Fasta rutiner och motion skulle hjälpa mig.

    Jag påpekade att jag i alla fall behöver ett sjukintyg, för att visa min chef, då jag imorgon varit borta i 5 arbetsdagar och nu kräver de det, annars förlorar jag mitt jobb.
    Hon gick inte med på det heller. Hon kunde skriva att jag varit där, men inte att jag är sjuk, för det är jag tydligen inte.

    Vad i hela friden gör jag nu?
    Jag vet ju att jag inte mår bra. Jag vet att jag är sjuk. Jag vet att jag inte orkar med mer motgångar och att jag i samma stund som hon sa att jag inte var sjuk, funderade på det snabbaste sättet att ta mitt liv.

    Egenremiss till psyket, sa en vän. Men det hjälper ju inte mig nu. Det är ju imorgon jag förlorar mitt jobb i så fall.


    Akutinläggning på psyket, sa en annan. Men jag kommer inte att ta mitt liv. Jag är för feg. Jag vill egentligen inte. Men jag är ju inte sjuk heller. Eller?

  • Svar på tråden Sökte hjälp på VC, nekades
  • Anonym (håll ut)

    Jag förstår att du mår väldigt dåligt, men tror du att du skulle kunna gå till jobbet i morgon och stå ut för att dagen därpå ringa dig sjuk igen? Då får du ett andrum på fem dagar till. Då kan du försöka träffa en annan läkare än den du träffade sist.

  • Söder73

    Byt vårdcentral! Ring kl 8 imorgon till en annan vårdcentral och få en akuttid för sjukskrivning. Antar att det var en sjuksköterska du pratade med? Hon gjorde helt fel! Kram

  • Anonym (:))

    Se till att prata med någon annan, och om du blir sjukskriven så se om läkaren kan göra en lex maria anmälan på kvinnan...

  • malin7878

    vilket hemskt bemötande du fick. Du måste söka VC igen eller ngn annan läkare som hjälper dig. Kvinnan du pratade med ska definitivt få en anmälan på sig, det hon gjorde är grovt tjänstefel.

    lycka till och krya på dig

  • radwanska

    Berättade du för henne att du var självmordsbenägen?

  • Anonym (:))
    Anonym (inte vårdens rävgift) skrev 2015-03-05 23:19:54 följande:

    I vården hittar du inte mycket till hjälp, har varit där i omgångar men det finns däremot en ny naturmedel på marknaden.


    Googla på cbdolja, det löste min långa radda av problem med ångest depression utbrändhet självmordstankar som var nära att förverkligas.


    Försöka få hjälp via vården är ofta att försöka få omkull en vägg med en tennisboll, resultatet av "mediciner" vården erbjuder är ofta långt värre än dom ursprungliga problem.


    Googla, reagerar du lika bra på det som jag gjorde är dina problem lösta inom loppet av dagar.


     


    Eller så gör man en hälsokontroll på vc för att se om man har vitaminbrist och ändra diet eller lägga till kosttillskott om man nu har vitaminbrist, istället för att beställa grejer från nätet som man inte vet om de är godkända från livsmedelsverket eller läkemedelsverket
  • Batmamba
    Anonym (:)) skrev 2015-03-05 23:57:23 följande:

    Eller så gör man en hälsokontroll på vc för att se om man har vitaminbrist och ändra diet eller lägga till kosttillskott om man nu har vitaminbrist, istället för att beställa grejer från nätet som man inte vet om de är godkända från livsmedelsverket eller läkemedelsverket


  • Anonym (Hjälp)
    radwanska skrev 2015-03-05 23:07:18 följande:

    Berättade du för henne att du var självmordsbenägen?


    Ja. Jag ringde faktiskt upp vårdcentralen i efterhand och bad att få en ny tid med en ny läkare. Helt plötsligt ringer samma kvinna upp som skickade hem mig och vill "reda ut" det som hänt och varför jag inte är nöjd.

    "Jag tycker inte att du ska hota mig med självmord. Det är verkligen inte okej att hota mig"

    - Men du frågade ju hur jag mådde, och då svarar jag att jag vid vissa motgångar funderar på att ta mitt liv.

    "Nu hotar du ju igen."

    Jag frågade om hon skämtade, eller vad hon håller på med? Att jag söker hjälp för att jag mår dåligt, och hon sen tar det som ett hot MOT henne??

    Men nä, hon ansåg att jag var frisk och bara behövde lite motion och fasta rutiner, så skulle allt ordna sig. Det var hennes professionella åsikt efter flera års erfarenheter.

  • Anonym (hej)

    Nu blir jag upprärd

    Ring en annan vårdcentral nu

    Ring privat då?

    Ring privat vc kanske capio

    Så får inte en sjuksköterska bete sig

    Ring psykakuten nu åk ditt

  • lais

    Du kan ju gå till psykmottagningen, det behöver jurister bli inläggning men de kanske kan sjukskriva och/eller skicka remiss till HC. En remiss borde göra att det tas på allvar.

    Kan företagshälsovården vara ett alternativ? Varför blir du av med jobbet så abrupt?

  • slutaklaga

    Vi har inte alls en kollapsande sjukvård. Det vi har är en stor mängd gnällspikar som skall bli sjukskrivna för ditten och datten. Det finns absolut ingenting som talar för att TS skulle bli friskare eller ta tag i sitt liv mera om hon blev sjukskriven-
    tvärtom har man nu börjat bli mer observant på att sjukskrivning och därmed oftast isolering förvärrar depressionerna (om det nu verkligen är det TS lider av).
    TS kanske rent av skulle försöka följa sköterskans råd och motionera och skaffa sig regelbundna rutiner i stället för att sitta och skriva på FL.  

    jag fick ett stort problem i mitt liv för inte så länge sedan. Jag pratade med en läkare på VC som inledde med att säga att han kunde sjukskriva mig med start tre månade. Jag avböjde.

  • sextiotalist
    slutaklaga skrev 2015-03-06 10:15:42 följande:

    Vi har inte alls en kollapsande sjukvård. Det vi har är en stor mängd gnällspikar som skall bli sjukskrivna för ditten och datten. Det finns absolut ingenting som talar för att TS skulle bli friskare eller ta tag i sitt liv mera om hon blev sjukskriven-
    tvärtom har man nu börjat bli mer observant på att sjukskrivning och därmed oftast isolering förvärrar depressionerna (om det nu verkligen är det TS lider av).
    TS kanske rent av skulle försöka följa sköterskans råd och motionera och skaffa sig regelbundna rutiner i stället för att sitta och skriva på FL.  

    jag fick ett stort problem i mitt liv för inte så länge sedan. Jag pratade med en läkare på VC som inledde med att säga att han kunde sjukskriva mig med start tre månade. Jag avböjde.


    Ibland kan de med psykisk ohälsa behöva vara sjukskrivna för att återhämta sig. Däremot har man konstaterat att just detta fokus att återgå till arbetet har snarare sagt blivit ett hinder i tillfrisknandet för just utbrända och de med psykisk ohälsa. Försökte googla på det, men lyckades inte, men det bara för några dagar jag läste om det.
    Självklart ska inte patienten lämnas med bara en sjukskrivning, men det bemötande som ts fick är förkastligt.
  • jeanette02
    slutaklaga skrev 2015-03-06 10:15:42 följande:

    Vi har inte alls en kollapsande sjukvård. Det vi har är en stor mängd gnällspikar som skall bli sjukskrivna för ditten och datten. Det finns absolut ingenting som talar för att TS skulle bli friskare eller ta tag i sitt liv mera om hon blev sjukskriven-

    tvärtom har man nu börjat bli mer observant på att sjukskrivning och därmed oftast isolering förvärrar depressionerna (om det nu verkligen är det TS lider av).

    TS kanske rent av skulle försöka följa sköterskans råd och motionera och skaffa sig regelbundna rutiner i stället för att sitta och skriva på FL.  

    jag fick ett stort problem i mitt liv för inte så länge sedan. Jag pratade med en läkare på VC som inledde med att säga att han kunde sjukskriva mig med start tre månade. Jag avböjde.


    Du har rätt, en hel del ljuger sig blåa och får läkartider istället för de som behöver. Inte lätt att sitta heller att sitta i den rävsax som sjuksköterskor gör i det systemen när de bokar in patienter.

    Dock i ts fall tycker jag att hon borde fått något i allafall,en telefontid el en akuttid eftersom man ju riskerar att få en lucka i sjuk perioden med allt det innebär. Det är inte lätt när man inte mår bra och ska försöka kämpa sig till en tid. Mår man riktigt kasst blir ju dessa glättiga råd på telefon om promenader närmast ett hån.

    Däremot när man väl fått lite rättsida så är det ju super viktigt med motion och rutiner och allt det. Men Ts har ju ett arbete och troligtvis rutiner som automatiskt följer med det.

    Jag tycker du Ts ska ta kontakt med verksamhetschefen och förklara hur du blivit bemött.
  • Anonym (Hjälp)

    Jag motionerar mer än jag "behöver". Det enda som rensar mina tankar är att vara ute och gå. Jag går minst 2 timmar per dag. Hade jag inte haft mina promenader, så har jag ingenting. Naturen och den annalkande våren är healing.

    Rutiner har jag också, i och med att jag har ett jobb.

    Det är dock mer som krävs för att jag ska må bra, men JAG vet inte vad det skulle vara. Hade jag vetat det hade jag inte varit i den situationen jag är i. Jag förstår att det är lätt att sitta på ett forum och tycka att man ska "rycka upp sig" och sluta gnälla.


    Det hade jag mer än gärna gjort. Om det vore så enkelt.

  • Anonym (mrs H)

    Hej ts. Det bemötande du fick på VC är absolut inte OK. Och att människor som själva inte har någon som helst erfarenhet tror att man löser en depression med att "rycka" upp sig är så dumt så man blir mållös!! Helt klart är att du behöver hjälp och mitt råd är att du snarast uppsöker en psykiatrisk akut mottagning. Där får du förhoppningsvis den första hjälpen som t.ex. sjukskrivning men de hjälper dig även med att remittera dig till en lämplig öppenmottagning som kan hjälper dig vidare så att du får det stödet du behöver för att komma ur ditt mående. Många människor tror att man blir inlagd när man går till en akutmottagning men sanningen är att det är mycket svårt att bli inlagd då vårdplatserna är så få. Lycka till!

Svar på tråden Sökte hjälp på VC, nekades