• Sol och Måne

    Hjälp med val av hundras

    Vi funderar på att utöka familjen med en hund. Tycker dock att det är jättesvårt att veta vilken hundras vi borde satsa på. Läser och läser men blir inte så mycket klokare och känner att vi behöver lite goda råd/förslag. Hunden ska leva med fyra barn, varav två under 3 år. Jag tycker därför att de allra minsta hundarna går bort då jag är lite rädd för att det finns risk för skador bland springande barn som ramlar eller kastar stora bollar tokigt eller så. Eftersom vi tycker att det är hela familjens hund så vill vi gärna att de större barnen ska kunna hjälpa till med promenader om något år (de fyller 8 och 10 i år). Hunden bör därför inte vara för stor och svårhanterlig. Då vår lilla pojke har epilepsi vore det ett plus med en lyhörd hund som kan påkalla uppmärksamhet om ett anfall kommer (det är dock bara ett plus och hunden ska inte användas som servicehund). Har ni något förslag på en hundras som vi borde kolla närmare på..?

  • Svar på tråden Hjälp med val av hundras
  • Daena

    Tollare - snäll familjehund i rätt storlek, gillar aktiviteter används även som servicehund.
    Tänker för övrigt skaffa en själv när brnen blir några år äldre

  • Missma01

    Jag vet att pedegree har hundtest där man får fylla i kvalifikationer man önskar t.ex hur mycket motions man vill att hunden ska kräva, hur mycket pälsvård osv. Tycker dock att du ska tänka på att som hundägare har du strikt hundägaransvar, vilket innebär att all skada din hund gör är du 100% ansvarig för, även om det inte är ditt fel att det orsakades. Därför bör du tänka både en och två gånger innan du låter en 8 och 10 åring gå promenader med hunden, ensam dvs.
    Annars lycka till, hundar är underbara sällskap och man skapar verkligen en personlig kontakt till dem. :)

  • Systeryster87

    Labrador tror jag skulle passa, jag skaffade min första för 3år sedan.

    Fantastisk hund, lyhörd, arbetsvillig, fantastisk av och på knapp, han är jätte bra med barn. Alla hundar är såklart olika och det är mycket jobb som måste läggas ner på träning.

  • Sol och Måne

    Tack för tipsen, ska kolla lite mer på tollare och labrador !

    Barnen ska alltså inte gå ut själva med hunden NU utan om något år, dvs runt 12 års ålder kanske och när vi känner att vi kan lägga det ansvaret på dem. Tänker absolut på ägaransvaret. Och föräldraansvaret .

  • Emyricon

    Mini Aussie! (miniature australien shepherd - har alternativt bytt namn till miniature american shepherd)
    Ej godkänd ras i sverige än, men helt fantastisk hund i lagom format. Du får en hund som är 40 - 45 i manken, väger under 20 kg, är extremt lättlärd och väldigt lyhörd för sinnesstämningar och förändringar hos personer. 
    Den passar prefekt i agility, freestyle, spår, lydnad - bra allround hund. Den kräver sin dagliga dos av motion och stimulans men det gör alla hundar och den är inte värre än till exempel tollaren :) 

    Jag känner en man med en son som har grov adhd, deras mini aussie är extremt lugn kring sonen, ligger stilla och avslappnat hos grabben och "tar hand" om honom. 

    När det kommer till på och av knapp, den är inte tydlig hos någon hund. Den måste tränas in på alla raser. 

  • Inofftjej

    Collie kanske? De jag träffat har varit fantastiska och harmoniska familjehundar. 

  • Axo

    Vad kan ni ge en hund? Hur mycket tid på motion och aktivering varje dag? Är ni intresserade av någon av alla hundsporter? Kanske barnen vill gå agility?

    Fundera lite på detta. En tollare går bort i mina ögon då det är en aktiv jakthund som kräver mycket och som ganska ofta kan vara lite reserverade och nervösa, alltså inte jättebra i en småbarnsfamilj.

    Labrador/golden är en bra hund, se bara till att välja linjerna rätt så ni inte får en som är jaktavlad.

    En annan ras ni kan kolla på är lagotto, en smidig, mellanstor hund som hänger med på det mesta och som inte fäller. Annars kanske någon av pudlarna kan locka? Klipper man ner dem så är det inte särskilt mycket pälsvård.

  • Abbe83

    Förslag: Golden Retriver, Eurasier, Cavalier King charles Spaniel. 

  • Axo

    Just det!

    Gå in på skk och deras köpa hund sida så hittar du mycket info där!

Svar på tråden Hjälp med val av hundras