• Äldre 5 Mar 16:37
    1386 visningar
    6 svar
    6
    1386

    Kan vi ta lån på något sätt?

    Hej! Min sambo har fast anställning med ca 30.000 i månaden. Jag pluggar på 100 procent och får mammapenning då jag är mammaledig. Vi har två barn.
    Men vi har två problem, det första är att vi inte har någon handpenning och det andra är att min sambo har en anmärkning hos kronofogden som är kvar i två år till, bara en slarvig miss som han fick när han glömde betala tv-räkningen.
    Hur som helst, finns det nån bank som nu tror skulle låna ut ca 2,3 miljoner och som även kan låna ut till handpenningen?

  • Svar på tråden Kan vi ta lån på något sätt?
  • Äldre 5 Mar 17:04
    #1

    Nej, ni får vänta.

    Bet.anmärkning får man inte av lite slarv.... man får flera bet.påminnelser först.

  • Äldre 5 Mar 18:03
    #2

    Under tiden ni väntar kan ni dessutom spara ihop till handpenning så ser det bättre ut hos banken,

  • Äldre 5 Mar 23:06
    #3

    Tror det är väldigt osannolikt.

    Har ni någonting alls sparat så att ni iaf har en liten del av kontantinsatsen? Om inte, varför har ni inte kunnat spara något? Hur tänker ni att ni ska kunna klara ett så stort lån vid en eventuell räntehöjning om ni inte har kunnat spara något i nuläget?

    Jag vet att jag låter kritisk, men det är frågor som jag tycker är viktiga att ställa till sig själv innan man drar på sig ett par miljoner i lån.

  • Äldre 5 Mar 23:18
    #4

    Nej, vi var två personer medheltidslön på tillsammans ca 55 000 om året. Vi fick lånelöfte (hos den genrösaste banken) på 2,2 miljoner. Då kunde vi lägga 10% själva kontant.
    Så jag tror det är helt uteslutet. T o m de banker som kan tänka sig att låna ut till handpenning kräver att man lägger 5% själv.

    Sedan undrar jag också hur ni tänker att ni ska klara av det lånet? Lånet till handpenningen skulle bli ett rät dyrt lån.
    Vi har lån på 1,5 miljon (la 15% själva så inget blanco med högre ränta till handpenningen) och jag tycker det är precis lagom med våra inkomster, utan att vi har massor med pengar över. Men vi skulle klara av om t ex någon av oss blev arbetslös en period.

  • Scoops
    Äldre 5 Mar 23:57
    #5

    Vi är två vuxna där jag arbetar heltid och fästmannen jobbar deltid +studerar heltid. Vi får ut kring 30k nånting och fick nyss lånelöfte på 4,2 Miljoner (Då har vi ingen handpenning heller utan det var 2 lån sammanlagda). Vi har inga anmärkningar och handlar aldrig på kredit, så inga kreditupplysningar har gjorts förutom den banken gjorde (sånt kan också påverka har jag hört).

    Tror ni får vänta tills anmärkningen är borta. Den väger nog tyngst i sammanhanget..

  • Scoops
    Äldre 5 Mar 23:58
    #6

    Alltså 30k/månad. Ca 400k/året.

Svar på tråden Kan vi ta lån på något sätt?