• Äldre 5 Mar 17:43
    3247 visningar
    27 svar
    27
    3247

    Studerande 23 år och vill ha bebis

    Hej! Jo jag och min sambo (mest min sambo) vill gärna ha barn. Jag har alltid tänkt att jag ska ha barn runt 25 för att jag vill vara lagom ung första gången jag får barn, min mamma var 23 som mig när hon blev gravid och det gick ju bra för mina föräldrar..de bor fortfarande ihop och har 4 barn nu senaste för tre år sedan. 

    Jag som person är alltid lite orolig och vill helst ha allt klappat och klart. Det mest ultimata enligt många är ju "studera, karriär och SEN barn". Men om jag ska utgå från det kommer jag var ca 28 år om allt går som det ska direkt, vilket inte heller är säkert. Jag är studerande och har ett extra jobb. Min sambo är fast anställd och har en inkomst på ca 20.000-25.000 beroende på hur mycket han jobbar. Jag har jobbat lite innan jag började plugga så min fp kommer vara ca 6000. Inte jätte mycket. Vi har utgifter varje månad på ca 10.000. Tror ni att vår ekonomi funkar? Förstår ju att vi inte kan leva jätte "glassigt", men vill inte heller vända på varenda krona. Min sambo är mer "vi har pengar, det fixar vi" 

    Min plan är isåfall att bli gravid, gå 8 månader i skolan sen pausa vara föräldrar ledig i 1 år och sedan börja plugga igen, kommer då ha min praktik antagligen. Vad har ni för erfarenheter? Funkar det bra att bli gravid nu när jag är 23,24 plugga och sedan fortsätta, eller är det idiotiskt och jag borde plugga färdigt?

    Ursäkta för långt rörigt inlägg. Men vet inte vem jag ska ventilera detta med. 

  • Svar på tråden Studerande 23 år och vill ha bebis
  • Äldre 5 Mar 17:45
    #1

    Börja med att spara pengar, det är alltid bra. Hur många år har du pluggat?

  • Äldre 5 Mar 17:51
    #2

    Vi har sparat! Har ca. 130.000 sparat i fonder och sparkonton. Har lite mindre än halva utbildningen kvar så 1.5 år 

  • Äldre 5 Mar 17:54
    #3

    Då hade jag pluggat klart och börjat försöka när jag fick examen. Det kan vara jobbigt att gå tillbaka.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 5 Mar 17:55
    #4

    jag hade flera som vart gravida mitt sista år, och de studerade trots att de var hemma med sina barn också.

  • Äldre 5 Mar 17:58
    #5

    Kör på tycker jag :) Vi pluggar båda två, jag är dock tjänstledig från ett fast jobb. Vi håller på att försöka nu och känner att för vår del passar det aldrig "bra" med barn! Efter att vi har pluggat klart vill en ju gärna komma in arbetsmarknaden, komma in i ett nytt jobb och så. Vill ni ha barn nu så kör! Jag tänker att det finns många fördelar med att plugga och ha bebis, mer tid hemma även när en inte är föräldraledig och ofta ett flexibelt schema.

  • Äldre 5 Mar 18:03
    #6

    till pocatello: Ja men precis så känner jag med. Om jag väntar till jag är färdig utbildad vill man satsa på karriären och då passar det INTE med bebis. Jag tänker ju mig min utbildning som ett heltidsjobb så likaväl som jag tar ledigt från jobb kan jag ta ledigt från min utbildning ett år för att sedan sätta igång igen. Tror man är mer effektiv med när man fått bebis, man vet att när barnet är på dagis har man de timmarna på sig att studera. Men ni har inte bebis än utan ni ska börja försöka? :) 

  • Äldre 5 Mar 18:31
    #7

    Vi var i ungefär samma situation som er när vi fick vårt första barn. Då var jag 25 och hade fast jobb, medan frugan pluggade. Fungerade hur bra som helst för oss. Nu har frugan pluggat klart och fått fast jobb hon med och tvåan är på gång...

    Vill man så går det bra, men räkna inte med någon jorden-runt-kryssning förrän du pluggat klart :P

  • Äldre 5 Mar 18:32
    #8

    22 var hon...

  • Äldre 5 Mar 18:34
    #9

    Hej lostinspace. Vad skönt att det gick så bra med allt, och att man inte behöver ta det i ordningen "plugga karriär och sen barn" knivig situation speciellt för oss tjejer som vill ha karriär men också bebis hyfsat tidigt. Haha nej blir ingen jorden-runt-resa på några år och isåfall blir det med barn :)

  • Äldre 5 Mar 18:39
    #10

    Precis, vi har ingen bebis än men har börjat försöka. Jag räknar med att vi får leva lite snålt några år men det gör inte jättemycket faktiskt. Det finns familjer som får barn i mycket värre situationer och klarar sig bra ändå!

Svar på tråden Studerande 23 år och vill ha bebis