• Tussanb123

    Sertralin

    Hej! Fler som nyligen börjat äta sertralin? Jag har ätit ca 2,5 vecka och har inte fått effekt än. Endast mer ångest:( vi kanske kan följas åt och peppa varandra.

  • Svar på tråden Sertralin
  • Långbenopluto

    Det tar tid att komma upp i dos, och må dåligt i början gör alla. Fick du ingen info om det? 

    Be om nåt lugnande medel om det blir för jobbigt.

  • Tussanb123

    Hej! Tack för svar. Jo jag fick veta att det tar ett par veckor och att 99% av alla känner sig bättre vecka 3. Och då jag är i slutet av vecka 3 så känner jag mig lite lurad:( men det är väl såklart individuellt. Har du egna erfarenheter av sertralin. När vände det för dig? Någon annan som nyligen börjat äta? kanske vi kan peppa varandra?

  • Långbenopluto
    Tussanb123 skrev 2015-03-05 19:51:07 följande:

    Hej! Tack för svar. Jo jag fick veta att det tar ett par veckor och att 99% av alla känner sig bättre vecka 3. Och då jag är i slutet av vecka 3 så känner jag mig lite lurad:( men det är väl såklart individuellt. Har du egna erfarenheter av sertralin. När vände det för dig? Någon annan som nyligen börjat äta? kanske vi kan peppa varandra?


    Du behöver säkert höja dosen. Vad har du för dos nu?
  • Tussanb123

    Jag åt 25 mg en vecka och nu 50 mg i snart 2 veckor. Var hos läkaren idag och hon tyckte vi skulle vänta med att höja.. Trodde jag skulle få ännu värre biverkningar då. Vad tror du?

  • Brunflotjejen

    Jag började den 1 december med 25 mg och har sakta men säkert trappat upp och landade på nuvarande dos, 100 mg, i slutet på januari.

    Jag har sen några veckor känt en förbättring, det tar tid och jag är övertygad om att det kommer att bli bättre om ytterligare några veckor/månader.

    Medicin var min räddning även om det var tufft första månaden med ökade besvär och ruggig ångest....

  • Tussanb123

    Tack för svar. Så då började du få effekt efter 1 månad då? Minskad ångest? Jag mår av någon anledning bättre på kvällen än på morgonen. Morgonen är värst. Känner du igen det?

  • Anneulrica

    Jag började för ca 2 mån sedan. Mådde dåligt första två veckorna - illamående, yr, trött, snurrig. Men sen vände det sakta och har blivit bättre och bättre. Min tidigare dagliga hemska ångest har försvunnit helt och sociala fobin blivit aningen bättre. Bara det är fantastiskt :) Fast jag känner mig fortfarande deprimerad- men slipper iaf dagliga gråtattacker ;). Tror du får ge det lite tid. Kanske du ska testa någon annan tablett.. En del passar bättre med andra sorter tror jag.

  • Tussanb123

    Tack för Svar! Skönt att du mår bättre:) hade du inte mer ångest de första veckorna? Vad äter du för dos?

    Jag åt setralin för ca 3 år sedan men minns inte när jag började må bättre.. Minns dock att det var betydligt bättre efter jag höjde dosen till 100mg.

    Ska träffa läkaren på onsdag nästa vecka och antar att han höjer dosen då..

  • Anneulrica

    Nej min ångest trappades långsamt ner på några dagar redan i början. Så ångesten ökade inte för min del. Men det ska tydligen vara rätt vanligt att man mår sämre i sin ångest den första tiden. Jag började på 25 mg och ökade till 50, 75 och går nu på 100 mg. Hoppas du också mår bättre snart :)

Svar på tråden Sertralin