• guldfis

    Tips/råd Alanya, Turkiet

    Jag och min pojkvän (båda 17 år) bokade igår en resa till Alanya i Augusti. Eftersom att jag tycker att detta ska bli så roligt och mysigt, har jag självklart redan börjat kika på saker att göra under vår vecka där nere. Jag skulle vara hjärtligt tacksam över tips på saker vi kan hitta på där nere, som passar ett ungt par. Festande och liknande är ingenting för oss, utan vi vill hitta på saker och göra det hela till en riktigt fin semester av upplevelser och äventyr! Vid tips från personer som nyligen varit där, skulle jag även vilja veta priser så vi har ett hum om vad saker och ting kommer att kosta.

    Vad jag nu vet att vi vill/ska göra är en båttur på ett "piratskepp", vet någon ungefärligt pris på detta? Undrar också vad en middag och några timmar på något spa ligger på i pris, samt någon bra restaurang/något bra spa.

    Om någon har bott på Beach Club Doganay tar jag även gärna emot tips/erfarenheter och liknande om detta.

    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Tips/råd Alanya, Turkiet
  • Pluten

    Hej, kan redan nu förvarnat er om Beach club dgnay, vidrigaste hotellet jag vart på... Var där med släkten för några år sedan, 9 av 9 personer vart magsjuka samt hörde man grannar ligga och spy samtidigt. Trevlig resa

  • adwise
    Vädret i Alanya
    Alanya har ett typiskt Medelhavsklimat med långa varma somrar och korta milda vintrar.
    Högsäsong infaller under sommarmånaderna och då befolkas Alanya av turister från hela Europa. Medeltemperaturen i juni ligger runt 28 grader på dagtid, för att stiga till ca 31 grader i juli och augusti. Dessa månader räknas även som högsommar och dagtid kan temperaturen periodvis stiga så mycket som upp till 45 grader. Nattetid är det dock lite svalare och under sommaren kan man räkna med att temperaturen sjunker ca 10 grader under natten.
    Behagligast är att besöka Alanya under våren och hösten då medeltemperaturen ligger runt 20-25 grader, vilket passar oss svenska bättre. Hur varmt det är beror lite hur tidigt eller sent på året man åker, men Alanya blir aldrig riktigt kallt. Temperaturen i Alanya går sällan under 15-17 grader och staden är därför öppen för turism året om.
    /väderkarta.se
Svar på tråden Tips/råd Alanya, Turkiet