• Anonym (Mia)

    Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

    Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

    Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

    Vill gärna ha någon typ av källa.

  • Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Anonym (Sugar)

    Källa på vad? Man kan inte tvinga en förälder att ta hand om sina barn.

    Finns där verkligen inte någon? Kompis, granne, släkting?

  • Gnuborg

    Men herre Gud. Pappan måste väl kunna ställa upp även om det inte är hans vecka? Eller tycker han barnen ska sova på gatan?

  • jenny99

    Vill inte pappan ha dem måste du ordna barnvakt.Man kan inte tvinga någon.

  • Anonym (anonym xxx)

    Man kan inte tvinga pappan i detta läget, men varje sunt funtad människa skulle ju inte låta sina barn sova på gatan. Pappan borde ju helt naturligt ta hand om sina barn när du är inlagd på sjukhus....

  • Anonym (#####)

    Har ni något domstolsbeslut på hur boendet ska vara fördelat mellan er, alltså byterdagar och intervaller etc?

    Annars är det precis lika mycket hans ansvar som ditt att se till att barnen har någon som tar hand om dem. Om han vägrar ta dem extra och du inte finns tillgänglig så får han ordna det.

  • Anonym (molly)

    Det är ju föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn, främst då den som ska ha dem dvs du. Om du inte har tillgång till någon som skulle kunna ta barnen är det självklart han som måste ta dem.

    Varför sätter han sig på tvären om du är så sjuk att du ligger inne?

    Hur skulle du löst det om du haft dem och han inte fanns tillgänglig?

    Hoppas att du kryar på dig och att problemet löser sig.!

  • Anonym (föräldraskap är livslångt)

    Han borde göra det för sina barn, inte för dig men för era barn. Självklart vill de helst vara med pappa om mamma är sjuk. Bara ursäkten att det inte är hans vecka räcker inte. Vad har han för verklig ursäkt.

  • Smulu

    Ligger du inlagd på sjukhus och inte kan ta dig därifrån och hämta barnen så finns det ju bara två alternativ.

    1 pappan eller

    2 socialtjänsten och jourfamilj.

Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?