• Anonym (Brott­soffre­t)
    Äldre 5 Mar 19:16
    535 visningar
    4 svar
    4
    535

    Skulduppgifter från brottsoffer?

    För nåt år sen blev jag utsatt för våld och hot. Rättegången slutade med att jag skulle få skadestånd på ett X antal tusen. Har fortfarande inte fått dom pengarna efter 3 år, men igår fick jag hem ett papper från en "god man" till han som misshandlat mig där de vill ha "skulduppgifter" då de ska ha koll över hans ekonomi. De kräver uppgifter om skuldens nuvarande storlek med ränta, räntesats, uppgifter om när "skulden uppstod/det ursprungliga lånet togs", "Lånets storlek från början", företagets organisationsnummer, skuldens ärendenummer, solidarisk betalningsansvarig och något om borgen/pant/säkerhet.


    Har uppgifter till någon person på kommunen där han bor, men personen har inte svarat i telefon och inte heller har jag fått svar på mejl. Är det min uppgift att ge dessa uppgifter? Jag menar, det är ett skadestånd som ligger hos kronofogden?

    Nån som vet? Obestämd

  • Svar på tråden Skulduppgifter från brottsoffer?
  • Äldre 5 Mar 20:43
    #1

    Har du inte fått någon information från kronofogden redan? Jag är inte så insatt i vad som gäller men jag blev utsatt för ett rån på min arbetsplats för 5 år sen och han blev dömd att betala skadestånd. Han betalade inte så jag skickade en kopia på domen till kronofogden. Jag fick brev från kronofogden varje år med hans uppgifter och att han inte hade några pengar. Förra månaden kom en liten utbetalning för första gången.

  • Äldre 5 Mar 20:44
    #2

    Oj glömde säga, jag hade inte skickat några uppgifter innan jag dubbelkollat med kronofogden.

  • Anonym (ö)
    Äldre 5 Mar 21:37
    #3

    Ni vet väl att ni kan vända er till Brottsofferfonden och ev få ut ert skadestånd den vägen så tar de över skulden och driver in den.

    Du har ingen skyldighet att svara på förfrågan du fått. Den dömde kan ju helt enkelt lämna domen till den gode mannen som då ser hur stor skulden är. Men om det är så att det nu finns en god man som försöker reda ut den dömdes ekonomiska situation och därmed tänker börja betala av på skulden så kan det ju vara i ditt intresse att svara.

    Ligger skulden hos Kronofogden? I så fall kan du ju bara hänvisa den gode mannen dit och slipper då även ha med god man eller dömd att göra om/när de börjar betala.

  • Anonym (Brott­soffre­t) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 09:52
    #4

    Ja, alltså det ligger hos kronofogden redan. Papprena kom från hans god man som ville ha uppgifter. Men jag mejlade och skrev att alla uppgfter finns hos kronofogden och bad dom kontakta mig om de behövde nån annan info.

Svar på tråden Skulduppgifter från brottsoffer?