• Anonym (Jag)
    Äldre 5 Mar 19:55
    20835 visningar
    140 svar
    140
    20835

    Är jag verkligen skyldig mina svärföräldrar ett tack...?

    Hej på er! Jag tillhör skalan som inte har den bästa kontakten med mina svärföräldrar. Vi kan umgås och vara artiga, men vi går inte och tar en spontan fika på tu man hand jag och svärmor precis ;) Hursomhelst! Vi är mitt uppe i ett bygge i huset. Svärföräldrarna är ganska rika. Vi har haft lite skulder hängandes över oss pga bygget, och och min sambos syskon har också haft en del utgifter och kommande, så därför fick alla syskonen ett rejält förskott på sitt arv av sina föräldrar. Min sambo valde ju att betala av skulder med det arvet så vår ekonomi är ju bättre. Men sen så fick min sambo även ett lån av sina föräldrar för att kunna lösa någon skuld till och till bygget, och det lånet betalar ju vi av räntefritt (vi har gemensam ekonomi). Till frågan: Arvet är en grej och min sambo valde själv hur han ville spendera det, jag hade inte ifrågasatt om han velat göra annat med pengarna. Det är HANS pengar/arv och val. Lånet däremot... Ja det var ju snällt av dem, vi slipper dyra räntekostnader mm, MEN, jag var inte ens delaktig i lånet eller villkor och vad som bestämdes. Jag har inte efterfrågat ett lån och inte heller sambon, de erbjöd sig. Och jag var inte "inbjuden" till detta möte när de gick igenom betalningsplan etc och lånesumma mm. Min sambo förvaltar dessutom dessa pengar. Så... Är jag skyldig dem ett tack?! Det är ju som sagt snällt och skönt för oss att bli av med flera tusen i räntekostnader, men jag har inte alls varit delaktig/inbjuden i några beslut överhuvudtaget! Hur hade ni känt/reagerat?

  • Svar på tråden Är jag verkligen skyldig mina svärföräldrar ett tack...?
  • Äldre 5 Mar 19:58
    #1
    -1 +2

    Nej det är han ska tacka sina föräldrar.

  • Anonym (Dixie­)
    Äldre 5 Mar 19:59
    #2

    Är det jobbigt att tacka dom, tycker du? Det gynnar väl hela er familj att de hjälper er. 

  • Äldre 5 Mar 19:59
    #3

    Låt din sambo stå för tacksamheten och håll dig i bakgrunden.

  • Äldre 5 Mar 20:01
    #4

    Varför skulle du inte vilja tacka dem? Att de ger ett räntefritt lån är väl fantastiskt för er båda. Menar du att att du har svårt för att uttrycka orden tack eller menar du att du ska känna dig tacksam? Varför tar det emot?

  • Anonym (Tack)
    Äldre 5 Mar 20:01
    #5
    +1

    Jag hade absolut tackat för hjälpen med lånet, men inte förskottet på arvet då det är till din man.

    Man kan vinna mer än man tror på att vara lite trevlig även mot svärföräldrar

  • Scoops
    Äldre 5 Mar 20:07
    #6

    Jag förstår inte hur du kan känna att det inte har med dig att göra liksom... pratade inte du och din man om lånet innan han+föräldrarna tog det? Ett tack kostar inte så mycket, jag hade tackat oavsett.

  • Äldre 5 Mar 20:18
    #7

    Ett tack är väl lätt att säga - särskilt som dessa pengar har underlättat för er!
    Jag förstår inte varför du inte skulle kunna säga tack? 

  • Äldre 5 Mar 20:20
    #8

    Å andra sidan, ingen tjänar på att vara på kant med någon och it takes two to tango. Jag vet att man inte vill krypa, men man kan u bjuda till lite också. Vem vet, det kanske blir trevligt framåt?

  • Äldre 5 Mar 20:22
    #9
    +3

    Det är vanligt folkvett att tacka, oavsett om man inte kommer överens.....

  • nozpa
    Äldre 5 Mar 20:23
    #10

    Har dom ifrågasatt att du inte tackat? Låter konstigt att din man, utan ditt godkännande lånar pengar av sina föräldrar. Var det inte så han gjorde så bör du ju såklart påpeka att det underlättar enormt för er.

Svar på tråden Är jag verkligen skyldig mina svärföräldrar ett tack...?