• Äldre 5 Mar 21:50
    1351 visningar
    2 svar
    2
    1351

    Ha norsk mammapermisjon i Sverige

    Jag har bott i Norge i fyra år. Till hösten ska vi eventuellt flytta till sverige pga att killen kanske får jobb där. Det vet vi om några månader. Tanken är då att vi ska flytta tillbaka till sverige för gott.


    Mina funderingar är....


    Är det smartast att föda i  norge och sedan flytta till sverige? Läst att det kan vara krångligt att göra upp om vilket land som "ska betala" förlossningen? För min del spelar det ingen roll, men jag föder gärna här i norge då det är ett stort och bra sjukhus här och man känner sig trygg och hemma här just nu.


     


    Hur lever man i sverige sen? Jag har ju "utvandrat" till norge och finns väl inte kvar i några svenska system med persnnr osv. Om jag "flyttar tillbaka" till sverige (pappersmässigt), mister jag mammadagar då? Eller är det några andra nackdelar med det? Det är väl ingen vits att säga upp sig från sitt norska arbete under mammaledigheten, för den grundar väl även för semesterdagar och så vidare?


    Men säg att jag fortfarande är skriven i norge under mammaledigheten, kan jag då få all vård jag ev behöver, ungen få alla sprutor och kontroller den behöver i sverige då? Och hur blir det med personnummer för barnet? Föds det i norge så får den väl automatiskt norskt personnummer, som man sen får ändra när vi kommer till sverige?


    Tanken är ju då såklart att skriva över mig fullt efter mammaledigheten tillbaka till sverige.


     


    Ja, jätteluddigt är det. Hoppas någon förstår och kanske kan hjälpa mig klura ut några frågor iaf.

  • Svar på tråden Ha norsk mammapermisjon i Sverige
  • Äldre 20 Apr 18:36
    #1

    Hej,
    har du fått svar på dessa frågor någon annanstans?
    Jag och min man vill också flytta till Sverige, men jag vet inte vad som sker med mammapengarna och inte heller hur det blir sen efter permisjonen... Om man går 3 månader utan lön eftersom man sagt upp sig eller hur det blir.

    Om du fått svar blir jag väldigt glad av att höra dem :)

  • Äldre 20 Apr 18:39
    #2

    Det jag har hört av andra men inte fått bekräftat är att om man säger upp sig när det är tre månader kvar av mammapermisjonen, och på så vis alltså slutar när mammapermen är slut, då kan man också skriva över sig i Sverige när den norska permisjonen är slut. Då ska man få fler dagar i Sverige eftersom föräldrarledigheten är längre där.

    Jag vill egentligen skriva över mig på en gång för att få vård och rätt att söka förskola och sånt för sonen (som kommer i juli).

    Men ingen verkar ju kunna svara på frågor om vad som är bäst.

Svar på tråden Ha norsk mammapermisjon i Sverige