• Anonym (Hur gör man?)

    Hur tusan krystar man?

    Hej hej!
    Ska föda barn om 7 veckor och har sett på massa förlossningsvideor m.m. Jag hör ju att dom säger att man ska krysta när värkarna kommer. Men vad tusan är det, hur gör man? Har hört att dom säger att man ska trycka på som att man bajsar. Men är det inte mer likt som när man försöker få ut sperman ur musen för att slippa få satsen i trosorna? Om ni förstår hur jag menar ;) jag menar det är ju helt olika sätt att pressa på, om man bajsar eller om man försöker trycka ut sperman. Sorry för märkligt inlägg, men vet ju inte vad krysta är för något :P

  • Svar på tråden Hur tusan krystar man?
  • Flickan och kråkan

    Du kommer att bli helt viss om detta när det är dags. Går liksom inte att direkt göra fel....förutom att trycka på för mycket eller framför allt vid fel tidpunkt. Viktigt att lyssna på sin BM. Det är enorma krafter i görningen som inkluderar hela underlivet. Därför vanligt att bajsa på sig i samma veva.

  • Anonym (S)

    Alla barnmorskor säger "som när man bajsar". Anna Wahlgren beskriver lite hur i början av barnaboken att man istället tanker sig att man blåser ut ett ljus och fortsätter blåsa ut. Typ. Jag ska själv föda första gången om några månader, ingen egen erfarenhet

  • Skumbollen

    Helt riktigt, för mig var det inte alls som att bajsa, det ledde bara till ineffektivt krystande för min del. Mer som att försöka få ur en tampong utan att dra i snöret eller så som du beskriver. Sen är ju kroppen så fantastisk att den gör mycket själv, lite som att hicka, det går liksom inte att låta bli :) lycka till!

  • CissiJissi

    Hmm.. Jag förstod liknelsen men tycker själv att man "krystar" på samma sätt båda gångerna så jag förstod inte vad du menar är skillnad!:)

  • Anonym (Hur gör man?)
    Skumbollen skrev 2015-03-05 22:16:45 följande:

    Helt riktigt, för mig var det inte alls som att bajsa, det ledde bara till ineffektivt krystande för min del. Mer som att försöka få ur en tampong utan att dra i snöret eller så som du beskriver. Sen är ju kroppen så fantastisk att den gör mycket själv, lite som att hicka, det går liksom inte att låta bli :) lycka till!


    Då har jag fattat rätt hur man gör, hehe ;)
  • Anonym (E)

    Det kommer helt av sig själv (helst).
    Du kan inte låta bli. Hela din kropp vill driva ut barnet med krystvärkar och du kan inte låta bli att hjälpa till. 
    Jag vet inte hur man gör nuförtiden, men jag fick lavemang innan förlossningen. Så behöver man åtminstone inte bekymra sig för det!

  • Anonym (Hur gör man?)
    CissiJissi skrev 2015-03-05 22:18:27 följande:

    Hmm.. Jag förstod liknelsen men tycker själv att man "krystar" på samma sätt båda gångerna så jag förstod inte vad du menar är skillnad!:)


    Nej det tycker jag verkligen inte att man gör... Jag skulle kunna vara jättebajsnödig och ändå "trycka ut sperman eller en tampong" utan att bajsa, på samma sätt som jag inte får ut sperma eller tampong när jag bajsar, inte alla lika effektivt iaf :D
  • Flickan och kråkan
    Anonym (E) skrev 2015-03-05 22:21:51 följande:

    Det kommer helt av sig själv (helst).

    Du kan inte låta bli. Hela din kropp vill driva ut barnet med krystvärkar och du kan inte låta bli att hjälpa till. 

    Jag vet inte hur man gör nuförtiden, men jag fick lavemang innan förlossningen. Så behöver man åtminstone inte bekymra sig för det!


    Man får lavemang om man önskar. Nu sist med vår trea gick det så fort att det inte ens var att tänka på. Hann aldrig ens undersökas, bara in och krysta.
  • CissiJissi
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2015-03-05 22:22:53 följande:

    Nej det tycker jag verkligen inte att man gör... Jag skulle kunna vara jättebajsnödig och ändå "trycka ut sperman eller en tampong" utan att bajsa, på samma sätt som jag inte får ut sperma eller tampong när jag bajsar, inte alla lika effektivt iaf :D


    Hahaha! Va?? Känns så orättvist att du besitter såna superkrafter och allt jag kan är bajskrysta??? Hahahah ajja, du kanske får mycket mindre ont i rompan än jag fick då, det var något som störde mig när jag skulle föda, hade det inte gjort ont i rumpan hade allt varit väl!!:p
  • Anonym (Hur gör man?)
    CissiJissi skrev 2015-03-05 22:30:44 följande:
    Hahaha! Va?? Känns så orättvist att du besitter såna superkrafter och allt jag kan är bajskrysta??? Hahahah ajja, du kanske får mycket mindre ont i rompan än jag fick då, det var något som störde mig när jag skulle föda, hade det inte gjort ont i rumpan hade allt varit väl!!:p
    Hahaha! Ärligt talat så har jag övat en del på det där med sperman. Jag och min man är friluftsmänniskor och gillar att vara ute i naturen, och vi gillar att ha sex. Men ... Jag gillar inte att bajsa i naturen. Så har liksom kommit naturligt att jag velat få ut sperman... BARA SPERMAN. Om du förstår... Hahaha! Men däremot vet jag ju inte om det är så man krystar när man ska föda ;)
  • Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (E) skrev 2015-03-05 22:21:51 följande:

    Det kommer helt av sig själv (helst).
    Du kan inte låta bli. Hela din kropp vill driva ut barnet med krystvärkar och du kan inte låta bli att hjälpa till. 
    Jag vet inte hur man gör nuförtiden, men jag fick lavemang innan förlossningen. Så behöver man åtminstone inte bekymra sig för det!


    Vad bra att det kommer av sig självt. För jag fattar verkligen inte grejen :)
  • Batmamba

    Du kommer att få hjälp med det om du inte känner själv hur du ska göra - vilket nog de flesta gör.

    Jag är en av dem som inte tycker att det är som att bajsa. Dels använder jag nog inte samma muskler, dels använder jag fler muskler när jag föder barn. När jag försöker återskapa rörelsen använder jag även övre bukmuskulaturen. Det gör jag inte när jag går på toa.

    Jag har dock fött ett av mina barn helt utan att krysta medvetet. Allt gick automatiskt. Jag hade "bara" att hänga med i svängarna och hålla ut.

  • Anonym (Fött 4 barn.)

    Din kropp kommer berätta för dig hur du ska göra. Det går inte att missa krystvärkarna. Och jo det känns som man är JÄVLIGT skitnödig och måste skita NU!!! Oavsett. Går inte att stå emot. Man bara MÅSTE krysta.

  • Batmamba
    Anonym (Fött 4 barn.) skrev 2015-03-06 06:21:20 följande:

    Din kropp kommer berätta för dig hur du ska göra. Det går inte att missa krystvärkarna. Och jo det känns som man är JÄVLIGT skitnödig och måste skita NU!!! Oavsett. Går inte att stå emot. Man bara MÅSTE krysta.


    De flesta verkar känna krystvärkarna, precis som du skriver, men jag vill inflika att jag inte har känt någon skillnad på krystvärkar och övriga värkar vid någon av mina två förlossningar. (En med EDA, en utan bedövning.) Den ena gången sa barnmorskan till mig när jag skulle börja krysta, den andra gången ploppade bebisen ut "av sig själv".

    Och nej, det känns inte som att man måste bajsa för alla, men för en del.

    Jag tror inte heller att alla känner hur de ska krysta. De får hjälp av barnmorskan med det, precis som jag fick hjälp med att veta _när_ det var dags att krysta.
  • nozpa

    Åh.. Haha, min första förlossning så kunde jag uppenbarligen inte krysta. Min BM sa åt mig att jag inte kunde krysta. Haha, nä det kunde jag inte. Fattade inte alls hur man gjorde.
    Lyckades dock få till det tillslut. Och nästa vaginala förlossning så hade jag tekniken direkt. :P

    Du lär märka det när det är dags. Det blir ett tryck neråt, häng på det trycket bara och försök trycka mer. Men lyssna på din BM så minskar du riskerna för att få sy så mycket där nere.

  • CissiJissi

    Jag kände precis allt som hände där inne, men för mig kändes det inte som att bajsa eller vara bajsnödig!:) Bebisen tryckte mot väggen där inne ett tag, men inte så att det kan jämföras med den känslan.. Jag minns att jag låg och tänkte på just hur det inte kändes som folk beskriver, att det känns som att bajsa en vattenmelon haha, det kändes som att föda ut en tennisboll snarare tänkte jag då!:p Fast det förstår jag inte nu.. En tennisboll är ju inte 3kg och 55cm lång..

  • alla har olika åsikter

    för mig kändes det som att hjärnan "sa" att jag skulle bajsa så tryckte jag på fast jag inte ville direkt efter en värk. Sa att barnmorskan var tvingad att kolla hur det såg ut och 30 sekunder senare var hon ute.

Svar på tråden Hur tusan krystar man?