• Äldre 5 Mar 22:31
    4298 visningar
    51 svar
    51
    4298

    Hur ofta driker ni te?

    Hej alla! 


     


    Jag bor i Sverige sen 4 år tillbaka och har uppmärksammat att här finns tyvärr inte så stor te kultur som i resten av världen. I USA till exempel, så dricker ca 158 miljoner amerikaner te varje dag. 


     


    Men jag har aldrig upplevt lika stark te drickandes av svenskar. Och de svenskar jag såg som köpte te, köpte för det mesta alla samma biliga te från sin närmsta matbutik. 


     


    Är det sant att te har så låg betydelse för svenskar jämfört med kafé? 


     


    Min fråga är, hur många koppar av te dricker ni i er familje under 1 månad? Och vilken te brukar ni dricka, grön svart eller något annat? Samt var köper ni ?bra te?? 


     


    Hjälp mig att förstå er ?viking kultur? bättre. Tack på förhand. 


     


    Med vänliga hälsningar,


    TeaLover

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta driker ni te?
  • Äldre 5 Mar 23:01
    #1
    +1

    Har nog aldrig träffat någon som älskar te så mycket som jag. Dricker nog ungefär 12 koppar om dagen. Solig

  • Äldre 5 Mar 23:04
    #2
    +1

    Gör kopp med tre tepåsar för att få starkt nog och lite mjölk och flera suketter - MUMS! :) starkt te är min favorit, svart och rött! En favorit är twinings english breakfast..

  • Äldre 5 Mar 23:05
    #3
    +1

    Svart te skall det vara, Helst Lapsang souchong, vilket är oöverträffat! I min familj dricker en bror nästan lika mycket. Min pappa och en av hans bröder är lika galna som jag. Hans andra bror och vår farmor dricker också mycket te. Det kommer från henne. Hon drack alltid te när hon var liten på 30-40-talet. 

    Sibyllans tehandel på Östermalm är ett bra ställe att köpa te på men det fungerar med en del mataffärer också. Dock har många affärer dåligt teutbud, tex Coop som är helt värdelöst på den punkten!

  • Äldre 5 Mar 23:07
    #4
    +1

    Ja tolv koppar per dag dricker jag nog inte men 5-6. På morgonen vill jag ha svart te, men ändå milt, gärna en Darjeeling First flush tex med yttepytte mjölk. Sen på förmiddagen gärna kryddigare svarta teer, för att övergå till fruktigare te framåt eftermiddagen. Runt 18 går jag över till grönt te, en favorit just nu är med goji och havtorn.

    Jag brygger helst i kanna eller i mugg. Påste undviker jag så långt det går.

  • Äldre 5 Mar 23:11
    #5
    +1

    Aldrig i stort sett, bara om jag blir bjuden. Egentligen tycker jag om te men brukar välja kaffe, där blir det många koppar per dag.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 5 Mar 23:16
    #6
    +1

    Jag älskar te och har typ 15 olika sorter hemma. Dock dricker jag bara te kanske en gång i månaden. Dricker mest kaffe.

  • Äldre 5 Mar 23:34
    #7
    +1

    Kaffe är definitivt svenskarnas förstaval rent generellt. Kaffedrickarna är i enorm majoritet över tedrickarna.

    Själv dricker jag te varje morgon och ofta flera koppar på jobbet sedan. Det ska vara svart te. Kaffe dricker jag kanske i snitt en gång i veckan.

  • Batmam­ba
    Äldre 5 Mar 23:50
    #8
    +1

    Oftast 3-5 stora koppar om dagen. Oftast svart eller grönt och oftast utan tillsatta smaker. Köper hyfsat bra te på te/kaffe-butik men är ingen superfinsmakare. Dricker rooibos och örtteer då och då. Har lite mjölk i nästan alla teer, men det funkar utan också.

    Jag har en rolig teanekdot! Vi var med jobbet på studiebesök hos PRO (pensionärsorganisation) på en mycket liten ort. De bjöd på fika - dvs kaffe. Att någon inte drack kaffe utan hellre te fanns inte i deras begreppsvärld. Men trevliga var de!

  • Äldre 5 Mar 23:55
    #9
    +1

    Så här fördelar det sig i vår familj:
    Jag dricker kaffe flera gånger per dag men aldrig te.
    Äldsta dottern dricker 2-3 koppar kaffe och oftast en kopp te - helst rooibos-te.
    Äldste sonen dricker varken eller, och inte dotter nr 3 heller.
    Dotter nr 2 dricker ett par koppar kaffe och ett par koppar pås-te om dagen.
    Dotter nr 4 dricker en kopp te om dagen, och då helst ett ört-te.

  • Äldre 6 Mar 00:40
    #10
    +1

    Jag dricker aldrig te, saft föredrar jag kall.

Svar på tråden Hur ofta driker ni te?