• Förvirrad2barnsmamma

    Oplanerat gravid med tredje, behålla eller inte?

    Jag är 24år, har en son på 3år och en dotter på 6månader. Bor tillsammans med pappan till barnen i ett hus, har bil, bra inkomst, planerat att jag skulle börja plugga ca 4-5år efter att minsta börjat på förskolan i höst.

    Men så plussade jag förra veckan, och beräknas vara i 6+5 nu.

    Vi har pratat om att eventuellt ha en tredje men kanske om ett par år.

    så planen var att sätta in spiral vid nästkommande mens. (Ca 19/2 skulle de vart)

    Jag kände mycket väl när jag hade ägglossning och berättade de för sambon, ändå så hade vi oskyddat sex 2ggr under den perioden och jag uppmanade honom efter sexen vad det kunde innebära eftersom jag hade ägglosning. Han skämtade bara bort det varje gång så jag tänkte att "händer de så händer de", och han var mycket väl medveten om att jag gör inte abort, det har han vetat sen dag 1 när vi blev tillsammans.

    När mensen inte kom så förstod jag att jag var gravid, hade redan haft det på känn. Köpte graviditetstest och väntade förväntans fullt på att det skulle bli positivt! Och blev super glad!

    Men inte sambon/pappan, han sa på en gång att nej de funkar inte, det har vi ju pratat om, inte just nu, det är bara att göra abort, det är ändå inget i magen än.

    Usch jag är så ledsen just nu och vet inte vad jag ska göra?

    Han är världens bästa pappa och partner, men helt plötsligt blev han så kall och går inte alls att prata med.

    Vi bokade tid hos kurator i måndags men hon blev sjuk så de blev inställt, nu väntar vi på ny tid men dom har inte ringt och jag försökte ringa dit idag men kom inte fram och sedan var telefontiden slut.

    Mår illa och får panik av tanken att behöva ta bort det lilla i magen

    Kan inte sova och äta och så har jag mina 2skruttar att ta hant om samtidigt :(

    Nån som kan ge mig kloka råd? Hur kan jag prata med min partner?

  • Svar på tråden Oplanerat gravid med tredje, behålla eller inte?
  • CissiJissi

    Oj vad jobbigt :( hallå till mannen, så kan du ju inte göra?!:( ts, Du måste ju behålla barnet, han visste ju om den risken och att du inte tar abort, det finns inte på kartan att ta abort för att han plötsligt får för sig att bli kall och "ångra sig".. Visst?? Men hur man ska prata med honom och få honom på rätt spår är frågan :/ hoppas goda råd kommer!!

  • Förvirrad2barnsmamma

    Ja jag tror inte att jag skulle kunna förlåta mig själv om jag tog bort denna. Skulle nog gå ner mig och bli deprimerad, speciellt svårt skulle de va om sambon inte har samma känslor som mig och känner någon förlust. Vi fick MF för 2år sen också, tvillingar i v. 8 och där var vi fast beslutna med att behålla och då hade vi ju redan suttit med 3 nu egentligen om dom inte valde att stötas bort,. Det är något som jag går och tänker på fortfarande och jag kan fortfarande känna hur MF var... Ååh jag har så mycket tankar och jag vill så gärna. Men jag vill inte vara ensam om beslutet!

  • viseversa

    Eh vad är det för fel med vissa män? Han vet vad oskyddat sex kan innebära och sa "händer det så händer det" då får han fan stå för det också. Vill du inte göra abort gör du inte det ts. Säg åt karln att växa upp lite kanske?!

  • Naffe

    Suck. Din man ska vara stöttade och glad oavsett ditt beslut. Han visste också vad som kunde hända. Vi är i en annorlunda men lite liknande situation. Har tre, oplanerad gravid med fjärde. Har haft kuratorsamtal och gemensamt beslutat att behålla graviditeten. (Jag är 40 så fler chanser blir det inte) Poängen är att mannen är lika ansvarig som du och ska ta sitt ansvar. Ligg på om ett samtal. Det hjälpte för oss.

  • mammalovis

    Ibland undrar jag om männen har lägre intelligens eller vad det är för fel på dem.

    Visst ni har pratat om att vänta med barn och att du ska sätta in spiral, men samtidigt påtalar du att du känner av ägglossningen. Du gör ett aktivt val att chansa. Han har också ett val att chansa, skippa att ha sex eller använda kondom. Istället väljer han att skämta bort det för sexet är tydligen viktigare. Han vet också att du inte är för att göra abort. Så alla förutsättningar är klara och han har ett aktivt val att göra.

    Så VAD skulle få hans vilja att göra abort till att vara ett bra beslut helt plötsligt? Var han sinnesförvirrad, starkt alkoholpåverkad och kunde inte förstå sina handlingar eller vad har han att skylla på?

    Jag anser att han helt enkelt får stå sitt kast och gilla läget. Han har gjort sitt val genom att chansa och för dig finns det inget val nu, så vad har han att välja på? Antingen får han acceptera barnet som kommer eller bryta upp relationen för att HAN tog ett oansvarigt beslut. Förhoppningsvis återfår han lite sunt förnuft när han hunnit smälta nyheten HAN deltog i att orsaka.

    Lycka till!

  • Förvirrad2barnsmamma

    Ja man funderar ju ibland hur vissa tänker, och hur allra helst ens bäste vän och livskamrat helt plötsligt tappar fattningen till och kunna diskutera en grej som är så känslig, där båda varit delaktiga och man har varit så ärlig som möjligt i detta fall.

    (Han var inte påverkad eller något annat när samlagen ägde rum)

    Är jätte rädd att detta ska påverka våran relation, vi har hunnit gå igenom mycket saker och alltid klarat oss ur situationerna tillsammans. Nu är samtal bokat nästa vecka iallafall tillsammans med en kurator. Hoppas att det hjälper oss.

    Jag försökte prata med honom igår igen och förklarade hur jag kände och att jag vill behålla barnet, men att jag inte vill ta beslutet om att behålla barnet själv utan hans vilja. Och så förklarade jag hur svårt det skulle kännas för mig att ta bort ett barn som jag hade velat behålla.

    Han lyssnade och tog åt sig av mina känslor och tankar och sa att han förstår att det måste vara jätte jobbigt och att jag måste känna mig ensam i detta (vilket han har helt rätt i att jag känner)

    Men sen kom hans predikan om varför det inte skulle funka, och min summa sumarum av hans ord var att det är HAN som inte är redo. Allt praktiskt, ekonomiskt och hit och dit som han försöker prata om hör inte hit, de är inga problem som behöver lösas, vi har råd, vi har plats osv. Det ända som behöver ändras på är mina studier i planeringen.

    Alla problem löser man om man vill, så känner jag.

  • CissiJissi

    "Ready or not, here I come".. Det här får han ju bara ta sin tid och smälta helt enkelt.. Redo eller ej, det är som det är och blir som det blir.. Att lägga press på dig att du ska ta abort är inte okej tycker jag. Abort har konsekvenser och risker, det är inte en "esc" som vrider tiden tillbaka.. Nu är du gravid och det kommer säkert gå jättebra!! Han får ju bara bli redo då kära nån.. Gör dig redo mannen..

Svar på tråden Oplanerat gravid med tredje, behålla eller inte?