• Anonym (vadskajaggöra?)

    Vi har 2000 pantburkar hemma. Hur pantar man sådana mängder?

    Jag och min sambo har två källarförråd och om jag behöver ställa in något i ett förråd så har jag av gammal vana ställt in grejerna i det ena förrådet. I det andra förrådet står det mesta av min sambos gamla grejer

    När vi flyttade ihop så berättade min sambo för mig att han hade "en soffa samt några sopsäckar med pantburkar" med sig från sin gamla lägenhet som han ställde in i ett av förråden. Genom åren som har gått så har vi köpt en del burkläsk och emellanåt öl. Vid två tillfällen har vi haft riktigt stora bjudningar med tillhörande öl och burkläsk.

    Eftersom min sambo är den enda med körkort och vi bor utanför en småstad med dåliga kollektiva kommunikationer så har jag några gånger bett min sambo att panta burkar när han ändå är i någon av de två butikerna som finns här, när han ändå kör in till stan. Vid ett par tillfällen har han sagt att han tycker att det är pinsamt att panta burkar och vid några tillfällen har han sagt att han ställer ner pantburkarna i källaren "så länge." Jag har, trots det, trott att burkarna har pantats.

    Häromdagen så skulle jag ställa ner en del av vår sons gamla leksaker i källaren. Förrådet är då fullt så jag går till det andra förrådet som jag inte har varit inne i sedan vi flyttade ihop. Jag inser då att det står säckvis med pantburkar där inne.

    Sambon är ledsen och ångerfull och säger att han inte har pantat en burk på 10 år eftersom han skäms över att göra det. Uppskattningsvis så rör det sig om minst 2000 burkar och jag känner igen säckar från vårt bröllop för tre år sedan, samt säckar från en stor kräftskiva som vi hade några år tidigare.

    Jag tänkte först slänga allt på tippen men vi behöver egentligen pantpengarna som burkarna kan ge. Inte kan jag väl gå till en liten ICA-butik och panta 2000 burkar? Finns det företag som köper upp burkar med pant? Hur gör restauranger?

  • Svar på tråden Vi har 2000 pantburkar hemma. Hur pantar man sådana mängder?
  • Ramborg

    Jag skulle prata med det lokala icat. De kan kanske ta emot säckarna direkt istället för att du ska behöva stå och peta in varje burk i automaten. Dessutom kan du ju passa på dagen innan deras pantburkar hämtas så att dina burkar inte fyller upp hela lagret på ica. Det går säkert att lösa.


    42.
  • Knappisen

    Jag hade tagit med en del av pantburkar vid varje storhandling. Panta kanske 300-500 burkar åt gången och använd pengarna när ni handlar.

  • Alvina

    Vad är det för pinsamt att panta burkar? Om jag var ni skulle jag ta några kassar åt gången. Ni fyller bil en med några kassar varje gång ni ska iväg och handla. Ni behöver ju inte panta allting på en gång, det skulle väl ta flera timmar.

  • Batmamba

    Om ni inte har stort behov av pengarna kanske det finns någon annan som kan tänka sig att ta hand om dem. När jag var barn hände det att idrottsklubbar samlade burkar, men det gör de kanske inte numera?

  • Anonym (123)

    Som nämnt så kan ni lämna in säcker så kan dom ta det på vikten annars så kan ni ge det till grannungar eller tiggare, vilket som skulle gåra någon glad, vore totalt onödigt att slänga något som kan ge någon annan värde, det är ju ändå 2000 kr som kan betyda mycket för någon, stora som små.

    Din sambo behöver skärpa till sig annars hamnar ni i samma situation igen.

  • Nenne666
    Anonym (vadskajaggöra?) skrev 2015-03-05 23:33:25 följande:

    Jag och min sambo har två källarförråd och om jag behöver ställa in något i ett förråd så har jag av gammal vana ställt in grejerna i det ena förrådet. I det andra förrådet står det mesta av min sambos gamla grejer

    När vi flyttade ihop så berättade min sambo för mig att han hade "en soffa samt några sopsäckar med pantburkar" med sig från sin gamla lägenhet som han ställde in i ett av förråden. Genom åren som har gått så har vi köpt en del burkläsk och emellanåt öl. Vid två tillfällen har vi haft riktigt stora bjudningar med tillhörande öl och burkläsk.

    Eftersom min sambo är den enda med körkort och vi bor utanför en småstad med dåliga kollektiva kommunikationer så har jag några gånger bett min sambo att panta burkar när han ändå är i någon av de två butikerna som finns här, när han ändå kör in till stan. Vid ett par tillfällen har han sagt att han tycker att det är pinsamt att panta burkar och vid några tillfällen har han sagt att han ställer ner pantburkarna i källaren "så länge." Jag har, trots det, trott att burkarna har pantats.

    Häromdagen så skulle jag ställa ner en del av vår sons gamla leksaker i källaren. Förrådet är då fullt så jag går till det andra förrådet som jag inte har varit inne i sedan vi flyttade ihop. Jag inser då att det står säckvis med pantburkar där inne.

    Sambon är ledsen och ångerfull och säger att han inte har pantat en burk på 10 år eftersom han skäms över att göra det. Uppskattningsvis så rör det sig om minst 2000 burkar och jag känner igen säckar från vårt bröllop för tre år sedan, samt säckar från en stor kräftskiva som vi hade några år tidigare.

    Jag tänkte först slänga allt på tippen men vi behöver egentligen pantpengarna som burkarna kan ge. Inte kan jag väl gå till en liten ICA-butik och panta 2000 burkar? Finns det företag som köper upp burkar med pant? Hur gör restauranger?


    Det är bara att panta och när det är fullt så tömmer dom. Förklara läget när ni kommer. Det bör och ska inte vara ett problem. Jag har 8 svarta sopsäckar med drickaflaskor just nu från i somras och drar mig för att panta dom så dom åker in i förrådet just nu. Det är rätt mycket pengar. För sjutton! In och panta med dig
  • Morningglory

    Ja herrejösses vilket dilemma. Vilket problem. Ta en säck med 600 burkar och panta den i en större butik med 2 pantmaskiner ca 300burkar var, tar max 20 min för bägge två. Sen efter någon vecka tar ni nästa säck. Så 3 tillfällen fixar ni bort det.

  • Anonym (vadskajaggöra?)

    Tack för alla tips! Panteriet har jag kollat, men de hämtar inte burkar här tyvärr. Jag har i två dagar tjatat på sambon att vi ska ta med oss några kassar när vi handlar eller åker in till stan men han vägrar eftersom det är "pinsamt" (jag vet inte vad som är pinsamt egentligen, men eftersom jag är beroende av att han kör mig för det mesta så är det svårt för mig att ta mig dit själv för jag har inga problem att panta för egen del.)

    Jag ska dock prata med vår lokala ICA-butik! Det känns som det är den bästa lösningen och jag hoppas verkligen att de kan hjälpa oss. Det innebär ju att folk på orten "inte ser" när vi pantar (vilket sambon av någon outgrundlig anledning är livrädd för, även om jag erbjöd mig att panta lite i taget.)

    Hoppas bara att de går med på att ta emot burkar som inte är pantade (de manglas väl i den där maskinen?)

  • Nenne666
    Anonym (vadskajaggöra?) skrev 2015-03-06 00:07:50 följande:

    Tack för alla tips! Panteriet har jag kollat, men de hämtar inte burkar här tyvärr. Jag har i två dagar tjatat på sambon att vi ska ta med oss några kassar när vi handlar eller åker in till stan men han vägrar eftersom det är "pinsamt" (jag vet inte vad som är pinsamt egentligen, men eftersom jag är beroende av att han kör mig för det mesta så är det svårt för mig att ta mig dit själv för jag har inga problem att panta för egen del.)

    Jag ska dock prata med vår lokala ICA-butik! Det känns som det är den bästa lösningen och jag hoppas verkligen att de kan hjälpa oss. Det innebär ju att folk på orten "inte ser" när vi pantar (vilket sambon av någon outgrundlig anledning är livrädd för, även om jag erbjöd mig att panta lite i taget.)

    Hoppas bara att de går med på att ta emot burkar som inte är pantade (de manglas väl i den där maskinen?)


    Ica maxi och Ica över stort är bra. Men packa om det i större säckar. Ta alltihopa! Tuta och kör. Det är en stor omsättning på folk på Ica och ingen hinner se om ni pantat i 2 minuter eller en hel timma. Folk är precis som alla andra, helt upptagen av sig och sitt. Det är sånt ni tänker på själva bara. Släpp fram lite om det bildas kö så ni blir av med folk som trycker bakom er. Ica har oftast 2-4 maskiner. Gör nåt kul för pengarna och skit i andra.
Svar på tråden Vi har 2000 pantburkar hemma. Hur pantar man sådana mängder?