• Anonym (Gravid med fyran)

    väntar en pojke till..

    Är oplanerat gravid med barn nr fyra..
    Har två söner och fick sedan en dotter..

    Hade på känn att detta var en pojke till men hoppades nog på att dottern skulle få en syster... Istället får vi en överrepresentation av testosteron här hemma och jag har lite svårt att glädja mig! Ångrar att vi ens kollade könet på ultraljudet!!!

    Är så tacksam att bebisen såg välskapt ut och mådde bra! Självklart!

    Men ja.. :/ jag vet att det här kommer att gå över, men har ingen att prata med om hur jag känner just nu! :(

  • Svar på tråden väntar en pojke till..
  • Frontline

    Var glad bara barnet är friskt...

    Skulle själv helst vilja ha 3 pojkar istället för att ha 2 pojkar och en flicka..
    Satan vilken tjurskalle flickan är om man jämför hur barnen är..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Charlotte N

    Kanske kan du försöka se barnen som individer? De är ju så olika, med olika intressen och personligheter att jag har svårt att se vilken roll könet kan spela.

  • Flickan och kråkan

    Jag har tre pojkar. De är fundamentalt olika som personer så jag förstår inte grejen med varför man är så fixerad vid kön. Skillnader på individnivå är ju så oerhört mycket större. Jag kan inte riktigt förstå vad det är man förväntar sig av att få i just könet? 

  • Dixie841

    Du har en tjej iallafall! Vet familjer spm har 4 pojkar... Fantastiska gossar såklart, men mycket brottning och bilar är det ju

  • Anonym (lillan)

    Jag kan förstå hur du känner. Jag väntar nr 2 och tror inte det blir fler... jag har en dotter sedan tidigare och för min egen del spelar det ingen som helst roll vilket kön 2an får men jag hoppas lite på att dottern får en syster. De kommer bli nära i ålder och jag tänker mig att för barn under uppväxten brukar det spela roll att man leker med andra flickor osv. Tror de hade varit tighta livet igenom på ett särskilt sätt....

    Sen försöker jag tänka att en pojke blir minst lika kul och att de kommer ha mkt att lära av varandra. Ska på rul om någon vecka och kommer absolut kolla kön så att jag kan ställa in mig innan födseln.

    Det blir bra ska du se! Tillåt dig själv att känna som du gör. Inget blir bättre av att förtränga.

  • Anonym (Ts)

    Det är inte det att jag har något emot pojkar! Jag älskar mina söner!! Min dotter är av samma temperamentstyp som min andra son ;)

    Men jag har själv en syster som jag står såååå nääära och jag önskade att min dotter skulle få uppleva samma lika.. Men icke då :/

    Tycker det blir ensamt för henne i framtiden som ensam tjej i syskonskaran liksom ... :(

    Mest det som jag tänker på...

  • Mrs Okänd
    Frontline skrev 2015-03-06 01:11:16 följande:
    Var glad bara barnet är friskt...

    Skulle själv helst vilja ha 3 pojkar istället för att ha 2 pojkar och en flicka..
    Satan vilken tjurskalle flickan är om man jämför hur barnen är..
    Fattar inte hur du kan skriva så?? Det spelar väl ingen roll vilket kön det är? Eller är pojkar bättre på något sätt?
  • Flickan och kråkan
    Anonym (Ts) skrev 2015-03-06 08:54:52 följande:

    Det är inte det att jag har något emot pojkar! Jag älskar mina söner!! Min dotter är av samma temperamentstyp som min andra son ;)

    Men jag har själv en syster som jag står såååå nääära och jag önskade att min dotter skulle få uppleva samma lika.. Men icke då :/

    Tycker det blir ensamt för henne i framtiden som ensam tjej i syskonskaran liksom ... :(

    Mest det som jag tänker på...


    Fast varför kan hon inte ha en lika stark och nära relation till någon eller alla sina bröder? Förstår inte?
  • Flickan och kråkan
    Anonym (lillan) skrev 2015-03-06 07:47:42 följande:

    Jag kan förstå hur du känner. Jag väntar nr 2 och tror inte det blir fler... jag har en dotter sedan tidigare och för min egen del spelar det ingen som helst roll vilket kön 2an får men jag hoppas lite på att dottern får en syster. De kommer bli nära i ålder och jag tänker mig att för barn under uppväxten brukar det spela roll att man leker med andra flickor osv. Tror de hade varit tighta livet igenom på ett särskilt sätt....

    Sen försöker jag tänka att en pojke blir minst lika kul och att de kommer ha mkt att lära av varandra. Ska på rul om någon vecka och kommer absolut kolla kön så att jag kan ställa in mig innan födseln.

    Det blir bra ska du se! Tillåt dig själv att känna som du gör. Inget blir bättre av att förtränga.


    Tror du verkligen att kön har sådan betydelse? Mina äldsta är 7 respektive snart 6. I skola och skola leker de med tjejer och killar i ungefär samma utsträckning. På fritiden åker de konståkning 4 respektive 5 dagar i veckan....där det är en klar majoritet av tjejer. Helt vanliga killar. En av tjejerna mina pojkar tränar med har en yngre bror (nära i ålder). De leker väldigt bra tillsammans och är jättetighta. De har inte med kön att göra.
  • Anonym (lillan)
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-06 10:49:44 följande:

    Tror du verkligen att kön har sådan betydelse? Mina äldsta är 7 respektive snart 6. I skola och skola leker de med tjejer och killar i ungefär samma utsträckning. På fritiden åker de konståkning 4 respektive 5 dagar i veckan....där det är en klar majoritet av tjejer. Helt vanliga killar. En av tjejerna mina pojkar tränar med har en yngre bror (nära i ålder). De leker väldigt bra tillsammans och är jättetighta. De har inte med kön att göra.


    Det behöver det säkert inte ha. Men min egen erfarenhet är att jag lekte visst mycket med båda könen när jag växte upp. Men mina närmaste vänner var tjejer och på ett känslomässigt plan måste jag nog ändå medge att de stod mig närmare.

    Det räcker med att titta på vilken skolgård som helst så kommer man se viss uppdelning när det är fri lek, vare sig man vill eller ej.
  • Flickan och kråkan
    Anonym (lillan) skrev 2015-03-06 11:03:24 följande:
    Det behöver det säkert inte ha. Men min egen erfarenhet är att jag lekte visst mycket med båda könen när jag växte upp. Men mina närmaste vänner var tjejer och på ett känslomässigt plan måste jag nog ändå medge att de stod mig närmare.

    Det räcker med att titta på vilken skolgård som helst så kommer man se viss uppdelning när det är fri lek, vare sig man vill eller ej.
    Ja, men det är ju i mångt och mycket vuxenvärlden som kör in dem i dessa mallar. Det är ju något vi faktiskt kan påverka. Går man in i ett kapprum på en förskola så hänger det en skog av rosa overaller på flickornas krokar också, men inte på pojkarnas. Det är inget biologiskt medfött utan vuxenvärldens stereotyper i ett nötskal. Det är ju som inlägget ovan där pojkarna brottas och kör bilar. Det måste inte vara så. Det beror ju på hur man erbjuder sina barn världen i mångt och mycket. Tror du verkligen inte att du skulle kunna ha en lika nära relation till en vän av manligt kön? Sedan är ju ett syskon något helt annat än en kompis. En helt annan typ av relation. 
  • Anonym (Ts)

    Har själv en bror också, och nej jag upplever inte alls samma sak där som med min syster..

    Min man har två bröder och en syster. Bröderna står varandra nära men systern står ensam.. (Iaf inte lika nära som bröderna gör!)...

    Det är min uppfattning helt enkelt... Min upplevelse.

    När jag var liten så föredrog jag att endast leka med flickor , kunde leka med någon enstaka pojke men oftast hade jag bara tjejkompisar..

    Min äldsta son leker bara med pojkar medan min mellersta leker med både och (han har svårt för pojkars vilda högljudda lek på förskolan, pedagogernas egna ord)..

    Tack för era svar

  • Stenstorp
    Anonym (Ts) skrev 2015-03-06 18:25:52 följande:

    Har själv en bror också, och nej jag upplever inte alls samma sak där som med min syster..

    Min man har två bröder och en syster. Bröderna står varandra nära men systern står ensam.. (Iaf inte lika nära som bröderna gör!)...

    Det är min uppfattning helt enkelt... Min upplevelse.

    När jag var liten så föredrog jag att endast leka med flickor , kunde leka med någon enstaka pojke men oftast hade jag bara tjejkompisar..

    Min äldsta son leker bara med pojkar medan min mellersta leker med både och (han har svårt för pojkars vilda högljudda lek på förskolan, pedagogernas egna ord)..

    Tack för era svar


    Jo men det ligger något i det. Min kompis har 4 bröder och nyss gjorde pappan och grabbarna en egen resa. Min vän blev ledsen men inser att de har för olika intressen..
  • Flickan och kråkan
    Anonym (Ts) skrev 2015-03-06 18:25:52 följande:

    Har själv en bror också, och nej jag upplever inte alls samma sak där som med min syster..

    Min man har två bröder och en syster. Bröderna står varandra nära men systern står ensam.. (Iaf inte lika nära som bröderna gör!)...

    Det är min uppfattning helt enkelt... Min upplevelse.

    När jag var liten så föredrog jag att endast leka med flickor , kunde leka med någon enstaka pojke men oftast hade jag bara tjejkompisar..

    Min äldsta son leker bara med pojkar medan min mellersta leker med både och (han har svårt för pojkars vilda högljudda lek på förskolan, pedagogernas egna ord)..

    Tack för era svar


    Jag ifrågasätter inte alls din upplevelse eller personliga erfarenheter, utan undrar mest om det verkligen är frågan om kön eller i större utsträckning en fråga om individer och fostran. Jag står känslomässigt mycket nära min syster, men vi är helt olika och har helt olika intressen. Mina barn (som råkar vara pojkar) är också totalt olika. Jag delar vissa av deras intressen, andra inte. Det är inget som på någotvis är avgörande för relationen till dem/mellan oss. Pojkar leker inte högljutt för att de är födda högljudda (appropå förskolepedagogen). Räcker att besöka en ishall. Hockeygrabbarna går genom korridoren och vistas på läktare... tillsammans med tränare. Konståkningsgrabbarna går genom korridoren och vistas på läktaren....med sina tränare. Enorm skillnad på beteende och språk. Inte minst från de vuxna och vilket beteende de uppmuntrar respektive stävjar hos barnen. De fostras in i roller på så många sätt från många håll. Hoppas på nära och kära syskonrelationer oavsett kön .
  • Anonym (lillan)
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-06 11:12:44 följande:

    Ja, men det är ju i mångt och mycket vuxenvärlden som kör in dem i dessa mallar. Det är ju något vi faktiskt kan påverka. Går man in i ett kapprum på en förskola så hänger det en skog av rosa overaller på flickornas krokar också, men inte på pojkarnas. Det är inget biologiskt medfött utan vuxenvärldens stereotyper i ett nötskal. Det är ju som inlägget ovan där pojkarna brottas och kör bilar. Det måste inte vara så. Det beror ju på hur man erbjuder sina barn världen i mångt och mycket. Tror du verkligen inte att du skulle kunna ha en lika nära relation till en vän av manligt kön? Sedan är ju ett syskon något helt annat än en kompis. En helt annan typ av relation. 


    Nej jag tror faktiskt inte det. Att växa upp innebär ju också att gå igenom pubertet och tonår där pojkar blir spännande på ett sätt som man delar med andra tjejer. Jag tror inte jag skulle öppna mig själv kring såna saker för en kille. Har själv en bror och som vuxna blev vi tighta men i tonåren pratade vi knappt med varandra.

    Annars är jag helt med dig på att barnen trycks in i fruktansvärda stereotyper av vuxenvärlden från start. Klär tex min dotter i praktiska och sköna kläder i massa olika färger och får väldigt ofta frågan om vilket kön hon har. Eller så antar folk att hon är pojke för att hon råkar ha en grön eller blå tröja den dagen. Hon är inte ens året. Skrämmande att det är så viktigt för många.
Svar på tråden väntar en pojke till..