• Zarina

    Springcykel eller vanlig cykel, eller både och till 4-åring?

    Sonen har endast cyklat lite med trehjulingar här hemma på gården (sand), men fyller 4 i april och då tänkte vi satsa på lite mera motion. Dvs ta bilen in till stan och asfalterade vägar, så knuffar jag lillebror i vagn och äldre sku då få ha någonslags cykel. Men vet inte vilkendera man ska satsa på? Är det dumt att köpa både och, och låta honom välja vilken han vill ta med just den dagen? Eller tror ni han snabbt tappar intresset för Springcykeln, brukar vanlig vara roligare?

  • Svar på tråden Springcykel eller vanlig cykel, eller både och till 4-åring?
  • Flickan och kråkan

    De ska ju helst inte ha stödhjul så jag hade satsat på en springcykel och sedan skaffat en vanlig cykel utan stöd om ett år. Efter ett år på springcykel (om han cyklar hyfsat ofta) så brukar övergången till vanlig gå på mindre än en halvtimme eller så .

  • Zarina
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-06 11:55:22 följande:

    De ska ju helst inte ha stödhjul så jag hade satsat på en springcykel och sedan skaffat en vanlig cykel utan stöd om ett år. Efter ett år på springcykel (om han cyklar hyfsat ofta) så brukar övergången till vanlig gå på mindre än en halvtimme eller så smile1.gif .


    Varför ska de inte ha stödhjul??
  • Fia 28
    Zarina skrev 2015-03-06 11:15:33 följande:
    Varför ska de inte ha stödhjul??
    Därför att hela grejen är ju att de ska lära sej hålla balansen själv, och det gör de ju inte med stödhjul. Syrrans flicka kunde cykla på vanlig cykel innan hon fyllt tre för att hon övat flitigt före med springcykel.
  • Flickan och kråkan
    Zarina skrev 2015-03-06 11:15:33 följande:
    Varför ska de inte ha stödhjul??
    Av två anledningar huvudsakligen avråder NTF från cykel med stödhjul:

    - Barn som inte är mognadsmässigt redo, kan komma upp i för höga hastigheter. Riskfaktor helt enkelt.
    - Man lär sig inte hur en tvåhjuling fungerar eftersom man i svängar lutar åt fel håll. På en vanlig cykel så följer man cykeln i svängen. Med stödhjul kompenserar man åt andra hållet. Dessutom så kan man sitta på den utan fart.....utan att den tippar. Dessa saker gör det svårare att lära sig cykla sedan.
  • Flickan och kråkan

    Nu har vi bara haft två olika modeller så inte jättekunnig. Vi hade en Puka till vår yngsta. Det är på många sätt en kanoncykel. Väldigt bra kvalitet. Men dyr. vi köpte den till vår mellanson för att att det var en av de minsta modellerna (deras LRM) och vi har korta barn och han var bara två år. Rejäl och väldigt bra kvalitet. Till äldsta hade vi en Kettler för ett bra mycket facilare pris. Inte alls lika rejäl men väldigt omtyckt av barnen (båda hade den då den är lite större så även mellan använde den när vår puka blev lite liten) då den är väldigt lätt och helt enkelt rolig att köra. Svänger på en femöring. Smidigt som förälder också då barnet inte längre ville cykla och man fick ta den i näven . Pukan är tyngre och mer "cykel". Smaksak egentligen. Och prisfråga. 

  • Fia 28

    Har ni råd så satsa på en Puky. Brukar gå att få rätt bra pris ur dem även som begagnade.

  • asta66
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-06 10:55:22 följande:

    De ska ju helst inte ha stödhjul så jag hade satsat på en springcykel och sedan skaffat en vanlig cykel utan stöd om ett år. Efter ett år på springcykel (om han cyklar hyfsat ofta) så brukar övergången till vanlig gå på mindre än en halvtimme eller så .


    Har kompisar som hade springcykel till sitt barn. Det gick suveränt. Det gick fort att lära sig vanlig cykel sen.
  • Mellanmjölkens land

    Vi kommer köpa en vanlig cykel nu när äldsta fyller 4 men då har hon haft en springcykel i 2 år. Tänkte börja med att låta henne ha den utan trampor i nån vecka tills hon vänjer sig vid storleken. I ert fall skulle jag siktat på balanscykel istället

Svar på tråden Springcykel eller vanlig cykel, eller både och till 4-åring?