• Anonym (Orolig)

    SGI

    Hej!

    Det är så att i Augusti beräknas vi få tillökning i familjen.
    Jag har pratat med 4 handläggare hos er om min SGI och fått samma svar av alla utom en. Jag ska försöka sammanfatta hur min situation har sett ut.

    Förra året var jag fastanställd på ett företag (från augusti 2013 t.o.m maj 2014)
    på en heltidstjänst. Blev uppsagd p.g.a arbetsbrist och fick direkt veta att jag fått ett semestervikariat inom kommunen vilket passade bra då jag bestämt mig för att studera till hösten, där jag då började i Juni 2014. Jag arbetade på semestervikariatet t.o.m augusti då jag började studera (med CSN)- samtidigt som jag fortfarande var/är timanställd inom kommunen. I december avslutade jag mina studier och tänkte börja studera igen i Januari, men när jag då fick beskedet om graviditet hade jag svårt att bestämma om jag skulle välja att påbörja studierna som jag isåfall skulle få pausa när barnet kommer. Jag arbetade som timanställd även då. I februari bestämde jag mig för att inte utbilda mig just nu och skrev in mig på arbetsförmedlingen i februari - samtidigt som jag fortfarande arbetar som timanställd och kortare vikariat.

    3 av 4 på försäkringskassan säger att dom absolut inte ser något problem med att min SGI ska beräknas på lönen jag hade som fastanställd då jag hela tiden haft sysselsättning och då med endast en så kort period av att inte varit med i arbetsförmedlingen, eftersom jag inte visste hur jag skulle göra med studierna.
    Den jag pratade idag sa att hon absolut INTE trodde jag skulle få min SGI beräknad på den gamla arbetsplatsen. Kan det vara så "illa" att det beror på vem man får som handläggare när beslutet väl ska tas som styr hela ens framtid?

    Hur hade du bedömt min situation?

    Mvh Malin

  • Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

    Hej Malin!


     


    När du ringer till Kundcenter får du en generell information vad som gäller, men handläggare du pratar med tar inte beslut i ditt SGI-ärende. På denna sida kan vi endast besvara frågor generellt. Vi kan inte ge dig ett besked. Vill du få din inkomst utredd får du skicka in handlingar till oss som visar vad du har gjort både innan studier och efter studier så får du ett svar.


     


    När man har arbetat i minst 6 månader sammanhängande har man inkomst skydd i 3 månader för att påbörja en annan syselsättning. När man börjar studera med CSN så har man sin inkomst vilande om SGI-skydd gällde innan. När CSN tar slut måste man skriva in sig på Arbetsförmedlingen eller arbeta i samma omfattning som skyddad SGI. Finns det ett glapp i någon av dessa perioder försvinner SGI-skydd.


     


    Vill du läsa mer om SGI kan du göra det här: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning-2004-05.pdf?MOD=AJPERES


     


    Hälsningar


    My, handläggare

  • Anonym (Orolig)

    Okey.

    När du skriver "När man har arbetat i minst 6 månader sammanhängande" betyder det 6 månader på heltid eller 6 månader på samma arbetsplats?

    Mvh Malin.

  • Försäkringskassan

    Hej


     


    För att en SGI på 100 % ska kunna fastställas så ska man ha arbetat 100 % sammanhängande utan tjänstledighet för studier, föräldraledighet eller liknande. Det behöver inte nödvändigtvis vara hos samma arbetsgivare men det ska vara sammanhängande 6 månader för att en SGI ska kunna fasställas på den % sats man arbetat.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare



  • Anonym (Orolig)

    Så, även om ni bara kan svara på frågor "genrellt" så säger ni egentligen nu att jag trillade ner på noll i min SGI då jag studerade utan csn i januari 2015, innan jag bestämt hur jag skulle göra och sedan avbröt studierna och skrev in mig på arbetsförmedlingen i februari 2015, samtidigt som jag jobbat på timmar..? Det är så svart och vitt alltså? Ingen hänsyn till personliga situationer ö.h.t.
    Däremot hade jag kunnat gå i hela 3 månader efter att min fastanställning tog slut och utan att göra nånting - utan att det hände min SGI nånting? Men 1 månad med studier utan CSN och MED lön slår ner mig på 0. Känns ju helt sjukt.

  • Försäkringskassan

    Hej igen,


     


    Utan alla underlag framför oss så kan vi aldrig lämna något mer än generella svar ett beslut kan först lämnas när alla handlingar finns hos oss och vi har hela bilden för att kunna fatta ett beslut.


     


    Så har man arbetat sammanhängande 6 månader i sträck så att en SGI(sjukpenninggrundandeinkomst) kan fastställas på den omfattningen / % -sats man arbetat så har man ett naturligt efterskydd på 3månader. Sedan måste man tänka på och vara noga med att skydda den. Detta kan göras på olika sätt genom att vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete i minst samma omfattning som man hade, genom att studera med studiemedel(minst bidragsdelen) vara föräldraledig och ta ut minst 5 dagar i veckan om ens barn fyllt 1 år.


     


    Pendlar man mellan dessa olika skydd anses man gå från en skyddad period till en annan och får då inte ha ett glapp mellan dem så litet som en dag utan man måste på nytt arbeta 6 sammanhängande månader för att genom arbete kunna fastställa en SGI i den omfattning man valt att arbeta och därmed också få ett naturligt efterskydd om 3 månader.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

Svar på tråden SGI