• lidhu

    "livskris", hjälp mig!

    Hej!
    Jag är 22 år gammal och pluggar 2 terminen på förskoleutbildningen i en medelstorstad (även min hemstad). Känner inte alls att jag hör hemma, vantrivs i klassen (ej klickat med någon) går i skolan 2 dagar i veckan.. så har väldigt mycket dötid, stundvis funderar jag även på om det är vad jag vill jobba med. Har ungefär 3-4 kompisar som jag umgås med någorlunda regelbundet på fritiden, men en av dessa kompis relationer är egentligen inte så hälsosam och jag har aktivt funderat på att säga upp/minska drastiskt på den relationen (det som hindrar mig är att jag då får ännu mindre socialt umgänge). 

    Det tog slut med mitt ex för cirka 4 månader sedan och om han fortfarande hade funnits kvar i mitt liv hade jag antagligen inte tänkt i dessa banor, men nu känner jag att jag måste ha en förändring. För några veckor sen var jag på besök hos en kompis i en annan medelstor stad, och jag kände direkt att jag måste förändra mitt liv, helst nu. Frågan är hur? Och det är här ni på familjeliv kommer in! Mina alternativ är ungefär dessa (ni får jätte gärna komma med egna alternativ!)

    Byta till den andra staden som jag var på besök i -  Där verkar studentlivet vara mycket bättre (har tidigare funderat lite på att flytta till denna staden). Träffa nytt folk.. börja om. Det som skrämmer mig är att jag då skulle hoppa in i en gammal klass, tänk om jag inte klickar med dem heller? I den staden känner jag dessutom ingen (förutom hon jag var och hälsade på) så jag är helt utelämnad så att säga. Här går även tankarna (tänk om jag inte får en lika fin lägenhet som jag har nu... tänk om jag inte alls tycker om att bo i den staden?? kan man då byta tillbaka IGEN?) 

    Flytta utomlands och jobba som au pair -  Har tidigare funderat på detta men blev aldrig av och nu känner jag plötsligt för det igen. Min tanke är då att ta ett studieuppehåll och åka iväg till hösten.. bo där och bara ha det gött (förhoppningsvis). Fördelarna med detta är då att jag kommer iväg och får lite betänketid på vad jag egentligen vill med mitt liv, får bo utomlands etc. Nackdelen är att jag tidigare bott utomlands och då längtade jag hem till Sverige en hel del, dessutom har jag hört många skräck historier om au pair familjer. 

    Har lägenhet (som jag älskar och helst vill ha kvar) och katt (har redan en kattvakt isåfall, om det skulle bli au pair dvs). Så dessa två saker måste lösas med! Blir snart tokig på mina egna funderingar, det enda jag känner är att jag måste ha en förändring på mitt liv, nu! Vet inte ens om det är en förändring jag helt behöver, om jag bara träffade en kille hade jag kanske vart lycklig? 

  • Svar på tråden "livskris", hjälp mig!
  • Grus grus

    Jag tror inte att vi här kan eller ska säga vad du ska göra. Det är något du måste fundera ut själv. Många kramar och lycka till!


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Tow2Mater
    lidhu skrev 2015-03-06 11:21:04 följande:

     pluggar 2 terminen på förskoleutbildningen .... går i skolan 2 dagar i veckan.. så har väldigt mycket dötid, stundvis funderar jag även på om det är vad jag vill jobba med.


    Skola 2 dar i veckan och resten "dötid"? Har du praktik 3 dar i veckan då, eller skulle fsk-lärarutbildningen kunna minskas till mindre än halva tiden?

  • Anonym (nytt)

    Det är ju intressant att de här tankarna inte kommit om inte relationen tog slut?

  • lidhu
    Tow2Mater skrev 2015-03-06 18:22:42 följande:
    Skola 2 dar i veckan och resten "dötid"? Har du praktik 3 dar i veckan då, eller skulle fsk-lärarutbildningen kunna minskas till mindre än halva tiden?
    Utbildningen hade kunnat kortas ner med åtminstone 1 år. Det är inte praktik övriga dagar. Har aldrig varit med om en slappare utbildning. 
    Anonym (nytt) skrev 2015-03-06 23:20:09 följande:

    Det är ju intressant att de här tankarna inte kommit om inte relationen tog slut?


    Ja. Tror inte jag hade haft dessa tankar om jag var i en relation, Jag tänkte i exakt samma banor innan jag träffade mitt ex (ville "börja om", göra nått nytt osv) alla dom tankarna försvann i samma stund som jag träffade honom. Så tror inte jag hade tänkt såhär om jag var i en relation.
  • Anonym (M)

    Du har inte funderat på volontär? Det är väldigt nyttigt att se och hjälpa människor som har det värre än en själv.

  • athanatos

    Skippa tonårspåhitt som aupair och volentärjobb. Försök styra upp din vardag istället.Gör en plan för hur du ska utveckla dig själv. Lär dig något nytt, skriv en bok, börja träna seriöst osv.
    Om du vill ha miljöombyte så tycker jag att du antingen ska försöka spara pengar och ta ledigt och resa bort en tid och fokusera på dig själv till 100% eller så gör du klart din utbildning och flyttar och startar upp din karriär på riktigt.

  • Anonym (nytt)

    Ja du får nog försöka bena ut vad som är viktigt egentligen, dina kompisar eller utbildningen? Om utbildningen känns tillräckligt viktig o intressant tror jag att du kanske inte bryr dig så mycket om var du pluggar, o att kompisarna får komma efter hand.

    O ifall det inte blir volontär eller au pair kanske du bara kunde åka till Norge o rensa fisk eller nåt (fast det var ju det här med hemlängtan då),  eller stanna kvar i Sverige o ta nåt (service-)jobb medan du tänker o funderar.

  • lidhu
    Anonym (nytt) skrev 2015-03-07 15:42:05 följande:

    Ja du får nog försöka bena ut vad som är viktigt egentligen, dina kompisar eller utbildningen? Om utbildningen känns til


     


    lräckligt viktig o intressant tror jag att du kanske inte bryr dig så mycket om var du pluggar, o att kompisarna får komma efter hand.

    O ifall det inte blir volontär eller au pair kanske du bara kunde åka till Norge o rensa fisk eller nåt (fast det var ju det här med hemlängtan då),  eller stanna kvar i Sverige o ta nåt (service-)jobb medan du tänker o funderar.


    Jag tycker utbildningen är viktig men det är inget som gör att jag blir lycklig eller mår bra. Jag mår bra när jag är med människor som jag bryr mig om och som i sin tur bryr sig om mig. Att studera ger mig ingenting (åtminstonde i nuläget) i hur jag mår.. när jag dessutom kanske har 10 h aktiv pluggtid i veckan är det inget jag kan "försvinna in i" heller. 
    athanatos skrev 2015-03-07 15:24:29 följande:

    Skippa tonårspåhitt som aupair och volentärjobb. Försök styra upp din vardag istället.Gör en plan för hur du ska utveckla dig själv. Lär dig något nytt, skriv en bok, börja träna seriöst osv.
    Om du vill ha miljöombyte så tycker jag att du antingen ska försöka spara pengar och ta ledigt och resa bort en tid och fokusera på dig själv till 100% eller så gör du klart din utbildning och flyttar och startar upp din karriär på riktigt.


    Volontärjobb hade varit roligt men kostar alldeles för mycket. Tränar gör jag redan. Tror du jag skulle må bättre av att flytta till en annan stad och "börja" om med nya vänner etc eller "bör" jag stanna där jag bor nu och "sitta fast" med vänner som jag egentligen kanske inte ger mig jätte mycket? Att träffa nytt folk i min nuvarande stad är i princip omöjligt då alla vet vem alla är etc. 
  • MaryM

    Jag tycker du ska flytta till den staden som har ett bra studentliv och så engagerar du dig i någon studentförening och träffar massa roliga vänner. Jättelätt att träffa nya människor när du pluggar. Behöver ju inte vara i din klass.


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
Svar på tråden "livskris", hjälp mig!