• Äldre 6 Mar 12:25
    5240 visningar
    27 svar
    27
    5240

    Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!

    Har funderat på att testa någon form av belöningssystem med dottern på 4,5 år. Hon har en extremt viljestark personlighet och har svårt med motgångar. Nu är det så att tandborstningen/nattningen blivit ett stort ångestmoment hemma. Det tar lång tid för hon ska krångla, ha allt på sitt sätt, göra det när hon vill och inte när vi säger att det är dags. Så läst lite om belöningssystem som exempelvis "ormen" (googla).

    Nu undrar jag hur man bäst går till väga? Det måste ju vara tydligt vilket beteende vi önskar vid nattning. Ska man fokusera på bara tandborstningen? Eller hela nattningen? Kanske en guldstjärna om tandborstningen genomförs utan protest och sura miner och en extra om hela nattningen går lugnt till? Och vad är en lämplig belöning när man fått sina stjärnor? Och hur många stjärnor (man kan ju få en om dagen då eller två) är lämpligt att kräva innan det blir någon belöning?

    Sen undrar jag om man ska påminna om stjärnan eller inte? Alltså vi säger att man känner att tandborstningen är på väg att spåra ur. Ska man då säga typ "tänk på vad vi sagt om du vill ha en guldstjärna" eller ska man låta det vara och sen inte ge någon stjärna den dagen? Och förklara för barnet varför hon inte fick någon idag? Precis som jag hat tänkt förklara varför hon får den när hon får den.

    Och hur gör man om det finns syskon/bonussyskon i hemmet? Om de tycker det är orättvist att syrran får chansen att samla stjärnor och få en belöning sedan. Måste de också ges möjligheten till detta fast de inte har samma problem? Eller ska man förklara varför man använder systemet med systern bara och så får de köpa det?

    Någon som jobbat på detta sätt får gärna berätta hur ni gjorde och hur det gick. Eller om någon är psykolog eller liknande och kan ge några bra tips så mottages de gärna! Inga moralpredikningar tack!

  • Svar på tråden Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!
  • Äldre 6 Mar 16:00
    #1

    Kan du inte berätta lite mer om vad själva problemet består i? Då kanske du kan få råd och tips som inte behöver involvera belöningar.

    Personligen är jag emot belöningar då det liknar hunduppfostran för mycket.
    Och det du gör med en belöning är att du talar om för barnet att du inte tror att barnet klarar av något, eller att du inte kan lita på barnet, utan en belöning. Jag tror att det är förödande för barnets självkänsla.

    Men berätta gärna mer om hur själva "krånglet" ser ut, så är det lättare att råda. Glad

  • Äldre 6 Mar 16:31
    #2
    Natulcien skrev 2015-03-06 16:00:13 följande:

    Kan du inte berätta lite mer om vad själva problemet består i? Då kanske du kan få råd och tips som inte behöver involvera belöningar.

    Personligen är jag emot belöningar då det liknar hunduppfostran för mycket.
    Och det du gör med en belöning är att du talar om för barnet att du inte tror att barnet klarar av något, eller att du inte kan lita på barnet, utan en belöning. Jag tror att det är förödande för barnets självkänsla.

    Men berätta gärna mer om hur själva "krånglet" ser ut, så är det lättare att råda. Glad


    Håller med!
  • Äldre 6 Mar 17:10
    #3

    Hon är ett allmänt svårt barn. Hon vill ha allt på sitt sätt, ALLT. Från kläder till hur sängen är bäddad till hur man lägger maten på tallriken. Får hon inte det på sitt sätt så blir hon förtvivlad och springer iväg och gråter. Vi försöker jobba mycket med rutiner och att ha extra tålamod. Jag låter henne lägga upp maten själv, välja kläder själv (under vissa primisser såklart men det köper hon) osv för att undvika situationer där jag gör "fel" och hon sedan får som hon vill. Vill vara konsekvent i den mån det går och det tycker jag att jag lyckas med för det mesta. Försöker också undvika stress för det går inte med henne. Och likadant säger jag "kan du gå och kissa nu?" (på morgonen t.ex innan vi ska iväg) så blir det ofta tvärstopp. Så har märkt att det fungerar bättre att säga "ska du gå och kissa innan eller efter du klär på dig?". Och det känns som en bra kompromiss för hon bestämmer när hon ska kissa och jag bestämmer att hon ska kissa innan vi åker. Vet inte hur andra ser på det men det funkar för oss.

    Tandborstsituationen brukar se ut som följande. Jag säger "efter dehär programmet så ska vi borsta tänderna sen kan du få titta en liten stund till" (för att hon ska vara förberedd lite innan och veta tydligt när det ska ske) och hon säger "ok". Sen är programmet är slut säger jag "så då går vi och borstar" och hon protesterar. Då försöker jag hålla mig lugn och försöker först förklara i vänlig ton att "jo nu är det så och det kom vi ju överens om". Brukar också förklara att ju snabbare vi borstar tänderna desto mer hinner hon se barnprogram sedan och att om hon fortsätter krångla så hinner hon inte se något mer sedan. Hon fortsätter motsätta sig det jag säger och till slut blir jag irriterad (tro mig har ändå tålamod bra länge) och arg och lyfter ut henne i badrummet och säger "så ska vi borsta nu och vara vänner eller ska mamma bli arg?" samtidigt som jag förklarar att det är tråkigt om vi ska gå och lägga oss ovänner. Ibland går det vägen till slut men ofta så blir det tårar och skrik och en utdragen läggning.. För sedan fortsätter hon krångla när vi väl kommer till sängen. Då frågar jag om hon vill ha en kram och puss och hon gömmer sig under täcket. Då säger jag att då får hon vara utan och att jag går ut då. Då skriker hon "nej" men fortsätter dra ut på det och stöka runt.. Jag har jättesvårt att vara konsekvent just med det att gå ut och låta henne gråta och vara utan godnattkram. Tycker det är viktigt att de lägger sig med en bra känsla i kroppen och är glada. Vill inte skiljas åt med bråk och tårar.

    Detta är bara två exempel på hur det kan bli. Det kan egentligen handla om vilken situation som helst där det bara låser sig för henne. Och hon är riktigt seg att trixa med, vill hon inte så vill hon inte.. Så man sliter sitt hår många gånger i förtvivlan. Har brytit ihop ibland när jag bara känt mig så uppgiven. Älskar henne så jag går sönder och det skär i hjärtat att se att hon har sånt behov av kontroll och har svårt med motgångar. Det fungerar problemfritt på dagis så det är bara hemma detta beteendet tar över. Det enda de sagt på dagis är att hon är en jättebra kompis och alla vill leka med henne. Och att hon är snäll mot alla. När hon var liten sa de att hon gärna ville veta innan vad som skulle hända annars kunde hon vara lite avvaktande. Men nu är allt bara hur bra som helst där.

    Som person är hon väldigt dominant (precis som sin syster och bonussyster så de ryker ofta ihop när de leker) hemma men ödmjuk och omhändertagande på dagis. Hon är en tuff liten tjej som vågar mycket och har varit tidig i utvecklingen. Men hon är också väldigt blyg (inte mot barn) mot okända.

    Inga speciella händelser nyligen. Pappan och jag är separerade sedan hon var 2 år hon och hennes syster bor hos pappan varannan helg och en natt i veckan. Vi är bra vänner och inga konflikter alls förekommer. Lever sedan snart ett år som sambo med en ny man som hon är mycket fäst vid. Vi var tillsammans 1 år drygt innan vi flyttade ihop och barnen hade då känt varandra länge innan. Det föll sig naturligt och barnen har trivts med situationen från början. Hennes envisa och komplicerade personlighet har jag sett sedan hon var några månader. Storasyster har alltid varit tvärtom, ett väldigt öppet och okomplicerat barn. Försöker ta mig lite extra tid att lyssna och förstå lilltjejen. Hon behöver lite mer känns det som av allt, tid, närhet, tålamod.

    Hoppas det gav en fingervisning om vårt problem.

  • Äldre 6 Mar 18:11
    #4

    Ta tandborsten till soffan och borsta medan hon ser sitt barnprogram. Varför göra det svårare än det behöver vara?

    Provat läsa en bok i sängen tillsammans först innan du går ut?

  • Äldre 6 Mar 18:30
    #5
    Tångräkan skrev 2015-03-06 17:10:14 följande:

    Hon är ett allmänt svårt barn. Hon vill ha allt på sitt sätt, ALLT. Från kläder till hur sängen är bäddad till hur man lägger maten på tallriken. Får hon inte det på sitt sätt så blir hon förtvivlad och springer iväg och gråter. Vi försöker jobba mycket med rutiner och att ha extra tålamod. Jag låter henne lägga upp maten själv, välja kläder själv (under vissa primisser såklart men det köper hon) osv för att undvika situationer där jag gör "fel" och hon sedan får som hon vill. Vill vara konsekvent i den mån det går och det tycker jag att jag lyckas med för det mesta. Försöker också undvika stress för det går inte med henne. Och likadant säger jag "kan du gå och kissa nu?" (på morgonen t.ex innan vi ska iväg) så blir det ofta tvärstopp. Så har märkt att det fungerar bättre att säga "ska du gå och kissa innan eller efter du klär på dig?". Och det känns som en bra kompromiss för hon bestämmer när hon ska kissa och jag bestämmer att hon ska kissa innan vi åker. Vet inte hur andra ser på det men det funkar för oss.

    Tandborstsituationen brukar se ut som följande. Jag säger "efter dehär programmet så ska vi borsta tänderna sen kan du få titta en liten stund till" (för att hon ska vara förberedd lite innan och veta tydligt när det ska ske) och hon säger "ok". Sen är programmet är slut säger jag "så då går vi och borstar" och hon protesterar. Då försöker jag hålla mig lugn och försöker först förklara i vänlig ton att "jo nu är det så och det kom vi ju överens om". Brukar också förklara att ju snabbare vi borstar tänderna desto mer hinner hon se barnprogram sedan och att om hon fortsätter krångla så hinner hon inte se något mer sedan. Hon fortsätter motsätta sig det jag säger och till slut blir jag irriterad (tro mig har ändå tålamod bra länge) och arg och lyfter ut henne i badrummet och säger "så ska vi borsta nu och vara vänner eller ska mamma bli arg?" samtidigt som jag förklarar att det är tråkigt om vi ska gå och lägga oss ovänner. Ibland går det vägen till slut men ofta så blir det tårar och skrik och en utdragen läggning.. För sedan fortsätter hon krångla när vi väl kommer till sängen. Då frågar jag om hon vill ha en kram och puss och hon gömmer sig under täcket. Då säger jag att då får hon vara utan och att jag går ut då. Då skriker hon "nej" men fortsätter dra ut på det och stöka runt.. Jag har jättesvårt att vara konsekvent just med det att gå ut och låta henne gråta och vara utan godnattkram. Tycker det är viktigt att de lägger sig med en bra känsla i kroppen och är glada. Vill inte skiljas åt med bråk och tårar.

    Detta är bara två exempel på hur det kan bli. Det kan egentligen handla om vilken situation som helst där det bara låser sig för henne. Och hon är riktigt seg att trixa med, vill hon inte så vill hon inte.. Så man sliter sitt hår många gånger i förtvivlan. Har brytit ihop ibland när jag bara känt mig så uppgiven. Älskar henne så jag går sönder och det skär i hjärtat att se att hon har sånt behov av kontroll och har svårt med motgångar. Det fungerar problemfritt på dagis så det är bara hemma detta beteendet tar över. Det enda de sagt på dagis är att hon är en jättebra kompis och alla vill leka med henne. Och att hon är snäll mot alla. När hon var liten sa de att hon gärna ville veta innan vad som skulle hända annars kunde hon vara lite avvaktande. Men nu är allt bara hur bra som helst där.

    Som person är hon väldigt dominant (precis som sin syster och bonussyster så de ryker ofta ihop när de leker) hemma men ödmjuk och omhändertagande på dagis. Hon är en tuff liten tjej som vågar mycket och har varit tidig i utvecklingen. Men hon är också väldigt blyg (inte mot barn) mot okända.

    Inga speciella händelser nyligen. Pappan och jag är separerade sedan hon var 2 år hon och hennes syster bor hos pappan varannan helg och en natt i veckan. Vi är bra vänner och inga konflikter alls förekommer. Lever sedan snart ett år som sambo med en ny man som hon är mycket fäst vid. Vi var tillsammans 1 år drygt innan vi flyttade ihop och barnen hade då känt varandra länge innan. Det föll sig naturligt och barnen har trivts med situationen från början. Hennes envisa och komplicerade personlighet har jag sett sedan hon var några månader. Storasyster har alltid varit tvärtom, ett väldigt öppet och okomplicerat barn. Försöker ta mig lite extra tid att lyssna och förstå lilltjejen. Hon behöver lite mer känns det som av allt, tid, närhet, tålamod.

    Hoppas det gav en fingervisning om vårt problem.


    Ok! Jag tycker inte att det där låter extremt på något sätt. Hon verkar vara en alldeles vanlig liten 4,5-åring, tycker jag. På gott och ont... Flört
    Och du har ju redan många bra lösningar. Det där med kissandet på morgonen t.ex. och att välja klädern själv etc.
    Och man måste inte vara så himla konsekvent heller.

    Ang. tandborstningen så håller jag med ovanstående. Borsta medan hon tittar på sin film. Och försök att inte skuldbelägga henne genom att säga att du  blir arg och ni ska bli ovänner. Du behöver inte diskutera det hela, egentligen. Hon vet att tänderna ska borstas.
    Vår son har också alltid krånglat just med tandborstning (han är för övrigt också snart 4,5 år), men vi brukar inte diskutera eller bli arga, vi bara borstar. Inte med tvång eller hårda händer, förstås, men lite utifrån situation. Ibland får vi försöka ett antal gånger under kvällen tills han "bara" har gjort det ena och det andra, ibland framför en film eller när han sitter och ritar, och ibland funkar det bäst om vi bara säger: "Ok, säg till när du är redo att borsta då!", d.v.s. han får själv bestämma när han ska borsta.
    Har du, föresten, försökt den taktiken med nattandet? Alltså att du låter henne själv bestämma när hon ska lägga sig? Funkar ganska bra med sonen. Krånglar han någon kväll så säger vi: "Ok. Säg till när du vill gå och sova då.". Oftast tar det bara 20-30 min så kommer han och säger att han vill sova.
  • Äldre 6 Mar 18:31
    #6

    Ligger du, föresten, kvar hos henne tills hon somnar? Om inte, kanske det är vad som behövs? Lite sällskap..?

  • Äldre 6 Mar 19:22
    #7
    Tångräkan skrev 2015-03-06 17:10:14 följande:

    Hon är ett allmänt svårt barn. Hon vill ha allt på sitt sätt, ALLT. Från kläder till hur sängen är bäddad till hur man lägger maten på tallriken. Får hon inte det på sitt sätt så blir hon förtvivlad och springer iväg och gråter. Vi försöker jobba mycket med rutiner och att ha extra tålamod. Jag låter henne lägga upp maten själv, välja kläder själv (under vissa primisser såklart men det köper hon) osv för att undvika situationer där jag gör "fel" och hon sedan får som hon vill. Vill vara konsekvent i den mån det går och det tycker jag att jag lyckas med för det mesta. Försöker också undvika stress för det går inte med henne. Och likadant säger jag "kan du gå och kissa nu?" (på morgonen t.ex innan vi ska iväg) så blir det ofta tvärstopp. Så har märkt att det fungerar bättre att säga "ska du gå och kissa innan eller efter du klär på dig?". Och det känns som en bra kompromiss för hon bestämmer när hon ska kissa och jag bestämmer att hon ska kissa innan vi åker. Vet inte hur andra ser på det men det funkar för oss.

    Tandborstsituationen brukar se ut som följande. Jag säger "efter dehär programmet så ska vi borsta tänderna sen kan du få titta en liten stund till" (för att hon ska vara förberedd lite innan och veta tydligt när det ska ske) och hon säger "ok". Sen är programmet är slut säger jag "så då går vi och borstar" och hon protesterar. Då försöker jag hålla mig lugn och försöker först förklara i vänlig ton att "jo nu är det så och det kom vi ju överens om". Brukar också förklara att ju snabbare vi borstar tänderna desto mer hinner hon se barnprogram sedan och att om hon fortsätter krångla så hinner hon inte se något mer sedan. Hon fortsätter motsätta sig det jag säger och till slut blir jag irriterad (tro mig har ändå tålamod bra länge) och arg och lyfter ut henne i badrummet och säger "så ska vi borsta nu och vara vänner eller ska mamma bli arg?" samtidigt som jag förklarar att det är tråkigt om vi ska gå och lägga oss ovänner. Ibland går det vägen till slut men ofta så blir det tårar och skrik och en utdragen läggning.. För sedan fortsätter hon krångla när vi väl kommer till sängen. Då frågar jag om hon vill ha en kram och puss och hon gömmer sig under täcket. Då säger jag att då får hon vara utan och att jag går ut då. Då skriker hon "nej" men fortsätter dra ut på det och stöka runt.. Jag har jättesvårt att vara konsekvent just med det att gå ut och låta henne gråta och vara utan godnattkram. Tycker det är viktigt att de lägger sig med en bra känsla i kroppen och är glada. Vill inte skiljas åt med bråk och tårar.

    Detta är bara två exempel på hur det kan bli. Det kan egentligen handla om vilken situation som helst där det bara låser sig för henne. Och hon är riktigt seg att trixa med, vill hon inte så vill hon inte.. Så man sliter sitt hår många gånger i förtvivlan. Har brytit ihop ibland när jag bara känt mig så uppgiven. Älskar henne så jag går sönder och det skär i hjärtat att se att hon har sånt behov av kontroll och har svårt med motgångar. Det fungerar problemfritt på dagis så det är bara hemma detta beteendet tar över. Det enda de sagt på dagis är att hon är en jättebra kompis och alla vill leka med henne. Och att hon är snäll mot alla. När hon var liten sa de att hon gärna ville veta innan vad som skulle hända annars kunde hon vara lite avvaktande. Men nu är allt bara hur bra som helst där.

    Som person är hon väldigt dominant (precis som sin syster och bonussyster så de ryker ofta ihop när de leker) hemma men ödmjuk och omhändertagande på dagis. Hon är en tuff liten tjej som vågar mycket och har varit tidig i utvecklingen. Men hon är också väldigt blyg (inte mot barn) mot okända.

    Inga speciella händelser nyligen. Pappan och jag är separerade sedan hon var 2 år hon och hennes syster bor hos pappan varannan helg och en natt i veckan. Vi är bra vänner och inga konflikter alls förekommer. Lever sedan snart ett år som sambo med en ny man som hon är mycket fäst vid. Vi var tillsammans 1 år drygt innan vi flyttade ihop och barnen hade då känt varandra länge innan. Det föll sig naturligt och barnen har trivts med situationen från början. Hennes envisa och komplicerade personlighet har jag sett sedan hon var några månader. Storasyster har alltid varit tvärtom, ett väldigt öppet och okomplicerat barn. Försöker ta mig lite extra tid att lyssna och förstå lilltjejen. Hon behöver lite mer känns det som av allt, tid, närhet, tålamod.

    Hoppas det gav en fingervisning om vårt problem.


    Har ni provat att göra likadant med tandborstningen som du gör med toabesöken? Alltså att hon får välja när tänderna ska borstas istället för du - om du gör det mitt när hon tittar på tv kanske hon inte vill missa nåt och då kanske det går bättre om du borstar hennes tänder innan eller efter tv-tittandet?
  • Äldre 6 Mar 19:31
    #8

    Låter ganska mycket som min bonusson..

    Och han har antagligen adhd.. Säger inte alls att din dotter har det.

    Vi har läst jättebra böcker om hur man bemöter barn som kräver lite extra och det har blivit stor förändring..

    Det är det råd jag kan ge..

    Tidigare var allt en kamp mellan min sambo och hans son men nu när han bemöter honom annorlunda, utifrån pojkens behov och förutsättningar att klara av vissa saker, så "flyter" det på rätt så bra.

  • Äldre 7 Mar 21:46
    #9

    Nu är det så att vi har två barn till här hemma och det måste finnas nån slags struktur för alla. Jag vill inte ha dom kladdandes med tandkräm soffan, vi har alltid borstat tänderna i badrummet och det är inget jag vill ändra på. Och att låta henne själv bestämma när hon ska lägga sig? Funkar inte heller när man har fler barn. De två minsta lägger sig samtidigt och stora tjejen får vara uppe en halvtimme extra ungefär. Aldrig varit några problem.

    Jag ligger inte hos henne tills hon somnar. Aldrig gjort, ibland läser vi bok och ibland lyssnar de på en cd-saga istället. När hon väl kommit till sängs är det aldrig några problem.

    Och jag tror inte på något sätt att hon är något annat än en normal 4-åring. Men hon har en svår personlighet, och är ett extra tufft barn att hantera. Det krävs extra av allt och framför allt tålamod och fantasi (för att lösa situationer). Det måste lirkas och allt kräver att man tänker efter HUR man säger saker. Vilket är slitsamt och man blir trött. Situationerna ovan var bara exempel, vi kan ha 20 situationer på en dag då det ser ut så. Stora tjejen kan bli sur när hon inte får som hon vill men då går hon in på rummet och säger dumma mamma sen 2 min senare är det över. Hon struntar inte i att lyssna, äta, sova osv. Blir nånting "fel" vid maten (kan vara att gurkan ligger pyttelite i såsen eller att hon fått fel färg på glaset) struntar lilla att äta och springer gråtandes därifrån om man inte ändrar det som är fel genast. Vilket inte är så lätt alltid. Sen är det kört.

  • Äldre 7 Mar 22:25
    #10

    Hej, låter lite som hur vi hade det med vår son för ett tag sen och fick då ett superbra tips från en vän som funkade för oss i alla fall. Det var att detta kunde vara tecken på att han ville/behövde ta mer ansvar. Känna sig lite större helt enkelt.

    Vi såg över generellt var vi kunde släppa honom friare och lämna över mer ansvar på honom. Blev mycket bättre fös oss i alla fall. Exempelvis duka av sin egen tallrik, välja middag som hela familjen sen äter varje tisdag, ta hem kompisar efter dagis, duka fram eget kvällsmål (macka/frukt/yogurt eller dylikt), möjlighet att välja annan lugn aktivitet som pyssel istället för saga vid läggdags osv. Kanske något ni skulle kunna prova också.

Svar på tråden Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!